A Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértői kifejtették: a hírlevél feliratkozások esetében hozzájárulás alapú adatkezelés történik. De milyen is a szabályos hozzájárulás? Ehhez a GDPR 32-es preambulumát és 4. cikkének 11. pontját kell alaposabban áttekinteni.
Eszerint az adatkezelésre csak akkor kerülhet sor, ha az érintett egyértelmű megerősítő cselekedettel, például elektronikus úton tett nyilatkozattal önkéntes, konkrét, tájékoztatáson alapuló és egyértelmű hozzájárulását adja a személyes adatok kezeléséhez.
Milyennek kell lennie a felkérésnek és a hozzájárulásnak?
Ilyen hozzájárulásnak minősül, ha az érintett valamely internetes honlap megtekintése során bejelöl egy erre vonatkozó négyzetet. Ha az érintett hozzájárulását az elektronikus felkérést követően adja meg, akkor a felkérésnek egyértelműnek és tömörnek kell lennie, és az nem gátolhatja szükségtelenül azon szolgáltatás igénybevételét, amely vonatkozásában a hozzájárulást kérik.
A hozzájárulás akkor megfelelő, ha önkéntes. Nem beszélhetünk így önkéntes hozzájárulásról abban az esetben, ha a hozzájárulás valamilyen feltételhez kötött, vagy ha több adatkezelési célból történik adatkezelés, de az érintett részére nem teszik lehetővé, hogy valamennyi cél esetében külön hozzájárulást adjon.
Ilyennek minősül továbbá, ha a hozzájárulás visszavonása valamilyen hátránnyal jár hangsúlyozták a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértői.
Gyakorlati példák
A weblapon lehet marketinges csalikat alkalmazni, de mindezt kizárólag a hatályos jogszabályokkal összhangban. Így ha a weblapon felugrik egy ablak, amelyen meg lehet adni egy email címet egy ingyenes ajándékért cserébe, akkor ezt az e-mail címet a továbbiakban nem lehet arra használni, hogy a jövőben hírleveleket küldjünk.
Ebben az esetben a hírlevél feliratkozáshoz külön hozzájárulás kell. Ugyanakkor, ha a weblap kifejezetten arra kéri be a felhasználó e-mail címét, hogy a hírlevélre feliratkozzon és ezért cserébe egy ajándékot is kap, az már megfelelő.
Emellett követelmény, hogy a hozzájárulás megfelelő tájékoztatáson alapuljon, ezért a vonatkozó adatkezelési tájékoztatónak a honlapon elérhetőnek kell lennie.
A nyereményjátékok esetében figyelemmel kell lenni arra, hogy ha a regisztrált felhasználók számára indul egy promóció, de a regisztráltak között vannak olyanok is, akik nem iratkoztak fel a hírlevélre, akkor tisztességtelen, ha az új regisztrálók csak abban az esetben vehetnek részt ugyanabban a nyereményjátékban, ha egyben a hírlevélre is feliratkoznak.
Ebben az esetben a hírlevél céljára történő adatkezeléshez való hozzájárulás nem lesz megfelelő, mert egyrészről tisztességtelen, másrészt nem önkéntes. Ugyanígy tisztességtelen, ha az az érintett, aki utólag leiratkozik a hírlevélről, már nem vehet részt a nyereményjátékban.
Összegzés
A hatályos adatvédelmi szabályok alapján nincs akadálya annak, hogy nyereményjátékban történő részvétellel, vagy levásárolható kuponokkal kerüljön ösztönzésre a hírlevélre feliratkozás.
Figyelemmel kell lenni ugyanakkor arra, hogy a hozzájárulás visszavonása nem járhat hátránnyal az érintettre nézve, így például az érintett nem kerülhet ki a nyereményjátékban résztvevők közül, ha például másnap már le is iratkozik.
Figyelemmel kell lenni továbbá arra, hogy eltérő adatkezelési célhoz külön hozzájárulások kellenek, ezért amennyiben nyereményjátékban részvétel és hírlevél feliratkozás is történik, a két adatkezelés kapcsán külön hozzájárulás kell adatkezelési tájékoztatót kell készítenünk – összegezték végezetül a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértői.