Vágólapra másolva!
Hamarosan kezdődik a nyári szezon, és talán nem tévedünk túl nagyot, ha arra tippelünk, hogy az utazni vágyó közönség mostanság szerződhet le a választott nyaralásra. Mostani cikkünkben arra hívjuk fel Olvasóink figyelmét, hogy van-e bármilyen olyan tipp, ismérv, mellyel kiszűrhetővé válnak a fizetésképtelen utazási irodák? A D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. összefoglalója.
Vágólapra másolva!

Az utóbbi években hallhattunk olyan felröppenő híreket, miszerint az utazási iroda fizetésképtelensége miatt meglepetés érte az ügyfeleket. Vagy el sem tudtak utazni, vagy az úticélként megjelölt országban maradtak. Előre leszögezzük, hogy sajnos nincs olyan recept, mellyel teljes mértékben megelőzhetőek a hasonló esetek, de talán, ha kicsit tudatosabbakká válnak az utasok, akkor jó eséllyel megelőzhetőek lehetnek a fentiek.

Melyek lehetnek a támpontok?

Talán az jelenthet megoldást, hogy szerződéskötést megelőzően egy nagyobb múltú, megfelelő tőkével rendelkező és az utazási irodákra vonatkozó hatósági nyilvántartásban szereplő utazási irodával szerződünk le. Az már sajnos gyanús lehet, hogy tartós jelleggel olyan utazásokat hirdet meg, melyek a piacon lényegesen áron aluliak. Az ilyen esetek mindig gyanakvásra kell, hogy intsenek.
A hatályos magyar jogi szabályozás értelmében egyébként valamennyi, utazásközvetítői, utazásszervezői tevékenységet végző utazási iroda (a továbbiakban: utazási iroda) csak akkor működhet és értékesíthet utazási csomagokat, amennyiben rendelkezik a hatóság erre vonatkozó engedélyével. Az engedély kiadásának és fennmaradásának feltétele, hogy az utazási iroda megfelelő vagyoni biztosítékkal rendelkezzen. A vagyoni biztosíték pedig csak és kizárólag akkor megfelelő, amennyiben teljes fedezetet nyújt az iroda fizetésképtelensége esetén arra, hogy az utasok részvételi díját maradéktalanul visszafizesse és az esetlegesen, a külföldön maradt valamennyi utast hazaszállítsák.

Amelyik utazási iroda szerepel a fenti nyilvántartásában, az elvileg megfelel a fenti feltételeknek. Tehát – elvileg - létezik egy állami kontroll az utazási irodák felett. Ennek ellenére volt olyan eset az elmúlt években, amikor a vagyoni biztosíték mégsem volt megfelelő mértékű és nem kaptak az érintett utasok megfelelő kielégítést.

Ugyanakkor az utazási iroda kötelezettsége, hogy a fentiek biztosítására egy úgynevezett vagyoni kezesi biztosítási szerződést, vagy valamely hitelintézettel garanciaszerződést kössön és azt fenntartsa. Ez azért fontos és kötelező, mert probléma esetén, az érintett biztosítási társaságnak, hitelintézetnek kell helytállnia az utazási iroda helyett, azaz a részvételi díjat kell visszafizetnie, valamint segítségnyújtást kell biztosítania az külföldön rekedt utasok részére, meg kell szerveznie a hazautazást is. Ha az utazási iroda nem igazolja ennek a biztosításnak a megkötését, fenntartását, akkor a nyilvántartásból is törli a hatóság.

Mit tegyen az utas, ha baj van?

Ha az érintett utazási iroda elérhetetlenné válik, szolgáltatását nem teljesíti, az utasoknak haladéktalanul, lehetőleg igazolt módon be kell jelenteniük az igényüket az utazási szerződésben megjelölt biztosító társaság részére. Ezt általában telefonon, de mail, illetve a biztosítók weboldaluk útján is meg lehet tenni. A kárbejelentéshez csatolni az utazási szerződést, mely tartalmazza az utasok névsorát, a részvételi díjat, a részletes adatokat. Abban az esetben, amennyiben a már pórul járt utas megkezdte az utazását, akkor szintén legalább mail útján javasolt az egyedi utazási szerződést megküldeni, a körülményeket, esetleg a szállás, vagy visszautazás során felmerült problémákat ismertetni. Nagyon fontos, hogy a közvetlen elérhetőséget, ez utóbbi esetben helyesen megadja az utas a biztosító részére, a gyors kapcsolatfelvétel érdekében.

dr. Burján Zsuzsanna

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!