Európai Klaszter Memorandum - 2008. május 16.

Vágólapra másolva!
Az Európai Klaszter Memorandum abból a célból született, hogy felhívja az EU tagállamok és régiók figyelmét a klaszter politika, valamint a klaszteresedés támogatásának fontosságára, amely az EU innovációs tevékenységének hatékonyságát és eredményességét növelheti. Ez utóbbi cél megvalósulása stratégiai kitörési pont az EU számára, hiszen az EU a Liszaboni stratégia ellenére sem tudta csökkenteni az innovációs lemaradását az USÁ-val és Ázsia meghatározó országaival szemben, ezért az EU számára egyre sürgetőbb azon eszközök megtalálása, amelyeken keresztül képes az innovációs tevékenységének sikerességét fokozni.
Vágólapra másolva!

Klaszter szerepek

A Memorandum feltárja, hogy az EU egyik megoldása a globális innovációs kihívásra a klaszterek lehetnek, amelyek képesek megteremteni azt a környezetet, ahol

  • a kooperáción keresztül új ötletek, projektek születnek,
  • lecsökken az ötletfeltárástól a piaci bevezetésig vezető út,
  • megvalósul a versenyző vállalatok együttműködése ("coopetition"),
  • és amelyben az új üzleti és együttműködési lehetőségek haszonélvezői a kis- és középvállalkozások is.

A Memorandum azt is hangsúlyozza, hogy a mai globális kihívások eredményeként a modern versenyben minden klaszternek innovációs klaszterré kell válnia. Ahhoz viszont, hogy első lépésként a klaszteresedési, majd ezt követően a klaszteren belüli és a későbbiekben a klaszterek közötti innovációs folyamatok beérjenek, a tagállamok hatóságainak támogató "klaszter politikájára" van szükség. Ez a klaszter politika pedig akkor sikeres, ha az intézményi eszközök segítségével sikerül elérni, hogy a vállalatok:

  • vállalatmérettől függetlenül szoros, interaktív kapcsolatot alakítsanak ki egymással,
  • közös akciók és tevékenységek keretében lépjenek fel az általuk feltárt kritikus területeken, valamint
  • közösen oldják meg a számukra "szűk keresztmetszetet" jelentő problémákat.

Kormányzati szerepvállalás

A kormányzati politika jelentős hatást gyakorolhat a nemzeti és a regionális klaszteresedési folyamatra, amely folyamatban a cél annak elérése, hogy a klaszterek, valamint a klaszterek és azok célpiacai között szoros kapcsolatok alakuljanak ki a piaci mechanizmusok torzulása nélkül. Ebben a folyamatban - a közös tevékenységek és akciók mozgósításában -, valamint a klaszterekben rejlő potenciál (interakció, "coopetition", "spill-over") kihasználásában meghatározó szerepet tölthet be a nemzeti és a regionális politika. Ugyanakkor nem általános érvényű klaszter politika megalkotására van szükség, hanem a meghatározó klaszterek igényeire szabott eszközökre és intézményi mechanizmusokra. Emellett a kormányzati politika sikerességét az is meghatározza, hogy mennyire képes a kormányzati politikák széles spektrumát integrálni (úgy mint: K+F+I támogatáspolitika, gazdaságpolitika, oktatáspolitika stb.).

Klaszter politika a tagállamokban

Az EU-ban a klaszter politika kialakítását egyes tagállamok, vagy azok régiói korábban - Katalónia (Spanyolország), Velence (Olaszország), Skócia (UK), Sophia Antipolis (Franciaország), Dánia, Hollandia - míg mások pár éve alapozták még - Ausztria számos régiója, Csehország, Nagy-Britannia, Svédország. Napjainkban a klaszter politika, illetve a klaszteresedési folyamatok támogatása az Európai Unió szintjén is megjelent és az Európai Közösség több programjában úgy, mint a Versenyképességi Innovációs Programban (Competitiveness Innovation Programme), a Kohéziós Politikában és a 7. Keretprogramban. A klaszter politikák célja egyrészt a prosperáló klasztereken belül a gazdasági dinamizmus erősítése, másrészt az induló klaszterek lehetőségeinek támogatása. Ezek a klaszter politikák sikeresek voltak például a kis- és középvállalkozások hálózatosodásának elősegítésében, az ipari és a kutatói szféra egymásra találásában. Ugyanakkor további erőfeszítésekre van szükség ahhoz, hogy a prosperáló és a feltörekvő klaszterek megerősíthessék és kibővíthessék portfoliójukat a régiókon és a határokon átnyúló szinteken is.

Összességében a klaszter politika megerősítésére és továbbfejlesztésére három szinten van szükség:

  1. a klaszteresedést támogató lokális, regionális és országos szintű ügynökségek szintjén,
  2. a tagállamok minisztériumi és regionális hatósági szintjén, valamint
  3. a európai intézmények szintjén.

A Memorandum 4X5 alapelve az Európai szintű politika számára

A dinamikus klaszterek:

  1. az innováció és a gazdasági konjunktúra kulcs tényezői;
  2. hozzájárulnak a versenyképes piacok fejlődéséhez;
  3. ott fejlődnek, ahol erős a verseny a régión belül és a régiók között;
  4. tükrözik az intézményi határokon átnyúló együttműködés és az összefonódottság meglétét;
  5. sokkal "láthatóbbá" és attraktívabbakká válnak, ha szoros kapcsolat jön létre más régiók, vagy országok releváns klasztereivel.

A hatóságoknak, végrehajtó intézményeknek elkötelezettnek kell lenniük:

  1. a dinamikus innovációs klaszterek növekedésének támogatásában;
  2. az alapvető stratégiák és a kifejtett hatások hatékony értékelésének megvalósításában;
  3. klaszter-specifikus akciók és stratégiák definiálásában;
  4. a klaszterek közötti transznacionális stratégiai üzleti kapcsolatok és együttműködések megerősítésében;
  5. a közös érdekek mentén történő stratégiai szintű szoros együttműködésben, például a klaszter kezdeményezések és kapcsolódó törekvések kiértékelésében, hogy ezzel is előmozdítsák a világszínvonalú európai innovációs klaszterek fejlődését és megerősítsék a klaszter kezdeményezések és a résztvevők közötti együttműködéseket.

A nemzeti és regionális szintű politikát meghatározó intézmények törekvésének támogatása:

  1. a klaszter programok tervezésében és kialakításában;
  2. a versenyképes klaszterek számára aktív kormányzati klaszter programok biztosításában;
  3. a klaszter politika igényekre és kompetitív előnyökre építő portfolió-szemszögű megközelítésének alkalmazásában;
  4. a horizontális klaszter politikáknak a klaszter kezdeményezésekhez való igazításában;
  5. az innovációs környezet fejlesztésében.

Az európai intézmények törekedjenek:

  1. a klaszterek számára biztosított támogatási programok korszerűsítésére a hatékonyabb kihasználhatóság végett;
  2. a klaszter politikák révén generált gazdasági aktivitás hatékonyabb földrajzi eloszlására;
  3. az eredmény-orientált nemzetközi klaszter-együttműködések támogatásának fokozására;
  4. a klaszterekre, a regionális innovációs kapacitásokra és a klaszterpolitikák hatására vonatkozó információbázis bővítésére, fejlesztésére;
  5. a nemzetközi együttműködéseket segítő nyitott platformok biztosítására.

A Memorandum készítői

Az Európai Klaszter Memorandum az Európai Közösség által kezdeményezett Europe Innova ernyője alatt, a "High Level Advisory Group on Cluster" munkássága keretében született még 2007 végén, amelynek bemutatására 2008. január 22-23 között Stockholmban, az EU Elnökségének soros konferenciáján került sor. A konferenciát követően a Memorandumot megküldték valamennyi EU tagállam kormányának és klaszterekkel foglalkozó ügynökségéknek ratifikálásra az Európai Klaszter Stratégia megalapozása érdekében.


Az Európai Klaszter Memorandum teljes szövege letölthető innen.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről