Világkörüli útjának tizenötödik állomásához érkezett a Solar Impulse 2 napelemes repülőgép, amikor újra Európába repült, és leszállt a spanyolországi Sevilla repülőterén. A gép New York JFK repteréről szállt fel június 20-án, hétfőn és 71 óra, azaz 3 nap alatt az óceánt átszelve teljesítette a 6272 kilométeres távot, ez volt egyben a gép leghosszabb repülőútja idén.
A grandiózus kaland még 2015-ben kezdődött, amikor március 9-én a repülőgép elindult Abu Dhabiból, hogy megkerülje a Földet – az úti célokat csak nagyjából határozták meg, számítva arra, hogy az időjárás úgyis közbeszól az előre legyártott tervekbe. Egy hosszabb kényszerpihenő után (a gép 2015 júliusában Hawaiion jó néhány hónapot vesztegelt) 2016 áprilisában indult el újra, rögtön egy óceánátkeléssel indítva az évet: átrepült a Csendes-óceán felett.
Az ezt megelőző repülési szakasz is sikerrel zárult: a Japán-Hawaii rész megtételével a gép és pilótája, a 62 éves svájci André Borschberg megdöntötte a leszállás nélküli leghosszabb szólóutazás rekordját.
A Solar Impulse második prototípusát egyébként nem akárkik vezetik: a két vakmerő vállalkozó Bertrand Piccard pszichiáter és felfedező, a világhírű Jacques Piccard, a Mariana-árok első meghódítójának fia, és André Borschberg pilóta.
Az utolsó óceánátkelésre Piccard vitte a napelemes madarat, ő lavírozott korábban a Csendes-óceán felett is.
Ahhoz, hogy a két pilóta minden alkalommal a lehető legnagyobb biztonságban legyen a levegőben, rengeteg időjárási körülménynek kell éppen ideálisnak lennie – ezért elindítani egy ilyen repülőgépet egyáltalán nem könnyű.
„A felszállás és a leszállás esetében az ideális időjárás úgy néz ki, hogy nincs túl nagy szél, és alacsony a turbulencia” – mondta el az Origónak Eoin Caldwell, a repülő földi irányításán dolgozó ABB-szakmérnök. „Napközben a gép magasabbra emelkedik, hogy feltöltse a napelemeit, a kisebb magasságokon azonban fontos, hogy elkerülje a felhőket és a csapadékot. Ezért olyan kiemelt a Monacóban székelő küldetésirányítás szerepe, ahol folyamatosan monitorozzák az időjárást.”
Ezért is volt olyan bizonytalan a világkörüli út minden egyes szakasza – nem lehetett száz százalékosan meghatározni egy adott menetrendet, mert minden az időjárástól függött. Többször kellett elhalasztani az indulást azért, mert az utolsó pillanatban kiderült: mégsem olyanok lesznek az időjárási viszonyok, mint amire számítottak az irányítóközpontban.
„A szél is jelenthet problémát, főleg felszállásnál és leszállásnál, de az út közben fellépő erős széllökések is könnyen elsodorhatják a gépet, mivel nagyon könnyű” – magyarázta Caldwell. A 72 méteres szárnyfesztávolságú gép (ez nagyobb, mint amekkorával egy Boeing 747-81-es büszkélkedhet) alig nyom többet, mint egy kisbusz, és négy elektromos akkumulátor biztosítja, hogy elég energiát tároljon a hosszabb utakra is. A kicsit lassabb első prototípushoz képest ez már
egy autó átlagos sebességét is eléri: akár 140 kilométer per órával tud repülni,
és egy feltöltéssel képes öt napig folyamatosan a levegőben maradni. A legutóbbi Atlanti-óceánátkelés valamivel kevesebb időt vett igénybe, de a pilótának még így is 75 órát az apró pilótafülkében kellett töltenie, teljesen egyedül.
A pilóta teherbírása egyébként az, ami egyedül határt szabhat a napelemes repülő útjának. A Solar Impulse 2 négy lítium-polimer akkumulátorral működik, mindegyik 38,5 kilowatt per órás teljesítménnyel – így összesen 154 kilowatt per órás akkumulátorteljesítménnyel repül a gép. Napközben szolárgenerátor repteti az SI-t, ami egyszerre tölti fel ezeket az akkumulátorokat is. A nappali 5500 méteres magasságból éjszaka a gép körülbelül 2500 méterre ereszkedik, ahol csak az akkumulátorok energiájából jut előre. „Elméletben a nappali feltöltés és az éjszakai akkumulátoros repülés miatt
a gép a végtelenségig tudna repülni, csupán a pilóta tűrőképességén múlik, hogy hány napot bír egy ekkora helyen eltölteni”
– mondta az Origónak Caldwell. A gép eddigi leghosszabb repülése egyébként 11 órás és 58 perces volt, amikor Japánból Hawaiira ért.
A Solar Impulse napelemei egyébként két dologban különböznek egy hagyományos, kereskedelmi napelemtől: egyrészt sokkal nagyobb teljesítményűek, másrészt sokkal könnyebbek, mint azok a fajták, amelyeket mi is megvásárolhatunk.
„A Solar Impulse napelemei 22,7%-os hatékonyságúak (szemben a háztartási napelemek 12-16 százalékával), és olyan könnyűre kellett őket tervezni, hogy a gép képes legyen velük hosszabb ideig is szállni. Ezért csupán 135 mikron vastagságúak – körülbelül, mint egy emberi hajszál” – mondta Caldwell.
A mérnök szerint ahhoz, hogy a napelemes repülés szélesebb körben is reális jövőkép legyen, még nagyon sokat kell fejlődnünk – leginkább az akkumulátoroknak kellene átalakulniuk, hogy könnyebbek legyenek, és több energiát tudjanak tárolni. „De elég a Wright testvérek által épített első repülőgépre gondolnunk – arról is azt mondták, hogy soha nem fog utasokat szállítani, ma pedig virágzik a kereskedelmi légiközlekedés” – tette hozzá Caldwell.
Maxine Ghavi, az ABB napelemes üzletágának vezetője korábban az Origónak elmondta, hogy ha a Solar Impulse technológiáit széles körben alkalmaznánk, a világ a jelenlegi fosszilis energiafogyasztásának 50 százalékát megtakaríthatná. A fennmaradó másik felét megújuló energiaforrásokból tudná előállítani.
Ezért valóban fontos az az üzenet, amit a Solar Impulse képvisel – olyannyira, hogy Bertrand Piccard és André Borschberg bejelentették, hogy létre kívánják hozni a Tiszta Technológiák Nemzetközi Bizottságát (International Committee Of Clean Technologies – Icct). Azon túlmenően, hogy megkísérlik elsőként körberepülni a Földet napenergia segítségével, a Solar Impulse folytatni fogja munkáját azt képviselve, hogy
konkrét energiahatékony megoldásokkal sok olyan kihívás megoldható lenne, amelyekkel ma a világ társadalma szembesül.
A civil szervezetként (NGO) létrejött Bizottság célja a tiszta technológiák fő globális szereplőinek összefogása, hogy független és hiteles energetikai tanácsadást nyújtson kormányoknak és vállalatoknak egyaránt. A Solar Impulse projekt egyik közvetlen örökségeként ezt kezdetben a Solar Impulse Alapítvány fogja támogatni.
A II. Albert monacói herceg, Richard Branson és Kofi Annan védnökségével rendezett COP21 előtt elindított #futureisclean kezdeményezésre alapozó NGO feladata az lesz, hogy közös hangot adjon annak a közel 400 globális szervezetnek, amelyek együttesen lépnek fel a tiszta jövőt szolgáló konkrét megoldások elősegítése mellett.