Amióta létezik magyar könnyűzene (vagy még inkább popzene), azóta él a vágy előadóink nagy részében, hogy megmutassák magukat külföldön is. Az Illés, Zalatnay Sarolta és az Omega, majd később az LGT viszonylagos sikerrel szerepelt a nemzetközi színtéren, de természetesen csak addig nyújtózhattak, ameddig a pártállami takaró engedte őket.
Az eredményeiket többé-kevésbé ismerjük ma is: az Omega különösen német nyelvterületen lett sikeres (és ez az esetükben tényleg eladott lemezekkel is párosult), míg az LGT a lengyel fiatalok egyik kedvence lett, de általánosságban népszerűek voltak a legjobb magyar együttesek a volt KGST tagállamokban. Az itthoni második-harmadik vonal pedig jól megélt az egy-két éves nyugati vendéglátózásokból is. Ez az állapot aztán a hetvenes évek végéig tartott, onnantól kezdve gyakorlatilag a mai napig tartó válságba került a magyar popzene, és nemigen maradt már energia a külföld meghódítására is. Ettől függetlenül makacsul élt a vágy itthon, hogy legyen magyar világsztárunk, és a hazai zenekiadás mindenható ura, Erdős Péter be is ígért egyet. Ebből persze nem lett semmi, bár utólag nézve, egyáltalán nem lebecsülendők az Erdős által patronált Neoton Família eredményei sem. Ma ugyanis, rendszerváltás ide vagy oda, ugyanúgy megvan a több éves lemaradás a nemzetközi popzenei trendekkel szemben, nem is beszélve az infrastruktúra elmaradottságáról, vagy arról, hogy egyre nehezebb megérteni, a magyar lemezpiacot vajon mi is tartja egyben.
Így aztán nem csoda, hogy vannak olyan itthoni előadók, akik teljesen a külföldi piacra fókuszálnak: élnek kint magyar zenekarok Angliában, Németországban vagy éppen Amerikában, és vannak, akiknek valamennyire még be is jött a dolog. Itt van például Pap Rita újkeletű népszerűsége Ausztriában, aminek apropóján rövid összeállítást készítettünk a külföldön (vagyis elsősorban Nyugaton) szerencsét próbáló, magyar énekesnőkről.
1. Rita Pop
Ugyan a magyar közönség csak az utóbbi hetekben fedezte fel Rita Pop, azaz Pap Rita német nyelvű honlapját, a jelenség közel sem ilyen friss. Pap Rita és húsz éve elválaszthatatlan társa, Bodnár Attila ugyanis két éve úgy döntött, hogy "az itthoni mellőzést megunva" külföldön próbálnak új karriert kezdeni. Talán már nem sokan emlékszünk rá, hogy a pár először Modern System néven tűnt föl, ám így nem sikerült maradandót alkotniuk és végül rájöttek, hogy Rita igazi célközönségét a gyerekek jelentik. Így született meg Kuckó Mackó, Hápi Kacsa, Csovi-Csovi Jasper vagy éppen Pamacs, a Csacska Macska, akik mindannyian megjárták a magyar lemezlista élvonalát, ám a kilencvenes évek második felére nem érkezett új társuk, és a páros nem jelentetett meg több lemezt. Utána még tettek néhány sikertelen kísérletet arra, hogy visszakerüljenek a médiába, ám miután szembesültek azzal, hogy onnét - elmondásuk szerint - "ki vannak tiltva", maradt a haknizás.
Ha már viszont így történt, akkor úgy gondolták, hogy ugyanezt külföldön jövedelmezőbben is meg lehet csinálni, és a magyar uniós csatlakozást követően gyerekeikkel együtt átköltöztek Burgenlandba, hogy Ausztriában mutassák meg: "művészetüknél fogva alkalmasak arra, hogy nemzeteket hozzanak össze" - indokolta az RTL Klubnak a döntést Pap Rita, aki manapság Rita Popként énekel az osztrák gyerekeknek. Még csak túl sok új dalt sem kellett írni, hiszen a célra kiválóan megfelelnek a régi magyar nyelvű számok, csak éppen most Kuckó Mackó Brum Brum Bärchen, Hápi Kacsa pedig Watschel Ente néven fut és így tovább. És bármilyen furcsának tűnik is, Rita Pop egyelőre, a jelek szerint megtalálta számítását, és 50 perces "Kindershow"-ját már többször is bemutathatta.