Az amerikai lemezpiac előző heti visszafogott teljesítménye mintha vihar előtti csend lett volna, most pedig rögtön több nagy név is felütötte fejét a legkelendőbbek között. A hét egyik érdekessége, hogy mintha 50 Cent és Kanye West tavalyi összecsapását látnánk női verzióban: egyszerre került ugyanis a boltokba Janet Jackson és Erykah Badu új albuma, amelyek közül előbbi hivatott képviselni a szokásoshoz közelebbi popzenét, míg utóbbi a várakozások szerint inkább az agyasabb hiphop szcénát erősíti. A zenebiznisz iszapbírkózásást a férfi rapperek esetével ellentétben a mainstream nyerte, vagyis Janet vitte el a pálmát.
Janet Jackson azon kevés előadók egyike, akik ki tudtak törni egy közismert testvér árnyékából, és saját neve jogán is tisztességes hírnévre tett szert. Első, saját nevét viselő lemeze 1982-ben jelent meg, ami még éppen hogy csak szemmagasságba került a Billboard ranglistáján, a folytatás pedig még ennyit sem produkált, azonban 1986-ban új zeneszerzőinek és menedzserének köszönhetően megtörtént a nagy áttörés, és a testvére nyomdokai helyett új utat kereső Control első lett a legjobban fogyó albumok között. Innentől az énekesnő megállíthatatlanná vált, és egymás után jelentek meg No. 1 albumai. Az első megtorpanást 2004 hozta el, amikor Damita Jo című lemeze "csak" harmadik lett, majd 2006-ban az első két kiadványát leszámítva a legkevesebb példány fogyott a 20 Y.O.-ból. Janet viszont most újra felvette a kesztyűt, és mindenkit lehagyva a csúcson nyitott a Discipline-nel.
A popbiznisz helyett a soul irányából érkezett a hiphop szcénába Erykah Badu, aki az R&B és dzsessz elemeit ötvözve az egyik fontos alakja lett a '90-es végétől számolható neo soul nevezetű irányzatnak. Az énekesnő 1997-es Baduizm című debütáló nagylemezével tette le névjegyét, ami annyira jól sikerült, hogy a második helyet jegyezhette csúcsként a lemezlistán, és megjelenése óta több mint 3 millió példányban kelt el. Még ebben az évban megjelent Live című koncertalbuma is, és aztán rendre háromévente egy-egy lemez, amelyek közül a 2000-es Mama's Gun csúszott ki eggyel a Top 10-ből, a 2003-as Worldwide Underground azonban korrigálta is ezt egy harmadik helyezéssel. A most megjelent New Amerykah, amely személyes és politikai tartalmú szövegeivel és zeneileg igényes tartalmával a kritikusok és a közönség között is pozitív visszhangra talált, megismételte a bemutatkozó lemez sikerét, és ahhoz hasonlóan második lett a Billboardon.
A lista következő új belépője továbbra is a hiphop színtérhez köti az újdonságok sorát, ezzel pedig konstatálhatjuk, hogy ezen a héten csak ennek a stílusnak az előadói tudtak újdonsággal tarolni. Webbie névre hallgat az a déli rapper, aki Savage Life 2 című lemezével most a negyedik, és egyben az utolsó új anyag szolgáltatója az aktuális legjobb tíz között. Új jövevény még, de nem a lista új belépője a Once című ír musical film soundtrackje, amelynek olyan jót tett a legjobb betétdalért járó Oscar-díj, hogy 31.-ből mindjárt 7.-nek lépett elő.
A legjobb tíz után is folytatódik még a hiphop újdonságok sora, itt azonban már a rap képviselőjeként találjuk a 13. helyen az atlantai Shawty Lo-t Units In The City című albumával. Van azért természetesen country is a friss albumok között, ezt ez alkalommal a stílus egyik neves alakja, Dolly Parton prezentálja Backwoods Barbie címmel, amely az énekesnő első mainstream country lemeze csaknem húsz éve. Új belépő még a Disney-féle Kis Hableány Broadway musical adaptációjának zenéje (Disney's The Little Mermaid, 26.), egy Starbucks alkalmazottak által alapított keresztény rockzenekar második albuma (Never Going Back To OK, 41.), és még a legjobb ötven közé befért a brit Goldfrapp is (Seventh Tree, 48.).
A slágereket rangsoroló Hot 100-on ezen a héten megtört a jég, avagy Flo Rida és T-Pain közös számának, a Low uralkodása. A szám már hosszú hetek óta vezette a slágerlistát, most azonban Usher és Young Jeezy közös dala, a Love In This Club keresztülhúzta mindenki számításait azzal, hogy 51.-ből katapultálta fel magát az élre. A küszöbön toporgó többi csúcsra áhítozó sláger ezzel hoppon maradt, és továbbra is csak a Top 10 egyéb posztjaival kell beérnie. A már említett Low azonban még mindig esélyes néhány csúcs felállítására, például ha még két hétig vezeti az rap slágerlistát (ahol most is első), felkerülthet a valaha volt legsikeresebb rap számok rangsorában a harmadik helyre.