A Richard Wagner művészetébe szerelmes pártfogó, II. Lajos bajor király 136 éve éppolyan lenyűgözve figyelhette A Nibelung gyűrűje első bemutatóját Bayreuthban, mint a mai közönség a Metben, illetve a HD-közvetítéseknek köszönhetően a világ számos mozijában. Wagner és Robert Lepage is levegőben úszó éneklő sellőkkel indította a Nibelung gyűrűjét, csak míg a 19. században egy állványos kerekes kocsin tologatták az énekesnőket, addig a 21. században heveder biztosítja őket, akár a légtornászokat. A Wagner rendezte darabban gép fújta a párát a színpadra, a New York-i Metropolitanben virtuális buborékok szálltak a sellők szájából egy virtuális folyóban.
Wagnerhez hasonlóan a Met is a legkorszerűbb színpadi világot teremtette meg. Robert Lepage-ék digitalizálták a produkciót: egy óriási, 24 elemből álló, 45 tonnás monstrumot terveztek a színpadra, az elemeit számítógépek segítségével külön-külön mozgatják, a felületükre pedig bármit rá lehet vetíteni.
Így a Metben egyszerűen csak Gépnek hívott szerkezet a négy előadás során több minden volt: erdő, sárkány teste, lángtenger, Rajna, folyópart, valamint az épülő, majd pusztuló Walhalla. A Siegfriedben a virtuális valóságot egy 3D-ben repdeső madárkával fokozták, csőre egyszerre mozgott a színfalak mögött a szerepét éneklő Mojca Erdmann-nal. Bár látszik, hogy a Met nem sajnálta az időt és a pénzt a teljes Ringre, a magyar kulturális állapotokat ismerve mégis meglepő, hogy Robert Lepage öt éve kezdett hozzá a munkához.
A Ringet sokáig Wagner instrukciói alapján rendezték meg, majd a hagyományos jelmezek és színpadképek helyét átvette az egyéni értelmezés a hippi szereplőktől a tank képében megjelenő óriáson és öltönyös isteneken át a lézergenerátoros előadásig. Robert Lepage ennél még bátrabb volt: egyszerre merte használni a klasszikus felfogásban készült jelmezeket és a high-tech színpadképet. Rendezése a világsztár énekesekkel és a kezdetben James Levine, majd Fabio Luisi vezette zenekarral tökéletes Gesamtkunstwerk: a szöveg, a zene és a színpadi cselekmény elválaszthatatlan egységet alkotnak.
Mire elkészült A Rajna kincse című előjátékkal, a Met már több ország mozitermében sugározta előadásait HD-minőségű élő vagy felvett közvetítéseken keresztül. Ezekre Magyarországon a legolcsóbb Met-belépő árának (95 dollár) ötödéért lehet jegyet váltani, ráadásul a pontosan megrendezett kameramozgások miatt jobban lehet látni az előadást, mint a helyszínen a legdrágább helyekről.
A maratoni hosszúságú zenedrámát Richard Wagner egymást követő esték előadására tervezte, de a mai operarajongó csak akkor tudná befogadni a Ringet, ha szabadságot venne ki. A teljes zenedrámát ritkán adják elő a szerző által eredetileg elgondolt módon, a Met például húsz év után pár nap szünetekkel, áprilisban és májusban összesen háromszor tűzi műsorára a Lepage rendezte teljes ciklust Fabio Luisi vezényletével, olyan sztárokkal, mint Deborah Voigt, Jay Hunter Morris, Gerhard Siegel és a nemrég Budapesten járt Bryn Terfel.
Magyarország és New York egyszerre látta ANibelung gyűrűje részeit körülbelül félévente mutatta be a Met, így a 2010 őszi előjáték után egészen 2012. február 11-ig kellett várni a befejező Götterdämmerung-ra. A New York-i opera 2006-ban indította el közvetítéseit, és évről évre egyre több helyre jut el: az idei évad 11 előadására 51 ország 1600 mozijában lehet jegyet váltani, tavaly 2,6 millió jegyet adtak el világszerte. A közvetítés az időeltolódás miatt nem mindenhol élő, de a magyarországi nézők - Budapesten a Művészetek Palotájában, az Uránia moziban, valamint Egerben, Kecskeméten és Szegeden - egyszerre ültek be a nézőtérre a New York-iakkal. |