Az elmúlt pár évben már semmi meglepő nem volt abban, ha egy drum and bass szám egészen magasan feltornázta magát a slágerlistákra. Nem csak az erős hátszéllel rendelkező, direkten poposabb előadókra kell gondolni, mint DJ Fresh, a sztárrá vált Chase & Status vagy a Rudimental, akik inkább dnb-s popszámokat írtak, hanem olyan, undergroundabb kiadóktól érkező producerekre is, mint Drumsound & Bassline Smith, Tantrum Desire vagy Wilkinson, akiknek a slágereire pedig sokkal találóbb a popos dnb megjelölés. Valószínűleg mindez nem segített túl sokat a már jó ideje megbélyegzett, lenézett műfajon: ezek a divatos, harsány hangzású dalok inkább azt az általánosítást erősítik, hogy a drum and bass teljesen kiürült – például a dubstep esetében is valami ilyesmi játszódik le.
Pedig valahol a felszín alatt már évekkel ezelőtt elindult egy megújulási hullám, ami hol lelkesebb és életerősebb, hol kissé alábbhagy. A vérfrissítés az egykori Bad Company-tag DBridge és az Instra:Mental duó köréből indult. Finom és minimalista irányba indultak, amibe helyenként belefért egyfajta játékosság is, illetve hatások az akkoriban éledező posztdubstepből, a korai technóból és electróból. Az ilyesmikkel kísérletező drum and bass-producereket a 2009-ben indult, rövid életű Autonomic mutatta be: ez egyszerre volt kiadó, klubest és podcastsorozat; illetve DBridge Exit Recordsánál gyűltek össze az olyan előadók, mint ASC, Consequence, Dan HabarNam.
A hármas egy évvel később a neves mixlemezsorozat, a Fabriclive 50. részét készíthette el, 2011-ben pedig megjelent az Exit Records Mosaic című válogatása az Autonomic-korszakban már bejáratott nevek mellett olyan vendégekkel, mint a dubstepszíntérről érkező Scuba, Skream, Synkro. A későbbiekben DBridge saját zenéiben megmaradt ugyanezen a vonalon, míg az Instra:Mental utolsó közös lemezére már lassult a tempó, az acides, futurisztikus techno útján indultak el. Később a duó tagjai itt folytatták külön-külön, Boddika és Jon Convex (jelenleg Kid Drama) néven.
Még mindig az Exit Recordsnál maradunk: 2011 végén itt jelent meg Dub Phizix és Skeptical közös kislemeze, rajta a mára klasszikussá vált Markával, ami előrevetített egy új, szintén minimalista, ám sokkal sötétebb és ridegebb irányt, komplexebb ritmusképletekkel, minden felesleges sallangtól megtisztítva. Az elmúlt két évben számos slágert (Never Been, Run It Like A President, I’m A Creator) szállító Dub Phizix nem egyedül alapozta meg ezt a friss és agresszív hangzás. Vele együtt bontakozott ki például Foreign Concept, Halogenix és Xtrah is, vagy 2013 egyik felkapott új tehetsége, Homemade Weapons - mindannyian többnyire a Critical Recordings, Dispatch Recordings, Samurai Music kiadók között mozogva.
A Marka után bő fél évvel később az Exit dobott még egy nagyot, Fracture (a saját alteregójával, Day Dawn Nighttal "közösen") készítette el a Get Busy-t, ami ezt a minimalista dnb-t ötvözte az Európába épp betörni készülő juke-kal. Ez újabb lökést adott a drum and bass megújulásának. A chicagói juke már 2009-2010 környékén elindult hódító útjára (lásd e cikkünket), de igazán komolyan 2012-ben vetette meg a lábát a város határain kívül. A dubstepből indult Headhunter Addison Groove név alatt footworkre váltott; az egyetlen számon belül a 80/160 BPM tempóval eljátszó slow/fast zászlóvivője, Om Unit pedig Philip D. Kick néven juke remixeket készített jungle-klasszikusokhoz (ő egyébként a Metalheadznél is adott ki egy ep-t). A dubstep veteránja, Kode9 is írt footworkös számokat, vagy ott volt még Mark Pritchard és az Africa Hitech.
A jungle újrafelfedezése és a juke fellendülése szépen lassan összefonódott, és egyre többen dolgoztak ki hibrideket a két műfajból. A számos elektronikus műfajból merítő Machinedrum új albumán is találkozni ilyen megoldásokkal, de főként a dnb producerek kaptak rá a jungle-juke-ra (vagy juke-jungle-re, igazából még rendes neve sincs ennek az egésznek). A Mosaic válogatás első részén - idén jelent a korábbinál egy még eklektikusabb második rész - feltűnt fiatal Stray volt a legerősebb ebben, de a már említett Foreign Concept is belekóstolt ebbe az új irányba, valamint olyan veteránok is, mint Digital & Spirit.
Ebben az irányzatban eddig a legnagyobb feltűnést Rockwell Detroit / Back Again kislemeze váltotta ki: ezen nem is ezzel a szinte elemeire szétválasztható jungle-juke-kal találkozhatunk, hanem egy olyan hibriddel, amiben a dnb, a juke, a hiphop és a Detroit techno találkoznak egymással. A 2010 elején feltűnt Rockwelltől sosem állt távol más műfaji elemek átemelése a drum and bassbe, és ennek köszönhetően már a kezdetektől az egyik legizgalmasabb előadónak és megújítónak számított.
Jól láthatóan megélénkült tehát az érdeklődés a drum and bass iránt, egyre több külföldi zenei oldal foglalkozik ezzel a megújulással: a Resident Advisor, a FACT, a Red Bull Music Academy stb. Valamint idén nyáron épp Rockwellt kérte fel a BBC Radio 1 (ahová egyébként januártól rezidensként tér vissza), hogy négy hónapon keresztül havi egy mixet készítsen az In New Dj’s We Trust sorozatba (itt hallható mindegyik), és így lehetősége volt ezt a juke által felerősödött vonalat továbbterjesztenie. Valamint manapság egy hazai drum and bass buliban sem meglepő, ha előkerül egy-két ilyen darab, és úgy tűnik a korábbiaknál sokkal nyitottabb a közönség is az új irányokra, melyek az Autonomic indulása óta jelentősen befogadhatóbbá váltak.
Rockwell december 14-én a Corvintetőn lépett fel. Előtte beszélgettünk, és elmondta, szerinte korábban jellemző volt a drum and bassre, hogy elutasítottak más műfajokat, illetve egyesek csak mondjuk a neurofunkra, liquid funkra, a Hospital Records stb. kiadványaira álltak rá - de úgy látja, mára mind a producerek, mind a közönség körében sokkal nagyobb a nyitottság. Ezért is próbál dj-ként minél szélesebb skálán mozogni, gyakran játszik hiphopot, vagy éppen house-t; de azért figyeli a közönséget is, hogy hol mi működik, mert ebből a szempontból minden hely más. A BBC-től kapott lehetőséget arra használja, hogy megmutassa: "a drum and bass még mindig érdekes műfaj". Amúgy nem félti a dnb jövőjét: szerinte elég régóta jelen van ahhoz, hogy ne tűnhessen el.
Az új fejlemények közül szerinte az Autonomic-féle vonalat csak kevesen követték, és egy bár jól indult, egy idő után kiürült. A juke jungle erősebb lábakon áll: sokkal többen vesznek részt benne, köztük nagyon tehetséges producerek. A Quart kérdésére elsorolta, milyen magyar dnb-előadókat ismer: a Spinline-t, Chris.Su-t, DJ Madd régebbi számait; külön kiemelte SKC "letaglózó" The Code-remixét.