A ByeAlex-jelenség a magyar popzene egyik neuralgikus pontjára világított rá, a "mainstream" és az "alternatív" merev szétválására, ami a zenéről való beszédben is megismétlődik. Ez a béna és idejemúlt elkülönítés rengeteg hülye hiedelem alapja: a "jó zene" kerül a mainstreambe, fontos a nagy hangszeres tudás, a hangképzés az éneklés leglényege, amit sokan szeretnek, azzal baj nem lehet ("töltsél meg te egy stadiont!") és további ezer baromság. A másik szekértábor sem jobb ám, akik hisznek az amatőrség mindent elsöprő bájában, a pénzben és a producerekben a gonoszt látják, és a hitelességet összeférhetetlennek tartják a népszerűséggel.
ByeAlex nem tud X-faktor-kompatibilisen énekelni, kívülálló imidzse rögtön "alterré" avatta őt, a Kedvesem pedig minden volt, csak nem a Republic egyik instant klasszikusa. Az "igényes popzene kedvelői" csalást kiabáltak, és összeesküvés-elméleteket gyártottak, miután ByeAlex megnyerte A Dalt. Pedig - ha maradunk a fenti felosztásnál - a mainstream popzenében rengeteg hasonló kívülállónak eladott, mégis népszerű figura van Gotye-től Lorde-ig. Aki popzenét játszik, az minél több emberhez szeretne eljutni, ezért kommercializálódik, na és? Az Arcade Fire Grammyt kapott, jó reggelt!
Úgy látszik, nálunk is van kereslet a különcnek, furának beállított figurákra, úgyhogy ByeAlex teljesen legitim szereplője lehetne a magyar popzenei palettának. Ő lehetne a mi iskolázott hipszterünk, aki beviszi az “okos popot" a mainstreambe. Az eddig hallható számai azonban csak halvány reményre adtak okot, mert a generikus rádiópoptól leginkább lila szövegviláguk miatt ütöttek el, zeneileg nem voltak túlzottan érdekesek. Mindenesetre a Szörpoholistától azt vártuk, hogy szerethetően más legyen, mint a kortárs magyar pop általában; ha esetleg nem is kifejezetten jó, de legalább izgalmas alternatívaként működjön.
Viszont ez a lemez egy hatalmas katyvasz: a számok között semmiféle összekötő kapocs nincs azon kívül, hogy szinte mindegyik a Szívről meg a Szerelemről szól. Az albumot nyitó Kedvesem intimnek szánt akusztikus egyszerűsége után elszabadul a pokol, és véletlenszerűnek ható stíluskavalkáddal szembesülünk. AutoTune, konga, MTV2-s tiniriffek, MR2-es pop, dubstepes kiállások, ezernyi ötletmorzsa egymás mellett és egymás után teljesen értelmezhetetlenül. Emiatt a Szörpoholista nem sokszínű, hanem kaotikus lesz. Pedig alapvetően nem lenne baj, hogy nem homogén egy lemez, ha megvannak a karakteres számai. Viszont itt csak közhely érkezik közhely után, ebből a szempontból nyomasztóan egyöntetű a stíluskavalkád ellenére is.
Hogy kerül egymás után műanyag reggae-ballada (Láttamoztam), lefojtott, picit elektronikus szakítós szám (Csóró itt minden hang), aztán csettintgetős kávéházi románc felelgetős fiú-lány vokállal (Bocs, hogy)? Külön-külön egyébként a zavaró stílustévesztések és a néha túlzottan modoros szövegek ellenére korrekt, ártalmatlan popszámok lennének. A Bocs, hogy például egészen jól húz, sőt ByeAlex még azt is énekli roppant önreflexíven, hogy ő nem STÁR - aztán mégis hiába az egész, mert egy nyaktörő váltással kapunk utána egy háromperces, jellegtelen pop-rock dalt (Messziről).
A bónuszok mintha csak azért lennének, mert nem jött össze egy nagylemeznyi anyag; a remixek feleslegesek, semmit nem tesznek hozzá az eredeti számokhoz; a lemezt záró Ady-feldolgozás pedig annyira kilóg, hogy arra hasonlatot is nehéz találni. A nemzeti sztereotípiákat a Rózsaszín Pitbullt megszégyenítően soroló Elvis(z) remekül megindokolja a Szörpoholista létjogosultságát, miszerint: "Kubában salsát járnak / az oroszok jól bevodkáznak [...] mi meg örülünk egy húslevesnek."
A mainstreamhez képest alternatívát, vagy legalábbis az alternatív felé hidat ígérő külsőségek ellenére ByeAlex a mainstream minden bénaságát hozó lemezt készített, csak éppen a klasszikus értelemben vett jó énekhang nélkül. Alapvetően jót tenne egy ilyen újszerű szereplő a magyar könnyűzenének, de egyelőre ez inkább csak egy ráosztott, üres szerepnek tűnik, valós tartalom nélkül. C