Az átváltozás immár hatodik darabja a japán rendező sajátosan új műfajú robotszínházának, de ez az első olyan produkció, amiben főszerepet kaphat egy robot. A bemutatóra az Automne en Normandie fesztiválon kerül sor 2014 őszén, a Trafó pedig az európai turné egyik első helyszíneként látja vendégül az előadást.
A darab Kafka klasszikus művét, Az átváltozást adaptálja, Gregor Samsa itt azonban nem svábbogárrá, hanem robottá változik. Hiába bizonygatja kilétét családjának, úgy hiszik, csak bujkál valahol és valójában ő irányítja a távolból a hozzá megszólalásig hasonlatos humanoid mását. Ingerülten és undorral fordulnak el tőle, meg sem próbálják megérteni őt.
Oriza Hirata a Robot Theater Project produkcióihoz mindig olyan témákat választ, melyek közvetlenül kapcsolódnak a robotok és androidok létezése által felvetett kérdésekhez: élet és halál kapcsolatához, ember és mása közötti különbségekhez.
A robotszínház joggal tűnhetne a bábjáték új formájának, hiszen a robotok tulajdonképpen csak gépek, amiket irányíthatunk, de nem az. Mi, emberek ugyanis elkerülhetetlenül fenyegetve érezzük magunkat az androidok evolúciójában: minél szabadabbak a robotok, annál bizonytalanabb a mi szabadságunk.
Az előadás az idén indított smART! sorozat része, ami technikai újításokkal dolgozó előadásokat mutat be a közönségnek. Ehhez kapcsolódóan november 7-én, 17.30-kor kerekasztal beszélgetést tartanak a Trafóban kávézójában az okostechnológiák, a mesterséges intelligencia és a robotok színpadi alkalmazásáról.