Háromszor hallhatta az elmúlt napokban az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztivál közönsége azt az operát, amitől 2013-ban hangos volt New York és Budapest. A Fischer Iván Figarója a New York Post szerint „egész egyszerűen őrült jó volt”, a The New York Times azt írta, a Figaro – csakúgy, mint két évvel korábban a Don Giovanni – „a New York-i operaszezon fénypontja volt”, a New York Magazine pedig az év legjobb komolyzenei eseményének választotta az előadást.
A Festival Theatre-ben egy tűt sem lehetett leejteni, folyamatos volt a közbetapsolás, az éljenzés és a nevetés.
A közönség a The Times kritikusa szerint is imádta az operát:
Ha egy előadás érdemeit abban mérjük, mennyit nevet a közönség, Fischer Iván furcsa Figarója őrületes siker.”
A szerző azt is hozzáteszi, hogy Fischer karmesterként kifogástalan.
A The Guardian kritikusa szintén kiemeli, hogy Fischer „meleg, lírai, szépen megformált zenét hoz létre a színpadon”. A The Telegraph szerzője szerint nem fér hozzá kétség, hogy „semmi sem zavarhatta meg Fischer bámulatos, élénk és légies vezénylését” és a muzsikusok „erőfeszítéstől mentes, eleven játékát”.
Az előadás egyik érdekessége, hogy Fischer lebontja a karmester, a muzsikusok és az énekesek közti hierarchiát, és mindenkit egy szintre helyez, teljesen integrálva a zenekart a színpadon.
Mozart is teljes szívével támogatta volna ezt a megoldást”
– írja az Edinburgh Spotlight kritikusa, aki így összegzi az élményt: „Az alakítások végig nagyszerűek, a zenekar hibátlan, az énekesek kiválóak. Vidám és túláradó, elsőrangú előadás, tökéletes házassága a zenének és a színháznak, mely az elejétől a végéig fogva tart.”
A világhírű Edinburgh-i Nemzetközi Fesztivállal a Fesztiválzenekar hosszú távú együttműködésbe kezdett, ennek első fontos fordulópontja az a turné, amely augusztus 18-án zárul Mozart Requiemjével és Prágai szimfóniájával.
Mi a budapesti előadást láttuk, és többek között ezt írtuk róla :
Kling József