Tavaly ugyanitt Zubin Mehta pálcája alatt ugyanez a világhírű banda egy kritikusból is csak ennyit hozott ki: „Olyanok ezek a zenészek, mint az osztrák nyugdíjasok, akik fitten átbicikliznek Fertőrákosra, és fél áron megebédelnek Ráspinál”.
Annak a komfortos muzsikálásnak most nyoma sem volt Herbert Blomstedt keze alatt. Ő amúgy a karmesteri pálcával sem bíbelődött, csupán a kezeire hagyatkozott. A 88 éves, Amerikában született svéd muzsikus
állítólag a legidősebb aktívan koncertező dirigens a világon.
Szögletes, darabos, robotszerűen kaszáló mozdulatairól lerítt, hogy a teste egyre kevésbé akar engedelmeskedni az akaratának.
A zenekar viszont annál inkább. Azt hittem, Beethoven 8. és 7. szimfóniáját a Bécsi Filharmonikusok rutinból lenyomják majd. Blomstedtnek azonban még mindig van mit mondania Beethoven kimeríthetetlen zenéjével. A rutin akár őt is megkörnyékezhette volna, hiszen pont Beethoven-interpretációi révén vált igazán ismertté. De olyan friss szemmel olvasta a partitúrát és olyan feszesre vette a tempókat, hogy
bármelyik historikus kollégája megirigyelhette volna.
A ritmus maga alá gyűri a melódiát, mindkét szimfónia tobzódik a repetitív elemekben, és ezt Blomstedt hatásvadászat nélkül tette a koncert szervező elvévé. Az eksztázisig volt képes fokozni a mámort a repetíció hangsúlyozásával és a dinamika finom, egyre könyörtelenebb fokozásával a 7. szimfónia fináléjában. A „tánc apoteózisában” a rezek, a fafúvósok és az üstdobos mintha kétszer annyit teljesített volna hangminőségben és energiában, mint általában.
Az elkoptatott második tételbe is új életet lehelt. Nem szimpla gyászzenét hallottunk, hanem valami intim, mély, személyes történetet a saját elmúlásunkról.
Ráadásnak megkaptuk az Egmont-nyitányt, ami nagyot ütött. A karmester csak később tudta meg, milyen fontos ez a magyarok számára.
1956. október 23-án este a rádió épületénél a harcok miatt lehetetlenné vált az adás elkészítése, ezért a parlament épületében alkalmi stúdiót rendeztek be. Az egyik leggyakrabban játszott darab az Egmont-nyitány volt.
A kísérőfüzetben ezt a rilkei gondolatot idézik az ősz mestertől: „A zene megszólaltatása ideális esetben arra ösztönözheti a közönséget és az előadókat egyaránt, hogy váljanak másmilyenné, hogy változtassanak valamit az életükön”.
Herbert Blomstedtnek sikerült. Megváltoztatta az életünket. A mellettem ülő nő életébe is beleszólt, aki még a cukorka szorgos bontogatását is abbahagyta egy idő után. Annyira lenyűgözte a végső szépséggel való találkozás.