Alvis Hermanis, a világ tíz legbefolyásosabbja közé választott lett színházi rendező szerint bár „nem minden menekült terrorista, de minden terrorista menekült vagy menekült gyereke”.
A német nyelvterületen is elismert, rigai születésű rendező 2016 áprilisában mutatta volna be a hamburgi Thalia Színházban az Oroszország. Végjáték című, Dosztojevszkij-szövegekből összeállított darabot. Hermanis lemondta a rendezést, mondván: nem szeretné, ha nevét összefüggésbe hoznák a német színházak, köztük a Thalia „humanitárius elhivatottságával”, amellyel a menekültkérdést kezelik.
Hermanis úgy gondolja, a németek „lelkes nyitottsága” a menekültek felé veszélyt jelent egész Európára, mivel a menekültek között vannak terroristák is, és „senki sem tudja elválasztani a jót a rossztól”.
Hermanis kijelentette: nem lehet egyszerre szolidaritást hirdetni a párizsi terrortámadás áldozataival, és támogatni a menekülteket. Szerinte ugyanis a támadás egyértelművé tette,
háborúban állunk”,
márpedig egy háborúban muszáj oldalt választani. Hermanis szerint a Thalia Színház és ő két ellentétes oldalon áll. „A politikai korrektség ideje lejárt” – mondta a rendező a Die Welt híradása szerint.
Joachim Lux, a színház igazgatója elmondta: sajnálja, hogy az általa „művészként nagyra tartott” Hermanis politikai okból lemondta a rendezését. Lux szerint Hermanis döntése megmutatja, milyen mély a megosztottság Európában, az pedig
sokkoló és elkeserítő”,
hogy mindez már a kultúrát is átjárja.
A Thalia Színház nemrég mutatta be Az oltalmazottak (Die Schutzbefohlenen) című előadást Elfriede Jelinek drámájából. A legnevesebb német színházi seregszemlét, a 2015-ös Theatertreffent nyitó előadás „éles kritikával és metsző iróniával mutatja be az európai társadalmaknak a menekültekhez való közönyös és részvétlen hozzáállását” – írta róla a Színház folyóirat kritikusa.