Az egyfelvonásos, körülbelül másfél órás opera Roland Schimmelpfennig azonos című prózai darabján alapul, amelyet a bécsi Burgtheaterben mutattak be 2009-ben.
Bár Eötvös Péter a burgtheaterbeli előadást is látta, igazán Gothár Péter Katona József Színházban futó rendezése fogta meg. Ekkor döntötte el, hogy ezt a művet választja új operája alapjául.
Az aranysárkány egy kínai kisfiúról szól, aki egy német városba érkezik nővérét keresve, és mivel nem talál más helyet, végül egy kínai konyhában köt ki. Fáj a foga, de nincs egészségbiztosítása, így a négy szakács próbál segíteni rajta.
Végül harapófogóval kihúzzák a fogát, de a fiú elvérzik, és meghal. A nővérét már nem találja meg, pedig csak egy szobával feljebb lakott. A tetemet szőnyegbe csavarják, és a közeli patakba dobják: a fiú hosszas hányódás után holtában hazajut Kínába.
Az erről szóló, 9 perces áriával zárul a darab - magyarázta a komponista, aki szerint
gyönyörű lírája, komikuma és aktualitása" van a történetnek.
A záróáriát egy külön koncerten is előadják majd Bregenzben, a főszereplő fiút alakító kislány előadásában, saját zongorakíséretével.
Eötvös Péter szerint "utazó operáról" van szó, ami meghatározza a zenei és énekesi apparátust is: mindössze 15 fős zenekar és 5 énekes adja elő a darabot, igaz, az énekesek nem kevesebb, mint 18 szerepet formálnak meg.
Zeneileg a komponista előző, Paradise reloaded (Lilith) című operájánál
egyszerűbb, dallamosabb, könnyebben befogadható a mű, igazi Volksoper, azaz népopera
- mondta Eötvös Péter az MTI-nek.
Az aranysárkányt az Ensemble Modern és a Frankfurti Operaház koprodukciójában állítják színpadra Bregenzben, augusztus 19-én és 21-én.
A tavalyi frankfurti ősbemutató után ez lesz az opera első, változatlan előadása. Elisabeth Stöppler rendezését Hartmut Keil vezényli, alkotótársuk a Frankfurti Operaház dramaturgja, Horpácsy Zsolt.