Antoine de Saint-Exupéry régi vidéki nemesi családban született 1900-ban, Lyonban. 1921-ben megkezdte katonai szolgálatát, és Strasbourgba küldték pilótakiképzésre. A következő évben megszerezte a pilótaengedélyt, és áthelyeztette magát a légierőhöz. Amikor azonban eljegyzett egy fiatal, nemesi származású hölgyet, akinek szintén voltak írói ambíciói, a család kérésére kilépett a hadseregből, és Párizsban irodai munkát végzett. De
1926-ban ismét repülni kezdett, miután felbomlott az eljegyzése, és a nemzetközi postajáratok egyik úttörőjének számított.
A 30-as években segített létrehozni a légiposta-útvonalakat többek között Afrika egyes területeire és Dél-Amerikába is. Kalandos élete során dolgozott attaséként, riporterként, volt repülőtér és légipostai vállalat igazgatója is.
Első meséje, a L'Aviateur (A pilóta) a Le Navire d'argent című lapban jelent meg. 1928-ban adta ki első könyvét Courrier Sud (A déli futárgép - Postajárat délről) címen. 1931-es Vol de Nuit (Éjszakai repülés) című művével elnyerte a Femina-díjat.
Művei közül a legnagyobb hatású az 1943-ban megjelent A kis herceg, amely az egyik legnagyobb modern klasszikusnak számít,
és több idézet épült be belőle a köztudatba.
Saint-Exupéry a második világháború kezdetéig folytatta az írást és repülést. A háború alatt először a francia felderítőknél szolgált, aztán New Yorkba szökött, és 1942-ben egy ideig Québecben is lakott. Később visszatért Európába, hogy Franciaország felszabadításáért harcoljon.
A pilóta-író
halálának körülményei máig tisztázatlanok.
44 éves korában, visszavonulása előtt még egy utolsó küldetést vállalt: 1944.július 31-én éjjel indult el adatokat gyűjteni egy Rhône-völgyi német alakulatról, de soha nem tért vissza. Arról, hogy pontosan mi történhetett, számos találgatás kering.
Luc Vanrell, a búvár, aki 2000-ben megtalálta Saint-Exupéry gépének roncsait, rengeteg munkával kiderítette, hogy Horst Rippert egykori német vadászpilóta, a ZDF későbbi népszerű sportriportere lőtte le annak idején az író repülőgépét. Az akkor 88 éves férfi is csak ekkor értesült arról, hogy ki ült a gépen, és sajnálkozását fejezte ki. Ennek azonban
teljesen ellentmondanak a német légierő feljegyzései,
mivel 1944. július 31-ei dátummal a mediterrán térségben semmilyen repülőgépet nem lőttek le. Ráadásul egy másik német veterán, Robert Heichele is azt vallotta, hogy ő lőtte le Saint-Exupéry repülőgépét.
Egy francia kutatócsoport igazolta, hogy a Lockheed P–38-roncs valóban az író repülőgépének maradványa, de azon egyáltalán nem volt fegyver okozta találatnak nyoma. Így Heichele és Rippert állításai még valószínűtlenebbnek tűntek.
Egyesek szerint a szerencsétlenséget műszaki hiba okozta, néhányan pedig úgy vélik, hogy Saint-Exupéry öngyilkosságot követett el,
mivel ebben az időszakban alkoholizmussal és depresszióval küszködött – többek között azért, mert német kollaborációval kezdték gyanúsítani.
Más elméletek szerint az író egészségi állapota is vezethetett tragédiához: 43 évesen, több repülési baleset után, szívproblémákkal továbbra is folytatta a katonai szolgálatot, bár a katonai szabályzat ebben a korban már nem tette volna lehetővé a bevetését. Nem lehet tehát kizárni azt sem, hogy repülés közben rosszul lett, és ezért halt meg fiatalon A kis herceg megálmodója.