Nem mélylélektani elemzéssel nyomaszt, nem keresi a „sírva vígadás” lehetetlen fordítását a Kis Hungarikumhatározók egyik kötete sem, így hiányérzetük lehet azoknak, akik sztereotíp sablonokban szeretnek gondolkodni magukról, ma, itt. Szabó Zsófia grafikusművész, a sorozat motorja – és keze – egészen máshonnan merít: modern módon, színesen és meglehetősen ironikusan mutatja be, milyen ma Magyarországon élni. Az egész olyan, mint egy menő házibuli-társasjáték ahol a feladat: hogyan jellemeznéd idegenföldön a magyar sajátosságokat 2 vonallal 4-6 színből, max. 20 szóban, mutogatni nem ér.
Az új kiskönyvek ezúttal a magyar puszta, a magyar konyha és a találmányok témakörét dolgozzák fel. A szövegeket fiatal újságírók, bloggerek írják külön felkérésre, általában a mindennapi szakterületüktől távoli témákról. A szerzőknek tilos politikai, - vagy kereskedelmi termékeket népszerűsíteni, a Hungarikum ebben az értelemben életérzés, ami nem mindig tapsolós-bohóctréfás. Minden témában szerepet kap a térségre jellemző sajátos szemszög, ezt nevezik iróniának az alkotók. Kínosan figyelnek arra, hogy ez ne csapjon át cinizmusba, tehát nem kinevettetni akarják a magyarokat mások előtt, inkább arra figyelmeztetnek: ha túlságosan komolyan veszi magát valaki, hosszú távon szomorú, majd magányos lesz (vagy már az is).
A Kis Hungarikumhatározók márka Szabó Zsófi grafikusművész diplomamunkájaként jelent meg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Az első kiadás során hat kötet jelent meg. A Kis Közhelyhatározó, a Kis Piachatározó, a Kis Fürdőhatározó, a Kis Balatonhatározó, a Kis Kocsmahatározó és a Kis Pálinkahatározó magyar, angol és olasz nyelven készült el még 2014 őszén.
A kötelező világnyelvek mellett az új kiadás már japánul is olvasható, igény volt rá az alkotók szerint. A bemutató sajtótájékoztatón kiderült, miért érezték szükségét egy ilyen – az átlagos bédekkerektől távoli – képes anyagnak: egyszerűen elegük lett a szuvenír-boltokban található, silány minőségű Hungary-feliratos tárgyakból, szakítani akartak a ciki fröccsöntött-szitanyomott országimázzsal, friss és szórakoztató tartalmat kívántak inkább ami időtálló és mindig aktuális, így születtek a kötetek – és a jövőben is ez lesz az alapelv, mondta a projekt vezetője.
Zsófia olyan, mint a könyvei: laza, nevet magán, ha kell; viszont egy gonosz profi, egyesíti a tömegtájékoztatást a legfrissebb marketing-eszközökkel, pontosan tudja hová céloz, nyilván be is talál, ezt az is jelzi, hogy a kis HH-sorozatból egy év alatt 10.000 példány kelt el a könyvesboltokban és online rendelések során. Szóval elfogyott, ezért jött ki a napokban a második kiadás, így már 9 szemszögből tudhatja a világ, milyen magyarnak lenni – a magyarok szerint.