Az ügy akkor pattant ki, amikor az évtizedekkel korábban egy kanadai börtönben dolgozó őr, Robert Fletcher azt állította, hogy a Peter Doig aláírással ellátott festményt 40 évvel ezelőtt ő kapta a művésztől. Mikor Doig közölte, hogy nem ő volt az alkotó, a mű értéke nyomban nagyot zuhant, ezért a kép tulajdonosa beperelte a művészt, írja a BBC. Így a festőnek kellett bizonyítania, hogy valaki más készítette a képet.
A tulajdonos azt mondta a bíróságon, hogy Doig azért tagadja le munkáját, mert el akarta titkolni, hogy börtönben volt.
Az egykori börtönőr azt állíttotta, hogy 1976-ban vette a képet a festőtől, aki LSD-használat miatt az az ontariói Thunder Bay-ben ült,
ahol Fletcher dolgozott. Doig viszont ragaszkodott hozzá, hogy sohasem volt börtönben, és a kérdéses időben egy torontói középiskolában tanult. Hozzátette, hogy akkoriban még nem is használt olyan vásznat és festéket, mint a szóban forgó festmény készítője.
A börtönben a hetvenes évekből alig maradt fenn az üggyel kapcsolatban használható dokumentum, ezért azok alapján nehéz lett volna ítéletet hozni. Az ügy végül akkor oldódott meg, amikor a bíró beidézett egy kanadai nőt. Marilyn Doige Bovard tanúsította, hogy a kérdéses festményt néhai fivére, Peter Doige festette, aki névrokona a művésznek.
A skót születésű, 57 éves Peter Doig műveit kedvelik a gyűjtők, Swamped című, 1990-ben készült alkotását tavaly a Christie's árverésén 7 milliárd forintnak megfelelő összegért vásárolták meg.
A művész az ítélet után úgy reagált, hogy bár győzött az igazság, túl sokáig tartott, amíg kiderült.
Nem kéne előfordulnia, hogy egy élő művész rákényszerül, hogy megvédje a szerzőségét
- mondta.
Fletchert is bírálta, aki a pénz miatt meg akarta tagadni egy másik művésztől a hagyatékát. Fletcher ügyvédje viszont annyit fűzött hozzá az ítélethez, hogy jóhiszeműen pereltek, és elképzelhető, hogy fellebbeznek.