A fesztivál csütörtökön kezdődik, de a nyitónapon csak egy, viszont annál nagyszabásúbb koncert lesz, amely kifejezetten a rendezvényre jött létre. Mivel Bartók Béla népdalgyűjtései mintegy előképei annak, amit a világzene képvisel, így a Budapest Ritmo létrehozásakor
a szervezők fontosnak tartották, hogy tisztelegjenek a bartóki örökség előtt.
A Bartók – Források nevet kapó koncerten a Buda Folk Band, a Vujicsics, a Söndörgő, Bognár Szilvia népdalénekes, Zalai Antal hegedű-, illetve Balog József zongoraművész még soha nem hallott összeállításban szólaltat meg erdélyi magyar, román, szerb és szlovák dallamokat és ezekből inspirálódó Bartók-műveket. A pozsonyi Ifjú Szívek tánccal járul hozzá a produkcióhoz, az élményt pedig archív hangfelvételek teszik teljessé.
A koncert több szempontból is kivételes a programban: a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem ad neki otthont, és erre a napra a bérletek sem érvényesek, külön kell jegyet váltani.
Pénteken már a Ritmo egyik fő helyszíne, a Fesztivál Színház is megnyílik a látogatók előtt. Negyed 7-től egészen éjfél utánig lesznek majd koncertek, amelyek jól szemléltetik a fesztivál műfaji sokszínűségét.
Az egyik legérdekesebb fellépő a Tuuletar nevű finn lánybanda lesz, amely már másodjára érkezik idén Magyarországra, hiszen júniusban az A Cappella fesztiválon is szerepeltek. Ott akkora sikert aratott a zenekar, hogy megismételték a koncertjüket. Saját meghatározásuk szerint vokális folk hopot játszanak, ami úgy áll össze, hogy a finn népzenét keverik beat boxolással. Júniusban az Origónak arról beszéltek, hogy azért választották az a cappella zenélést, mert az emberi hang egy olyan eszköz, amelyben szerintük határtalan lehetőségek rejlenek.
Erre jó példa lehet egy másik különleges fellépő is péntekről, a francia-japán Maia Barouh, aki a Japán egyik déli szigetéről származó torokéneklést trance ritmusokkal és a shakukachi nevű fúvóshangszerrel ötvözi.
Szombattól már három helyszínen folynak a koncertek: a Fesztivál Színházban, a Müpa mellett felállított CAFe sátorban, és az átriumban helyet kapó színpadon, ahol showcase jelleggel feltörekvő zenekarok mutatkozhatnak be. A csöndesebb, elmélyülést igénylő koncertek a Fesztivál Színházban, a táncolósak pedig a sátorban kaptak helyet, ami az igazi fesztiválhangulatról hivatott gondoskodni. Egy koncert a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben is lesz: a több hangszeren is játszó török Omar Faruk Tekbilek lép színpadra, aki spirituális zenéjében a közel-keleti, az arabeszk és a hagyományos török dallamokat vegyíti.
Erről a napról érdemes még kiemelni Both Miklós koncertjét, aki
két év gyűjtőmunkájának eredményét mutatja be Titokzatos Ukrajna címmel.
A gitárvirtuóz az Origónak adott interjújában részletesen beszélt a gyűjtésről, és a produkcióról is, amelyben mellette vendégénekesek, ukrán asszonyok is fellépnek majd, akik közül sokan most állnak először színpadon.
Tökéletesen képviseli a különleges találkozások alapgondolatát - amelyet a Ritmo szervezői megfogalmaztak a program összeállításakor -
két egyiptomi, Tarek Abdallah és Adel Shams El Din, valamint két magyar zenész, Lukács Miklós és Balogh Kálmán produkciója.
Lukács és Balogh, akik a cimbalom legnagyobb egyéniségeinek számítanak ma Magyarországon, a tavaly Budapesten megrendezett WOMEX-en találkoztak az egyiptomi muzsikusokkal. Idén már közösen állnak színpadra, egy olyan koncerttel, amelyet a Ritmón lehet hallani először.
Vasárnap a CAFe sátorban a világzene egyik legnagyobb sztárja, Noura Mint Seymali lép fel bandájával, akiknek zenéjét sivatagi rockként is szokták jellemezni. A mauritániai zeneszerző-énekesnek szeptemberben jelent meg az új lemeze, amely hamar első helyre ugrott a legfontosabb világzenei toplistákon. Négytagú együttesében Noura Mint Seymali az éneklés mellett az ardin nevű hangszeren zenél, amelyen csak nők játszhatnak, míg férje, Jeiche Ould Chinghaly gitáron és tidinten kíséri – ez utóbbi a férfiak számára fenntartott hangszer.
Erre a napra is jutott egy ősbemutató: három fiatal magyar folkdíva közös produkciója a Fesztivál Színházban. Szalóki Ági, Pandzarisz Dina és Lakatos Mónika koncertjén
három hang és három különböző népzenei kultúra,
a moldvai csángó, a szefárd zsidó, és az oláh cigány hagyományok találkoznak.
Őket a Bosznia-Hercegovinából érkező Amira Medunjanin követi majd a Fesztivál Színház színpadán, aki a jellegzetes bosnyák műfaj, a sevdah egyik legelismertebb képviselője. A balkáni bluesnak is nevezett műfaj egyszerre szenvedélyes és melankolikus, és már csak azért is érdemes megismerkedni vele, hogy árnyalja a balkáni zenéről kialakított képünket.
A cikkbe beágyazott tematikus playlisteket a Hangvető készítette a Budapest Ritmo fellépőinek dalaiból. Az első listában a konyhába, a másodikban pedig a hálószobába való zenéket válogattak össze.