Az elmúlt hónapokban – hála a szervezők és rendezők kitűnő munkájának – Budapest a világ egyik legpezsgőbb komolyzenei központjává vált. Olyan művészek sora lépett fel nálunk, akik közül már egy-kettő is bearanyoz egy hangversenyszezont. Csak néhány példa:
Boris Berezovsky, Grigorij Szokolov, Jesús Lopez Cobos, valamint Baráti Kristóf, Várdai István, Lendvay József és a Kodály Kvartett a Kaposfest szervezésében megtartott Stradivari-koncerten.
De még ebből az illusztris sorból is kiemelkedik a világ egyik legjobb és legfoglalkoztatottabb karmestere, Valerij Gergijev és zenekara, valamint a nem kevésbé híres Vlagyimir Fedoszejev és zenekara. Az meg már tényleg hab a tortán, hogy mindkét társulat Rimszkij-Korszakov Seherezádé művét választotta koncertje egyik darabjának.
Ne tévesszen meg senkit, ha elsőre nem mond sokat számára a két zenekar neve. A Mariinszkij Színház az orosz kultúra történetében olyasféle fogalom, mint a németében a drezdai Semperoper, az osztrákéban a bécsi Staatsoper vagy az angoléban a londoni Covent Garden:
dicsőséges múltú, patinás intézmény, amely sokat tett és tesz az ország zenei életének felvirágoztatásáért.
A színház egyik legutóbbi nagy korszaka Jurij Tyemirkanov munkásságához fűződik: a magyar közönség számára is jól ismert, kitűnő karmester 1976-ban került a Kirov Opera és Balett élére. A Mariinszkij Színház mai főzeneigazgatója, Valerij Gergijev (*1953) asszisztensként már 1978-tól Tyemirkanov oldalán dolgozott (a színház karmestereként Prokofjev Háború és béké-jével debütált), és mellette vált karmester-világklasszissá.
A Moszkvai Csajkovszkij Szimfonikus Zenekar pedig 1930-ban alakult a Szovjet Rádió első szimfonikus zenekaraként, és
azóta is a világ egyik legjobb zenekarának tartják.
Fedoszejev majdnem fél évszázada (1974 óta) a zenekar művészeti igazgatója és vezető karmestere.
Ilyen előzmények után az ember óhatatlanul is felfokozott várakozással néz a koncertek elé, amit sokszor csalódás követ. De nem most!
Azt hiszem, senki nem vitatja, hogy két ilyen hangverseny a világ bármely táján kiemelkedő esemény lenne. A főszereplők pedig nem hogy teljesítették, de
messze felülmúlták az „elvárásokat".
És most lássuk a Seherezádé-t.
Rimszkij-Korszakov művében az Ezeregyéjszaka világa elevenedik meg. A szimfonikus szvit Seherezádé négy meséjét eleveníti meg a zene nyelvén. A mesés kelet világába kalauzolja el a hallgatót rendkívül gazdag hangszereléssel, szenvedélyes dallamvezetéssel, lüktető ritmusokkal.
Seherezádét ki akarja végeztetni a kegyetlen Sahriár szultán a volt felesége hűtlensége miatt, de a lány éjszakáról éjszakára elmondott meséivel elodázza az ítélet végrehajtását. Végül a szultánt teljesen rabul ejti a lány bája, és megkegyelmez az életének.
Gergijev a Müpában egy gyorsabb, játékosabb Seherezádé-t adott elő. Fedoszejev Seherezádéj-a kicsit lassabb, méltóságteljesebb, drámaibb volt. Azt talán mondani sem kell, hogy mindkét zenekar fantasztikusan muzsikált.
A Zeneakadémia kicsit meghittebb akusztikája kedvezett a mélyebb hangzásoknak, amire Fedoszejev még rá is erősített a hét nagybőgő alkalmazásával. A fúvósok mindkét zenekarban rendkívül magas színvonalon játszottak és az ütősökre sem lehetett panasz. Érzésem szerint az első hegedűsök játszotta hegedűszólókban Gergijev muzsikusa felülmúlta a moszkvaiak hegedűsét.
Összességében nagyon nehéz választani a két előadás között, talán nem is kell. Nekem hajszálnyival jobban tetszett Gergijevék előadása a tüzesebb ritmus miatt, és azért, mert rendkívül emlékeztetett kedvenc lemezfelvételemre, amelyen Sir Thomas Beecham vezényli a Royal Philharmonic Orchestrát.
De senkinek sem kell búsulnia, ha csak az egyik előadást hallotta, mert mindkét koncert felejthetetlen élményt nyújtott.
Az alcímben feltett kérdésre válaszolva: a győztes a közönség!