A Direct Dub Studios Kft. egy négyemeletes óbudai irodaház legfelső szintjén működik, összességében nyolcszázötven négyzetméteren.
A lépcsőházból a stúdió központi folyosójára nyíló üvegajtó mellett
konzolra szerelt, érintésmentes kézfertőtlenítő-tartály várja az érkezőt, alatta dobozban a felhúzható, műanyag cipővédők.
Szükség esetén arcmaszkok is rendelkezésre állnak, amelyek egyébként – a cipővédőkhöz hasonlóan - kötelező viseletnek számítanak, mielőtt bárki belép valamelyik stúdióba.
A színészek az előírt távolságtartás szabályai szerint kihelyezett puffokon várják,
hogy elkezdhessenek dolgozni, szinkronizálni.
A folyosón különleges „dobozok", amelyek rejtett ventillátorai a bennük lévő, sterilizáló hatású – és az emberi szemre veszélyes fényű, a doboz falai által lefedett – germicid lámpák körül keringetik a levegőt.
A szinkronstúdiókban a normál körülmények között
orvosi műtőkben alkalmazott nagyobb, nem lefedett germicid lámpák biztosítják a vírus- és általában csíramentes környezetet.
Ezeket két felvétel között – az új közreműködő érkezése előtt – kapcsolják be tizenöt percre, amíg speciális fényük sterilizálja a levegőt, illetve az összes felületet (A folyamatot időzítő szerkezet irányítja; amíg a lámpák világítanak, senki nem tartózkodhat a stúdióban).
A mikrofonokat, illetve fejhallgatókat mindemellett fertőtlenítő szerrel is megtisztítják a munkák közti egészségügyi szünetben.
Bor Zoltán az egyik alapítója volt Közép-Európa akkor legkorszerűbb, budapesti szinkronstúdiójának, majd onnan kilépve, 2017-ben létrehozta önálló szinkronstúdióját, a Direct Dub Studios Kft.-t. Múlt év augusztusában költöztek új, óbudai telephelyükre –, hogy aztán hét hónappal később, a járványügyi bejelentéseket követően, azonnal leálljanak.
Nem dönthettem másként: emberi és vezetői felelősségből
– mondja ezzel kapcsolatban az Origónak a már újraindult stúdióban Bor Zoltán.
A stúdióvezető azonban azt is elmondja, hogy már a leállás napján elgondolkodott,
miként biztosíthatna mielőbb feladatot mindazoknak, akik munkájukkal a stúdióhoz kötődnek.
A stúdióvezető számára az elsődleges szempontok közé tartozott, hogy a színészek mellett a stúdió rendezőinek, hangmérnökeinek, vágóinak is lehetőséget biztosítson a pénzkeresetre.
Ugyanakkor
az átállási időszakban a saját jövedelméből ajánlott fel egy összeget
a szinkronstúdióban rendszeresen munkát vállaló, és a váratlan helyzet miatt komolyabban megszoruló színészeknek.
Aztán, alig több mint egy héttel a leállás után, kidolgoztak egy saját módszertant, és ez alapján elkezdtek dolgozni azzal a technikával, amellyel megoldották, hogy a szinkronmunkák résztvevői ne kerüljenek egymással személyes kontaktusba. A színészek a rendszer segítségével – először - a hangalámondási munkákban kaptak feladatokat. Majd, alig tíz nappal a hangalámondási lehetőség technikai megvalósítása után, a Direct Dub Studios a játékfilmek esetében is megoldotta a szinkronmunkák folytatását. Otthonról és a stúdióban is.
Ami az utóbbit illeti:
az óbudai stúdiók esetében járványügyi szakemberekkel, orvosokkal konzultálva döntöttek az említett germicid lámpák alkalmazása mellett.
Bor Zoltán azt is említi: a germicid lámpák beszerzése mellett szükség volt fertőtlenítő folyadékra, a cipővédőkre, gumikesztyűkre és maszkokra is. A stúdióvezető nem csupán a védekezés szempontjából tartja fontosnak a beruházást, a munkavégzési szabályok biztonságosabbá tételét, hanem azért is, mert mindez a munkatársakkal való bizalmi viszonyra is pozitívan hat.
Bor Zoltán azt is hangsúlyozza:
a védekezés megteremtése nem azt jelenti, hogy bárkinek is kötelező lenne személyesen részt vennie a Direct Dub Studios falain belül folyó munkákban.
A Direct Dub Studios otthoni munkára tervezett technológiájának továbbfejlesztett változata lehetővé teszi, hogy a színész az otthoni számítógépének monitorán ugyanazt az osztott képet lássa – a vonatkozó játékfilm részletét, valamint a szinkronszöveg mondatait –, amelyet a stúdió keverőpultján figyel a rendező és a hangmérnök. A színész által mondott szöveget pedig közvetlenül a stúdióban rögzítik. A színészeknek ehhez a megoldáshoz egy minimális – pár tízezer forintos - beruházásra volt szükségük a hangrögzítés miatt. A hangmérnökök otthonába telepített eszközök már összetettebb rendszert képeznek, amelyeket a DDS biztosít. Az otthonról dolgozó rendezők a színészekéhez hasonló rendszerrel vesznek részt a munkában.
Bor Zoltán azt mondja, hogy az otthoni munka működtetéséhez a szinkronizálásra váró filmek biztonságos kezelésének feltételeit is meg kellett teremteniük. Létrehozni azt a technikát, amely megakadályozza, hogy a filmek - vagy bármely részletük - kikerüljenek a stúdió zárt rendszeréből.
A megoldást a Direct Dub Studios összes partnere elismeréssel nyugtázta, illetve együtt is működtek a stúdióval a rendszer tesztelése során.
A jelenlegi biztonságot tovább növeli, hogy a napokban kezdi meg működését DDS Drive néven a stúdió saját, felhő alapú szervere. Így a stúdiónak nem kell más szolgáltatónál tárhelyet foglalnia. Ennek a rendszernek – egyebek között - a színészeknek elküldött hangalámondási szövegek „biztonsága" miatt van hangsúlyos szerepe.
Bor Zoltán beszélt arról is, hogy a Direct Dub Studios a jelenlegi helyzetben is biztosítja a stúdió negyvenöt munkatársának a munkáját – az adminisztrációs kollégák távmunkából dolgoznak -, illetve az adatbázisukban szereplő, több mint kétszáz színésznek adnak rendszeres szinkronfeladatokat.
Bor Zoltán az Origo munkatársainak azt is megemlítette: más stúdiók számára is elérhetővé tették annak a módszertanát, hogy miként lehet minél több színésznek szinkronmunkát biztosítani a megváltozott körülmények között. Oktatóvideót és leírást tettek közzé a honlapukon és a közösségi média felületein, ami bárki számára elérhető. Bor Zoltán hozzátette:
mivel mindez nem jogszabályok vagy szerződési feltételek kérdése, ezért nem rajtuk múlik, hogy mekkora az érdeklődés az említett tudásanyag iránt.
Hiszem, hogy együtt sikeresen legyőzhetjük ezt a nyavalyát. Nem szabad sem feladni, sem hátra dőlni. Dolgozni kell! Kihasználni a kreatív energiáinkat, és segíteni azokon, akik bizonytalanok
- mondta el végül a stúdióvezető az Origónak.