Miért Móricz trilógiájának első kötetéből készítenek sorozatot?
Helmeczy Dorottya: Majdnem 4 éve dolgozom ezen a sorozatterven, és tulajdonképpen most válaszolom meg először ezt a kérdést, hogy maga a sorozat megvalósulásának az alapötlete a Televízió, azaz az MTVA ötlete volt. Onnantól már a magunkénak éreztük, és „saját kézbe" vettük, végül idén sikerült elnyerni a sorozat számára a Nemzeti Filmintézet támogatását, ami egy ekkora vízió esetében kiemelt öröm és borzasztó nagy felelősség is.
Erdélyi születésű filmesként, bár ez tulajdonképpen egy véletlen egybeesés, de ez konkrétan egy személyes revízió a számomra, hogy ezt a témát dolgozhatom fel.
Van egy másik Erdélyt érintő filmem, ami a trianoni történéseket dolgozza fel, és valahogyan történelmileg és politikailag is a helyén van az, hogy ezekhez a témákhoz most nyúlhatok, amikor háború van, és az utolsó világháború okozta feszültség nyomán újra formálódik a világrend. Nagyon itt az ideje mesélni Erdélyről, arról a területről ami egykoron Magyarország meghatározó része volt, és most ezekből a filmekből arra is választ kapunk, hogy ez miért is olyan nagyon fontos.
Filmesként azt ígérem a nézőknek, hogy olyan történetet kapnak, amit meg kell ismerniük. Egy karakterközpontú, egészen elemelten mesés világban játszódó, korabeli politikai thrillert.
A Megafilm profiljához hűen 2023 legjelentősebb és legnépszerűbb sorozatát készítjük el. A sorozatban Móricz azonos című közismert regénye nyomán a korabeli Erdély politikai, társadalmi világa elevenedik meg, szerelemmel, intrikákkal, súlyos döntésekkel. Ez tulajdonképpen egy korabeli politikai thriller, a korszak két meghatározó férfiújának, Bethlen Gábornak és Báthory Gábornak a hatalmi játéka.
Szigorúan a Móricz-kötet alapján forgatják a sorozatot, vagy eltérnek attól?
Helmeczy Dorottya: A Tündérkert alapja természetesen a szépirodalom, de markánsan belenyúltunk abba, hogyan jelenítsük meg a korszakot. Móricz nagyon könnyen megfilmesíthető, a filmesek nagyon szeretik Móricz Zsigmond történeteit.
Mi a fejlesztési folyamathoz történész szakértőt is felkértünk, és lényegében az ő segítségével vetettük össze a szépirodalmat, és azt, hogy mi történhetett valójában.
Ezek mentén fejlesztettük éveken át a forgatókönyveket. Végeredményképpen pedig a sorozat nagyon mai lesz. Arról szól, hogy milyen a hatalmi játszma, ha azt a karakterek, emberi érzelmek és viszonyok szemszögéből nézzük. Báthory és Bethlen folyamatos harcát láthatják majd a nézők.
Mi történik, ha egy karaktert a szenvedélye, ambíciója, önérzete irányít, a másik fél pedig egy egészen más oldalról közelíti meg a hatalmi kérdést.
Ha az ember hatalommal bír, annak felelőssége és nehézsége van, a haza, az ambíció és az emberi kapcsolatok tekintetében is. Ezek mind-mind befolyásolnak egy adott döntést, és erről a játékról mesélünk mi most filmes eszközökkel. A forgatókönyv fejlesztés során először komoly gondot fordítottunk a történelmi háttérre, a korabeli anyagi kultúrára, és a mindennapi élet különféle jelenségeire, kifejezésekre, vagy a különböző tárgyak jelentőségére, De ennek a tudásnak nagy részét mondhatni, hogy „kidobtuk", vagy legalábbis a sorozat igényeihez igazítottuk.A sorozatba sokkal több női karaktert emeletünk , mint amennyi Móricz kötetében megjelenik. Történelmi női alakok is láthatók majd, akik léteztek, akik ebben a korban társadalmi szerepet töltöttek be, de Móricz nem írta bele a történetbe. Külön történet számunkra a film látványvilága.
Az 1600-as években járunk, de nem ebből merítettük az ötleteket. A cím, a Tündérkert adta az ötletet, hogy mesevilágba emeljük el a történetet, ahol Báthory a sárkány, Bethlen a hattyú - persze képletesen.
Valójában Móricz Tündérkertje távolról sem mesevilág, de számunkra jó filmes lehetőséget adott ez a cím. Rengeteg szimbólum is megjelenik majd a sorozatban. Olyan elemelt környezetet, mesés világot álmodtunk meg, hogy az alkotás időtlen sorozat legyen. Akár a Trónok harca. Az a sorozat is egy valamikori korban játszódik, de bármilyen korban élvezhető. A forgatókönyv írása előtt egyebek mellett elolvastuk a korabeli levelezéseket Bethlen és felesége között, valamint az akkori politikai eseményekről is sok dokumentum fellelhető - azokat is áttanulmányoztuk. Megnéztük, hogy mi volt az ő kelléktáruk, hogyan mozogtak, viselkedtek akkoriban. Végül mi úgy döntöttünk, hogy egy sokkal fogyaszthatóbb sorozatot szeretnénk készíteni mint az alapmű, a forgatókönyv végül sokkal plasztikusabb lett.
Pörgő dialógok vannak benne, maibb nyelvezettel, miközben a néző érzi, hogy a történelemben utazik.
El kellett hagynunk a korabeli megszólításokat, amelyeket Móricz is használt.
Katona Péter Dániel játssza Báthory karakterét. Hogyan készült a szerepre?
Katona Péter Dániel: Felhívtak, hogy Báthory Gábor szerepére keresnek színészt, és menjek el a castingra. Természetesen elmentem, de azt gondoltam, nem engem választanak majd. Valami oknál fogva sokkal nagyobb feladatnak éreztem, mint amit meg tudok ugrani. Ez egy nagyon nagy szerep rengeteg felelősséggel, valószínűleg ez lehetett a bizonytalanságom mögött. A szereplőválogatás viszonylag sokáig tartott. Minden szereplővel megnézett Isti és Dorottya, hiszen nagyon fontos egy ilyen sorozatnál, hogy milyen a dinamika két színész között.
A castingok után nem sokkal felhívtak, hogy megkaptam a főszerepet. Éppen akkor ébredtem, és annyit mondtam: jó, köszönöm szépen, és letettem a telefont. Később szóvá is tették - nyilván viccelve - Istiék, hogy nem volt a hangomban a végtelen öröm. Holott ez egyáltalán nem így volt. Nagyon örültem neki, csak először felfogni sem tudtam, másrészt pedig nehezen tudom kifejezni a saját belső érzéseimet telefonon keresztül.
Isti azt mondta, akkor döntötte el, hogy engem szeretne, amikor Bokor Barnával (ő játssza Bethlent – a szerk.) castingoltam, és annyira indulatosan és határozottan közeledtem felé, mikor készültem kiosztani, hogy reflexből hátralépett egyet. Tudtam, hogy hatalmas feladat előtt állok, ami a forgatás első napján valósággá vált számomra, de rájöttem, hogy teljesíthető. Rengeteg áldozatot, lemondást követel a forgatás. Báthory fantasztikus szerep és elképesztő a forgatás - a rengeteg helyszín, a stáb, a rendező, a színész kollégák mind hihetetlenül kedvesek, profik, komoly szakemberek. Folyamatosan tanulok. A forgatás előtt újra elolvastam Móricz kötetét - a gimnáziumban kötelező olvasmány volt, de azt hiszem, hogy akkor nem olvastam végig, most viszont rendeltem egy vadonatúj kötetet, és az egészet elolvastam. Már tizenéves koromban is nagyon szerettem Móricz Zsigmondot és Mikszáth Kálmán novelláit. Míg a korosztályomból másokat a nyugatosok művészete és írásai foglalkoztattak, addig engem valamiért Móricz és Mikszáth. Aztán többféle korabeli történelmi vonatkozású dokumentumot is olvastam, és próbáltam összefüggéseket keresni.
Megpróbáltam megérteni Báthoryt, és megtalálni az ő igazságát a történetben.
Több történész dolgozott azon, hogy megállapítsa, valójában milyen ember volt Báthory. Az egyik legérdekesebb megállapítás számomra az volt, hogy Báthory lelki állapotát az elmekórtan egészen egyszerűen „moral insanity" -nek nevezi, ami erkölcsi őrületet jelent. Ez adta a szerepem lényegét is. Nem tudom, hogy ez mennyire igaz, de nyilván van valóságalapja. Ez egy súlyos állapot, de legalább színészként van mibe kapaszkodni.
Helmeczy Dorottya: Rendkívül hosszú ideig tartott a szereplőválogatás. Báthoryt nem találtuk. A rendező, Madarász Isti azt mondta: Báthory karaktere ambivalens. Huszonéves fiatalember, akit a szenvedély és az önérzet motivál, és nagyon erős az identitás, amit a családi háttér ad neki. Nagyon sok színészt meghallgattunk, ismert színészeket is megnéztünk, de egyiküknél sem éreztük, hogy megtaláltuk volna a karaktert. Tulajdonképpen a legtöbb casting videónál azt mondtam, hogy ez egy vicc. Aztán a castingdirektor szólt, hogy neki lenne még egy ötlete. Nézzük meg Katona Péter Dánielt. Eljött, és ő volt az egyetlen hiteles Báthory. Nem játszotta a szerepet, hanem egészen egyszerűen létezett benne, mert ez egy eljátszhatatlan szerep,
Katona Péter Dániel: Amikor készültem a szerepre, megpróbáltam megkeresni magamban Báthoryt. Gondolkodtam azon, hogy ez a karakter hogyan reagálhat bizonyos szituációkra. Saját magamból próbáltam ihletet meríteni, illetve azokból az emberekből, akik közel állnak hozzám. A gesztusaikból, reakcióikból. Minden forgatáson az első kérdéseim között szerepel, hogy mekkora a képkivágás. Onnan tudom, hogy milyennek, mekkorának kell lennem. Hogyan használjam az arcomat, a gesztusaimat.
Színházban megjeleníteni egy karaktert számomra sokkal elmélyültebb feladat, mint filmben. A színházban a kétórás darab alatt végig a szerepemben mozgok, nincs, ami kizökkentsen. A filmforgatásoknál ez teljesen másként van.
Rengeteg ember dolgozik körülöttem, az arcomtól húsz centiméterre vesz egy kamera, sokszor nem a partneremmel beszélgetek, hanem egy kézzel, ami azt jelzi, hogy merre kell néznem. A filmnél fontos az arc és a gesztusok játéka, ennek óriási szerepe van. Egy filmforgatásnál a szerep megformálása egészen más elmélyülést igényel.
Mikor fejeződik be a forgatás?
Helmeczy Dorottya: December végén forgatjuk az utolsó jeleneteket, jövőre az utómunkák zajlanak. Ez hatalmas munka lesz, mert óriási a trükkigénye a filmnek. A zenei világot is meg kell találni. A történelmi-politikai thriller bemutatását szeptemberre tervezzük. A Megafilm ezúttal is a legsikeresebb sorozatot szeretné elkészíteni.
Katona Péter Dániel: Valóban olyan lesz, mintha egy tündérkertben játszódna.
Szerintem nem vagyok elfogult, de elképesztően gyönyörű képek vannak a filmben. Olyan, mint egy festmény.
Élvezet a szemnek már a nyers kamerakép is.
Fontos megemlíteni, hogy dolgozik a produkcióban egy intimitás-kordinátor.
Ezt kifejezetten jó döntésnek tarom a producer és a rendező részéről. Úgy tudom, hogy az országban sehol - sem színházban, sem filmben - ilyen titulust még nem töltött be senki. Pedig hasznos és fontos dolog a színészek számára, hogy van egy ember, aki arra ügyel, hogy a színészek az intim jelenetek közben biztonságban érezzék magukat. Az egész szakmának jót tenne, sokkal kevesebb Metoo botrányunk lenne, ebben biztos vagyok. A magyar színészek hozzászoktak, hogy mindent meg kell csinálni - ezért színészek. De ez nem így van. Azt kell megcsinálni, amiben komfortosan érzik magukat, vagy komfortossá kell tenni a helyzetet. Az intimitás koordinátornak is ez az első ilyen jellegű feladata, így ezt a munkafolyamatot tulajdonképpen most együtt tanuljuk.
Hogyan dolgoznak együtt az intimitás-koordinátorral?
Katona Péter Dániel: Nem úgy zajlik a munka, hogy egy erotikus jelenetet elpróbálunk a kanapén. Nem erről van szó.
Az intimitás-kordinátorral beszélgetünk a jelenetről, kérdéseket tehetünk fel egymásnak és neki is, ő pedig mindenre válaszol.
Fontos, hogy a színész a partnerével nem a forgatási napon találkozik először. Elmondjuk, hogy mi az, ami rendben van és mi az ami nincsen rendben. Ki hol nem szereti, ha megfogják és hasonlók. Így sokkal könnyebben megy a munka. Én színházakban is alkalmaznék intimkordinátort. Óriási űrt töltene be. Színészként és emberként is különleges figyelem egy ilyen szakember jelenléte.
Helmeczy Dorottya: Az intimkordinátorra szükség volt, hiszen a középkorban járunk, ahol külön figyelmet kell fordítani az erotikus jelenetekre. Ebben a korban mindennek nagyobb jelentősége volt. A harc, a küzdelem, a konfliktusok, a párkapcsolatok tétje teljesen más volt, mint a mai világban. Sokkal kevesebb volt a diplomácia, élesebb volt a kommunikáció - és hangsúlyos volt a szerelem is. De nemcsak intimkordinátor dolgozik a produkcióban, hanem például színész-coach is, aki a karakterekről beszélget a színészekkel. Alapvetően minden egy terv szerint zajlik.
Tervezik a trilógia 2. és 3. kötetének megfilmesítését is?
Helmecy Dorottya: Igen, természetesen lesz folytatása a Tündérkertnek. Ez egy minisorozat, amelynek lesz második és harmadik évada a tervek szerint - a trilógia másik két kötetét is szeretnénk filmre vinni.