„Hogy egy film mennyire sikeres, azt az nézőszám mutatja meg, egy termék sikerességéről az eladásszámok árulkodnak, egy egyetem sikerességét - többek között - a jelentkezők száma határozza meg. Mert mit is jelent a jelentkezők száma egy oktatási intézmény esetében? Következtethetünk belőle az ott tanító tanárok, oktatók szakmai helytállására, a tanuláshoz szükséges feltételek meglétére, a diákok és oktatók jó együttműködésére, és nem utolsó sorban nemzetközi megmutatkozás és élményszerzés lehetőségére. Szerencsések vagyunk. Egyetemünket szeretik a diákok, jó hírünket viszik és a színvonalas oktatásnak hála olyan művészeti karrier kapujába visszük el őket a nálunk töltött évek alatt, amiről mindig is álmodtak" - mondta Rátóti Zoltán, az SZFE rektora az Origónak.
Hozzátette: rektori mottója egy Antoine de Saint Exupery-idézet is lehetne, amely így szól:
Ha hajót akarsz építeni, ne dobold össze az embereket, hogy fát gyűjtsenek, és ne adj nekik feladatokat. Inkább tanítsd meg nekik, hogyan vágyakozzanak a tenger mérhetetlen végtelensége iránt."
A rektor elmondta, hogy a 2022/23-as tanévre 1675 jelentkező volt, közülük 107 fő nyert felvételt.
„A túljelentkezés átlagosan több mint tizenötszörös volt, de természetesen szakonként ez változik, a színészképzésen pl. harminchatszoros volt a túljelentkezés. Reményeink szerint a felvételizők száma az idei évben tovább emelkedik"
- hangsúlyozta Rátóti Zoltán.
2023/24-es tanévben a prózai színművész osztályt Ilja Bocsarnikovsz rendező, a debreceni Csokonai Színház művészeti vezetője, Oberfrank Pál, Jászai Mari-díjas színművész, színházigazgató, érdemes művész és Kálloy Molnár Péter színész, költő, műfordító, rendező, énekes indítja. A zenés színművész osztályt Mátyássy Szabolcs zeneszerző, színész, művészetigazgatási menedzser, egyetemi adjunktus és Méhes László Jászai Mari-díjas színész, rendező vezeti majd. Rendező osztályt Aleksandar Popovski, macedón rendező és Szilágyi Bálint színházrendező indít, zenés színházrendező osztályt pedig Nagy Viktor rendező és Kesselyák Gergely, Liszt Ferenc-díjas karmester, operarendező. A színházi rendezőasszisztens osztályt idén is Dr. Herczeg Tamás, intézetvezető, az SZFE docense indítja.
Nagy örömmel fogadtam Rátóti Zoltán rektor úr felkérését, hogy vegyek részt a 2023-ban induló színművész osztály vezetésében, melyet kollégáimmal, Ilja Bocsarnikovsszal és Oberfrank Pállal fogunk vezetni.
- mondta Kálloy Molnár Péter, az ősszel induló színművész osztály egyik osztályvezető tanára.
„Az ember hivatásának egyetemi képzésében részt venni rang és megtiszteltetés. A színész szakma abból a szempontból is különleges, hogy nem egyszer felmerül a kérdés: vajon mi tanítható belőle s mi nem. Bízom benne, hogy színes és izgalmas lesz a mi osztályvezetői hármasunk, amiben különböző iskolák ötvöződnek. Nagy várakozással nézek a jövő tanév elébe, mert meggyőződésem, hogy a hallgatók sokféle képzésben fognak részesülni. Izgatottan várom a felvételit, mert kíváncsi vagyok a mai tehetséges fiatalokra, akiknek a legfőbb tanácsom a felvételivel kapcsolatban az lenne, hogy merjenek minél többet megmutatni magukból, mert a színművészet és a filmművészet az egyéniségekről szól. Az egyéniségekből lesznek a nagy színészek, és ez az, amire igazán kíváncsi a néző" - hangsúlyozta Kálloy Molnár Péter.
„Az első és legfontosabb az, hogy a felvételiző fiatalember önazonos legyen. Hogy ezt elérje, néhány dolgot tanácsolnék.
Semmiképpen ne nézze meg a felvételi anyagát nagy előadók előadásában. Ne nézzen meg semmilyen olyan előadást, amiből részletet hoz a felvételire, mert óhatatlanul utánozni fog, és ebben a pillanatban már nem önazonos.
Ez azért veszélyes, mert ezeket az előadásmódokat azonnal „ledobja" magáról a színpad. Ugyanis nem az övé. Felvett egy kabátot, ami nem illik rá. És ez azonnal világosan látszik: kicsi, nagy, nem az ő színe... egyszóval nem áll jól neki. Ehelyett inkább higgyen magában" - mondta el Quintus Konrád az elsőéves prózai színművész osztály társosztályvezetője.
Homonnay Zsolt a másodéves zenés színművész osztály társosztályvezetője úgy fogalmazott: „A szak a színészetre is nagyon erősen koncentrál, lényegében ez egy prózai színművész képzés, ami a zenei képzéssel párhuzamosan, szinkronban valósul meg. Ezenkívül nincsen egységes, mindenkire alkalmazható tematikánk, inkább az egyénre koncentrálunk. Mindenkinek azt a képzést nyújtjuk, amire a leginkább szüksége van, igazodva az egyéni előrehaladáshoz, hiszen mindenki más adottságokkal érkezik. Egyeseknek a színészi, másoknak a zenei attitűdje erősebb, és van, akinél pedig a mozgás hangsúlyosabb. A 21. században a zenés színész lét olyan összetett dimenzió, olyan sokféle elvárásnak kell megfelelni, hogy a képzés nem is képzelhető el másképp, ha azt szeretnénk, hogy mindenki a saját tempójában tudja fejleszteni az egyéni képességeit."
Dr. Herczeg Tamás a Színművészeti Intézet vezetője elmondta: nemzetközi együttműködések keretén belül az SZFE nemcsak külföldi utakat szervez hallgatóinak, hanem a mesterkurzusokra is egyre nagyobb hangsúlyt fektet.
„Legutóbb az ETFI (European Theatre and Film Institute) képviselője, Vladimir Bouchler érkezett hozzánk Brüsszelből, hogy kétnapos szakmai workshopot tartson Kiss-B. Atilla és Homonnay Zsolt által vezetett másodéves zenés színészművész hallgatóknak. Egyre több külföldi utat tudunk a hallgatóknak biztosítani, aminek köszönhetően tavaly a Vidnyánszky-Pataki osztályfőnökök rendezői osztálya Szentpétervárra látogathatott el. A Hegedűs D. Géza és Ifj. Vidnyánszky Attila által vezetett harmadéves prózai színművész hallgató osztály lehetőséget kapott, hogy részt vegyen Berlinben a Rövidfilm Filmfesztiválon. Január elején Horváth Csaba és Rába Roland fizikai színész osztálya Párizsba repült, hogy ismerkedjen az európai kortárstánc-élet egyik kiemelkedő színhelyével, a Centre National de la Danse-al, valamint tanulmányozzák Mnouchkine színházának a tradíciókra progresszíven tekintő absztrakciós formanyelvét" - mondta el Dr. Herczeg Tamás.
Theodoros Terzopoulos kurzusán 2022 októberében több osztály hallgatói is részt vettek.
A Terzopulosz által megközelített és értelmezett klasszikus görög tragédia a színiakadémiák és ókortudományi tanszékek kötelező tananyaga.
2023-ban a világhírű Eugénio Barba tart kurzust hazánkban, ahol az egyetem 12 kiválasztott hallgatója és oktatója vesz részt.
„Az erősödő nemzetközi kapcsolatok mellett a hazai színházi életben is aktívak hallgatóink, a vidéki és fővárosi színházakban egyaránt jelen vannak, így például, a Miskolci Nemzeti Színházban, a Szegedi Nemzeti Színházban, az Örkény, a Radnóti, és a Szkéné Színházakban, a Vígszínházban, vagy éppen a Budaörsi Latinovits Színházban. Hiszem, hogy az egyetemi előadások a hazai színházi élet fontos eseményei, nálunk láthatók először az új generáció színházi alkotói. Az egyetemi produkciók mentesek a megfelelési kényszertől, őszinte, produktív alkotások születnek, nagy élmény a bontakozó tehetségek művészi megnyilvánulásait, kísérleteit követni" – fűzte hozzá Dr. Herczeg Tamás.
A Németh Antal Drámaelméleti Intézet vezetője, Dr. Antal Zsolt az Origónak úgy fogalmazott: a 2023/24-es tanévben a Dramaturg osztatlan szakra ötéves képzésre, azon belül drámaírás vagy művészeti szakírás specializációkra és Drámainstruktor BA szakra drámajátékos és rendezői specializációra lehet jelentkezni.
„A Dramaturg szakra a színház iránt szenvedélyesen érdeklődő fiatalok jelentkezését várjuk legalább középfokú idegen nyelvi tudással.
Az igényes dramaturg több idegen nyelvet is kiválóan ért és beszél, ezek ismerete előnyt jelenthet. Fontos az is, hogy kiemelkedő kommunikációs és íráskészséggel, stílusérzékkel, nyelvi érzékenységgel, képzelőerővel és határozott ízléssel rendelkezzenek.
"Az általános műveltség, a klasszikus és kortárs irodalom, valamint a mai magyar színház és az egyetemes filmművészet átlagosnál mélyebb ismerete szintúgy alapkövetelmény ezen a képzésen" - hangsúlyozta az intézet vezetője.
Hozzátette: a dramaturg szakon szeptembertől két specializáció indul: Drámaírás-, és Művészeti szakírás.
„A Drámaírás specializáción fejlesztjük az íráskészséget, a kreatív írást, a drámaírást és a drámafordítást. A Művészeti szakírás specializáción emelt óraszámban foglalkozunk előadó-művészettel, színházművészettel, dráma- és előadáselemzéssel, valamint a kortárs előadások speciális színházi szaknyelven történő elemző leírásával, így a kritikaírással és a kulturális szakújságírással.
A drámainstruktor művészeti szervezetekben, a közművelődésben és a közösségi élet színterein dramatikus tevékenységet, illetve színházi munkaformákat is magukban foglaló eseményeket tervező, szervező és megvalósító művészetközvetítő szakember. A Drámainstruktor szak-drámajátékos specializációja gyakorlatorientált képzés, amire társadalmi érzékenységgel bíró, kiemelkedő kommunikációs készségű, a közös gondolkodás és alkotás iránt nyitott fiatalok jelentkezését várjuk."
„A Dramaturg és Drámainstruktor szakokon három fordulós a felvételi folyamat. A részletek ügyében azt javaslom, hogy a felvi.hu vonatkozó tájékoztatását tanulmányozzák. A dramaturg szakra jelentkezők számára tavaly november óta előkészítő kurzusokat is szervezünk. A még hátralévő foglalkozásokra, amelyek február 18-án, március 11-én és március 18-án lesznek, folyamatosan lehet jelentkezni. A részleteket egyetemünk honlapján ismerhetik meg az érdeklődők" - hangsúlyozta Dr. Antal Zsolt.
A Dramaturg osztatlan képzés tíz féléve alatt a dráma- és színháztörténetre, illetve a társművészetekre és kultúrtörténetre vonatkozó mély és széles körű elméleti alapozást a művészképzés sajátosságait figyelembe vevő gyakorlati képzés egészíti ki a dramaturg mesterség órák, a rendező- és színészosztályokkal való alkotói együttműködés, valamint a külső színházi gyakorlatok formájában.
A Drámainstruktor drámajátékos specializáció hat féléve alatt a hallgató megismeri magyar színházi nevelés rendkívül gazdag hagyományát. Emellett képessé válik a színházi formákat használó, meghatározott nevelési célokat - például egyéni készségfejlesztést, közösségi problémák csoportos feldolgozását, művészeti alkotások értő befogadását - követő feladatok ellátására.
Nem véletlen, hogy az utóbbi években a terület iránti érdeklődés robbanásszerűen nőtt, a kőszínházi és független alkotói körökben egyaránt a szakmai elhivatottság egyfajta mércéjévé vált
- mondta az intézet vezetője.
A dramaturg szak felvételije kapcsán Dr. Lázár Balázs egyetemi adjunktus, a Németh Antal Drámaelméleti Intézet dramaturg oktatója elmondta: „Három fordulóra készüljenek a felvételizők. Az első forduló egy változatos tesztből áll, mely az általános műveltséget és az alapvető színházi ismereteket hivatott felmérni, de emellett természetesen kíváncsiak vagyunk a jelentkezők kreativitására, íráskészségére, eddigi színházi tapasztalataira is. A második fordulóban esszékérdésekre lehet számítani, ahol egy közösen megtekintett színházi előadásról kell majd írni. A harmadik fordulóban találkoznak a felvételizők személyesen a felvételi bizottsággal és a leendő osztályfőnökkel. Tavaly egy egész napot töltöttünk együtt a harmadik fordulóba eljutott fiatalokkal, délelőtt egy nagysikerű improvizációs kurzuson vehettek részt, majd délután egyéni meghallgatások zajlottak."
Dr. Szirtes Balázs a Németh Antal Drámaelméleti Intézet drámainstruktor oktatója úgy fogalmazott: „Alapvetően a drámainstruktor képzés két szakirányban indult el az egyetemen néhány évvel ezelőtt. Az egyik a színjátékos, aki máris színészi feladatokat lát el Magyarország valamelyik színházában, de még nincs szakirányú diplomája, s ezért kezdi meg a képzést, a másik a drámajátékos, akit inkább arra készít fel az egyetem, hogy majd drámapedagógusként, színházi nevelési területen is sikeresebben működhessen. De mindkét esetben szerepelnek a tanrendben olyan elméleti és gyakorlati tárgyak is, amelyek egy hagyományos színművész szakon nem."
Ez a szak kifejezetten azoknak a színészeknek szól, akik nem rendelkeznek még színészdiplomával, ugyanakkor évek óta kőszínházakban, társulati tagként játszanak.
„Ezzel a képzéssel lehetőségük van az SZFE-n diplomát szerezni. Ez több szempontból is üdvözlendő, egyrészt a színész papírt szerez arról, amivel hivatás-szerűen foglalkozik, másrészt a színházaknak egyre több diplomás színésze lesz. Ez fontos kérdés egy olyan vidéki színháznál például, ahol színészeik nagy részét egészen fiatal koruktól fogva maguk nevelték fel. Ennek a szaknak az elindulásával ezek az aktív színészek diplomához juthatnak" - tette hozzá Kiss József a Németh Antal Drámaelméleti Intézet drámainstruktor oktatója.