"A tévé megöli a gyerekek lelkét" - azt hiszem, ez az újságcímsor jól jellemzi azt a társadalmi vélekedést, amely szerint a televízió ellen védekeznünk kell. Én az olyan nézeteket, amelyek a tévét valamiféle ördögi szerepkörrel próbálják felruházni, nem érzem igazságosnak, és ami fontosabb: nem érzem igaznak.
- Egyetértek. Nem gondolom, hogy bármifajta boszorkányüldözést kellene folytatni a televízió ellen. Ez olyan lenne, mint ha azt mondanám, a könyvekben mindennap jön a halál, jön a rémület, jön a szexualitás, hiszen a könyvekben is találhatunk számtalan olyan tartalmat, amit a televízióban nehezményezünk. Az viszont tény és való, hogy ezekhez a tartalmakhoz a könyvekben a gyerekek nehezebben férnek hozzá, mint egy televízióban sugárzott, nem nekik szánt műsor révén. A könyvek elolvasásához kell tudni olvasni! Az olvasás szellemi erőfeszítést igényel, hiszen meg kell fejtenünk olyan szimbólumokat, amik önmagukban messze állnak a jelzett dologtól. A könyvekben csupa fekete-fehér farkincában rögzül minden, ami a televízió érzékletes bemutatásában színes és gyönyörű, vagy éppen riasztó. A könyvekben rögzített tartalmakhoz való hozzáférést nagyon határozott időbeli ritmus szabályozza. Amikor a gyerekek hatéves koruk körül megtanulnak olvasni, még messze vannak attól, hogy bármilyen könyvbe, amit leemelnek a polcról, hosszasan belemélyedhetnének. A nyomtatásban rögzült felnőtt világhoz csak fokozatosan férhetnek hozzá, egy hosszú érési folyamat során. A televízióval más a helyzet. Ott rögtön ki lehet nyitni bármilyen "könyvet", ráadásul az ábrázolás nagyon szemléletes. De hangsúlyoznom kell, az, hogy egy gyerek mivel találkozik este a tévében, az nem az ő felelőssége. És nem igaz, hogy a televízióból kizárólag negatív tartalom, kizárólag ártalmas hatás, és kizárólag valamilyen, a gyerekeket a fejlődésükben károsító tartalom özönlik ki.
Bojtár Ottó fotografikája |
Ez az "olyan, mint ha", úgy érzem, kulcsmozzanat. Ha jól sejtem, annak az ismerete, hogy amit látunk a tévében, "az nem az, hanem csak olyan, mintha az lenne", felvértez minket az ellen, hogy túlértékeljük vagy túlzottan engedjük a személyiségünkbe, az életünkbe beleavatkozni a médiát. És a gyerekeknek ez az ismeretük nem fejlődött még ki.
- Nagyon jól látja. Pszichológiailag igazolt tény, hogy bármilyen ábrázolásban azok a megjelenített tartalmak, üzenetek hatnak ránk erősebben, amelyeket valóságosnak hiszünk. Hadd említsek egy kísérletet, amit gyerekekkel végeztek. Egy csoportnak olyan tudományos-fantasztikus katasztrófafilmet vetítettek, ahol az űrhajó és az űrhajósok balesetet szenvednek. Nagyon izgalmasan elkészített film volt. A gyerekek másik csoportja pedig megnézte a Challenger űrrepülőgép valóságos katasztrófájáról készült felvételeket. Minden rögzített érzelmi reakció sokkal hevesebb volt ott, ahol a gyerekek tudták, hogy amit látnak, az a valóság.
Mennyire képes megállapítani egy gyerek, hogy amit a tévében lát, az a valóság-e?
- Ez azért nagyon fontos kérdés, mert a gyerekek ma már úgy nőnek föl, hogy a világról szerzett tapasztalataik java része a televízióból származik, és amit ott látnak, az mindenképpen valamiféle torzított ábrázolás, nem maga a valóság. Nem lehet túlbecsülni annak a jelentőségét, hogy a szocializáció során a gyerekek mennyire veszik készpénznek mindazt, amit a televízióban látnak. Ez egyébként az évek során változik, a fejlődésnek életkorhoz köthető sajátosságai vannak. Hiteles mérések szerint Magyarországon a 4-12 évesek már naponta 4 órát néznek tévét! Az ő számukra a kezdetek kezdetén a televízió egy úgynevezett mágikus ablak. Nekik valóban az a benyomásuk, hogy a televízió képernyője, amint kivilágosodik, olyan, mintha kinyitottunk volna egy varázsablakot, és belelátnánk a valóságba. A gyerekek legfeljebb azon gondolkodnak, hogyan is fértek bele a dobozba az emberek. A televízió előtt ülve beszélgetnek a szereplőkkel, és amikor esetleg személyesen is találkoznak velük, meglepődnek, hogy azok nem ismerik meg őket. Ez az első szint. A következő szakaszban a gyerekek már tisztában vannak azzal a nagyon lényeges elemmel, hogy a televízióban látható műsorok java része készített, gyártott termék. Ami ott látható, az nem a valóság része, az emberek nem úgy viselkednek, ahogyan a való életben, hanem valamit eljátszanak. Ám ennek ismerete mellett 7-8 éves korukig, sőt még tovább is úgy gondolkoznak, hogy ha az, amit a színészek eljátszanak, lehetséges a valóságban is, akkor a történet igaz. A valóságmegítélés harmadik lépcsője, az, (ahová serdülőkorukban jutnak el a gyerekek, és ahol általában a felnőttek is állnak) amikor már nem a lehetségest tekintik fő kritériumnak, hanem a valószínűt. Azt mondják, lehet, hogy ez lehetséges, de annyira valószínűtlen, hogy ez nem igaz. Egy jó Julia Roberts-filmre utalva azt mondhatjuk, igen, lehetséges, hogy az utcán egy prostituálttal szembejön egy milliomos, és azt mondja, itt a lakásom, éljen velem, és legyen a feleségem. Ezt fizikailag nem lehet kizárni. De az az ember, aki egy kicsit idősebb vagy kicsit tájékozottabb, azt mondja, hogy ez vajmi kevéssé reális.