Egyelőre vitatkoznak a szakemberek arról, mi is lehetett az oka annak, hogy vasárnap hajnali fél négykor csaknem teljes sötétség borult Itáliára és gyakorlatilag csak Szardínia szigetén nem volt áramszünet. A túlterhelt hálózatra, az import nehézségeire hivatkoznak, s műszaki hibák láncolatát említik. Svájcban az olasz határ közelében hajnal 3-kor meghibásodott egy 400 ezer voltos távvezeték, ami a francia-olasz távvezetékekre is hatással volt: ezzel egy időben használhatatlanná vált az egyik, majd 24 perc múlva egy másik, Olaszországba áramot szállító távvezeték, ami a leállások valóságos láncreakcióját indította el a félszigeten.
Vasárnap kora este is tartott még az áramszünet Olaszország 12 megyéjében, 22 további megyében részleges volt a kimaradás. Rómában viszont délután már mindenütt volt áram, legalábbis az olasz polgári védelem közlése szerint. Az olasz áramszolgáltató hálózat vezetői egyébként már korábban arra figyelmeztettek, hogy nincs elegendő tartalék, ezért részleges áramkorlátozások lehetnek már az ősszel vagy télen az olasz városokban és ipari üzemekben. Most hogy fokozatosan helyreáll a rend, a szakemberek ismét figyelmeztetnek újabb kimaradások veszélyeire.
Romano Prodi, az Európai Bizottság olasz elnöke, akit Reggio Emiliában ért az áramszünet, arra hívta fel a figyelmet, hogy a katasztrofális áramszünet minimális fogyasztásnál történt - éjszaka, a hétvégén, amikor sem túl meleg, sem túl hideg nincs -, így a műszakiaknak a megmagyarázhatatlant kell majd magyarázgatniuk. Carlo Azeglio Ciampi olasz államfő új villamos erőművek építését sürgette.
Az áramszünet Rómában okozta a legsúlyosabb zavarokat. Az olasz fővárosban ugyanis szombat éjszaka fehér éjszakát ünnepeltek, ingyen látogathatók voltak, nyitva tartottak éjszaka is a múzeumok, a város számos pontján színházi események, fesztiválok voltak, sokan voltak vasárnapra virradóra a főváros utcáin, illetve épületeiben. Ennek nyomán nagyon sokan rekedtek liftekben, parkolóházakban, de különösebb szerencsétlenség nem történt. Dél-Olaszországban három idős ember halt meg, miután a sötétben megbotlottak lakásuk lépcsőjén, és elestek.
Az áramszünetet leginkább az olasz vasút szenvedte meg: 110 utasszállító szerelvény rekedt nyílt pályán 30 ezer utassal, amelyeket végül is dízelmozdonyok vontattak be a legközelebbi állomásra. A római Termini pályaudvaron tumultuózus jelenetek játszódtak le. Valamivel több volt a közlekedési baleset, ugyanis az útkereszteződésekben teljesen sötétek maradtak a jelzőlámpák. A repülőtereken nem volt különösebb fennakadás, Rómában a fiumicinói légikikötő éjszaka is fogadta a járatokat, ugyan csak egy leszállópályán. Kis késéssel ugyan, de rendben megérkezett és visszarepült a Malév délelőtti római járata is. Az olasz kórházak rögtön átálltak a tartalék energiaforrásokra, zavartalanul folytak az operációk. Csak három kórházból jelentettek gondokat, itt elfogyott a gázolaj, amit az alternatív áramfejlesztők használnak.