A dízeljárműveknél alkalmazott szennyezőanyag-szűrő az egészséget veszélyeztető szennyező részecskék arányát négyötödével csökkentheti. A szabályozás szerint a benzinüzemű autóknál pedig mintegy ötödével kell csökkenteni a levegőbe jutó szennyező részeket, de ennek módját egyelőre nem részletezték.
A javaslatot a tagállamok és az Európai Parlament is megvitatja még. Ha elfogadják, az új gépjárműtípusok esetében mintegy másfél éves türelmi idővel számolhatnak az autógyártók. Günter Verheugen ipari biztos szerint az új normák fontos lépést jelentenek az európai járműpark javítása irányában a környezetvédelmi technológia terén, tisztább környezetet teremtenek anélkül, hogy az európai ipar versenyképességének kárt okoznának.
A bizottság szeptemberben tette közzé a levegőminőség javítására szánt teljes csomagtervét, azzal az indoklással, hogy évente 370 ezer ember hal meg a rossz levegőminőség miatt az EU-ban. Ezt a számot a csomagterv megvalósításával 230 ezerre akarják csökkenteni 2020-ig, ami nagyjából 40 százalékos javulást jelentene a 2000. évi adathoz képest.
A bizottság mostani stratégiája kiterjed az összes olyan forrásra, amely rontja a levegő minőségét, és 2020-ig teljesítendő határértékeket vezet be a közlekedésben, a mezőgazdaságban és a háztartások vonatkozásában, mert véleménye szerint ezek mindegyikének vállalnia kell bizonyos költségeket a levegőminőség javítása végett.