A londoni autósok bizonyára irigyen gondolnak majd New York-i társaikra, akik a brit díj feléért, 8 dollárért (1450 forint) hajthatnak Manhattan legforgalmasabb részeibe Michael Bloomberg polgármester, a Föld napján közzétett tervei szerint - írja a Guardian. Bloomberg beszédében "boldogabb, egészségesebb és gazdaságilag prosperálóbb" New Yorkról beszélt, aminek eléréséhez a dugódíj lenne az egyik lépés.
Bloomberg a dugódíj mellett 250 ezer fát akar ültetni a városban, több pénzt fordítana a tömegközlekedésre és a légszennyezettség csökkentésére. A PlaNYC névre hallgató javaslatcsomag több milliárd dollár kiadást jelent. A New York-i terveket a magát környezetvédelmi harcosnak nevező Arnold Schwarzenegger, Kalifornia kormányzója ismertette, aki szerint "New York ezzel azoknak a városoknak az élére áll, amelyek meg akarják védeni környezetünket, és tenni akarnak a klímaváltozás ellen".
Londont másolják
A minta egyértelműen London, ahol 2003 febrárjában vezették be a behajtási díjat. A New York-i bejelentésen Tony Blair brit miniszterelnök videoüzenetben azt mondta, hogy "New York ezzel a klímaváltozás elleni harc egyik globális vezetője lesz". Bloomberg másik célja, hogy ellensúlyozza azt, amit egy általa megrendelt tanulmány "London növekvő kulturális, pénzügyi és kereskedelmi dominanciájának" nevezett. A terv ellenzői szerint azonban a milliárdos polgármester a város szegényeit bünteti az új, behajtási adóval.
"Ez egy újabb adó, ami New York lakosait sújtja" - mondta a dugódíj bevezetése ellen lobbizó Walter McCaffrey a New York Timesnak. "Ha limuzint vezet, akkor megengedheti magának ezt a pénzt. De ebben a városban munkások is élnek, akiknek ez komoly kiadás lesz" - tette hozzá.
Bloomberg nem tagadja, hogy a dugódíj valójában adó lesz. "Ez az ország olyan gazdasági intézkedések alkalmazására épült, amely az emberek viselkedését akarja megváltoztatni. Ezt kapitalizmusnak nevezik" - mondta a polgármester heti rádióbeszédében. A dugódíj kompenzálására támogatást ígért, és fogadalmat tett, hogy a díjból remélt évi 400 millió dollárt (72 milliárd forint) a tömegközlekedés fejlesztésére költi - írta a Guardian.