Elkezdődött Franciaországban a 2000-ben lezuhant Concorde utasszállító miatt indult per kedden. Az előreláthatóan négy hónapig húzódó eljárást a Párizstól északra található Cergy-Pontoise-ban tartják majd, egy vállalatot és öt embert vádolnak a katasztrófáért. A cél, hogy kiderüljön, mi okozta 2000. július 25-én 113 ember halálát a párizsi Charles de Gaulle repülőtér közelében. A 100 - többségében német állampolgárságú - utas és a kilenc fős személyzet mellett négyen abban a motelben haltak meg, amelybe a lángoló gép belecsapódott.
A francia hatósági vizsgálat szerint a balesetet egy, mintegy 46 centiméteres titándarab okozta, amely a kifutópályán hevert. Négy perccel korábban a Continental Airlines DC-10-es repülője hagyhatta el a törmelékdarabot, amely felszállás közben megszaggathatta a Concorde kerekeit, és a leszakadt gumidarabok az üzemanyagtartályba juthattak, ami ettől kigyulladt.
A vádlottak között van a Continental Airlines két alkalmazottja is. A vád szerint tudhatták, hogy tilos titánt alkalmazni a javítások során. A Continental nem is tagadja a titándarab lehullását, és hogy a katasztrófa idején a kifutón volt a törmelék. A cég ügyvédje szerint azonban 8 másodperccel és több mint 730 méterrel a titándarab elérése előtt gyulladt ki a Concorde, és erre 28 szemtanújuk van.
A védelem szerint az Air France szerelői a hibásak, mert szervizelés közben kihagytak egy fontos alkatrészt a Concorde-ból, ami miatt nem bírta el a futómű a gép súlyát, és ez a kerekek defektjéhez vezetett. Az Air France vizsgálata is megállapította, hogy a futómű nem volt megfelelően felkészítve a felszállásra, azonban az eredmény szerint ez nem okozhatta volna a gumi szétrobbanását.
A lángolva felszálló Concorde - Kattintson a nagyobb méretű képért!
Az eljárás célja még annak tisztázása, hogy okozhatták-e a katasztrófát a brit és francia légiipar büszkeségének tartott Concorde tervezési hibái. A Concorde-repülők 24 évig jártak menetrend szerint Észak-Amerika és Európa között. 2000 júliusáig 65 esetben kaptak defektet a kerekek, hatszor pedig még az üzemanyagtartály is megsérült. 2003-ban végül kivonták a forgalomból a Concorde-okat.
A futóművek sorozatos hibáiért két nyugdíjazott Concorde-mérnök és egy egykori francia légibiztonsági tisztviselő is a vádlottak padjára került. A vád szerint nem vették figyelembe a Concorde tervezési hibáit, és hogy tüzet foghat a szuperrepülő. Ügyvédeik szerint ők ártatlanok, és a katasztrófa megjósolhatatlan volt. Ha elítélik a vádlottakat, akkor a Continental légitársaság legfeljebb 375 ezer eurós (101,25 millió forint) büntetésre számíthat, az öt egyéni vádlottat pedig 5 év börtönre vagy 75 ezer euró (20,25 millió forint) pénzbüntetésre ítélhetik.