Kitiltaná az autókat a Szajna bal partján futó utak egy részéről és a folyó jobb partján is lecsökkentené a gépkocsiforgalmat, hogy helyette több sétálóutcát nyisson meg a járókelők előtt.
"Ennek az a célja, hogy még több lehetőséget nyújtsunk a párizsiaknak a boldogságra. Ha mindezt sikerülne megvalósítani, akkor az gyökerestül megváltoztatná Párizst" - mondta a városátalakítási tervének ismertetésekor a szocialista Bertrand Delanoe polgármester.
Dugók vs. sétálóutcák
Naponta körülbelül 40 ezer jármű száguld végig a Szajna jobboldalán vezető kétsávos úton. A folyó túlpartján bár kisebb a forgalom, azonban az ott futó utcák mind fontos részét képezik a város úthálózatának és a lezárásuk komoly dugókhoz vezetne. Delanoe terve szinte teljes egészében átalakítaná a forgalmat a Szajna partján.
Az építészek által felvázolt tervek új buszsávok, sétálóutcák, sportlétesítmények, virágpiac és jó pár botanikus kert, sőt még egy vízen úszó kávézó kiépítéséről is szólnak. A polgármester reményei szerint a mintegy 40 millió euróba (10,5 milliárd forint) kerülő munkálatok 2012-ben fejeződnének be.
Nyáron dönt a városi tanács
A Szajna két partján futó utak még 1967-ben épültek meg és 2008-as polgármesteri újraválasztásakor Delanoe nem csinált titkot abból, hogy mindkét oldalon fel akarta számolni az autóforgalmat. 2001-es első megválasztása óta a polgármester már számtalan lépést tett annak érdekében, hogy Párizst igazán környezetbarát zöldvárossá változtassa.
Három évvel ezelőtt Delanoe 50 kilométer/órában határozta meg a közlekedési sebességet a Szajna két oldalán, hogy csökkentse a forgalmat, és ugyanebben az évben megvalósította a főváros kerékpárkölcsönző programját is. A városi tanács júniusban dönt majd a Szajna menti forgalom korlátozás ügyéről.