Kétszázmillió dollár, azaz mintegy negyvenkétmilliárd forint összegű kártérítést követel a Costa Concordia elnevezésű óceánjáró katasztrófájának négy magyar túlélője a New York-i szövetségi bíróságon - közölte a felperesek ügyvédje, Ronai Péter.
A hatalmas luxushajó január 13-án ütközött zátonynak Olaszország nyugati, toszkán partjainál, nem messze Giglio szigetétől, 32-en életüket vesztették, köztük egy zenészként ott dolgozó magyar. A fedélzeten mintegy 60 országból összesen 4229 ember, köztük 3200 turista tartózkodott.
Ronai Péter tájékoztatása szerint a Costa Concordia négy magyar dolgozója - három férfi és egy nő - nevében május 3-án beadott kereset alapján súlyos gondatlanság miatt követelnek összesen 200 millió dollárt a hajó üzemeltetőitől, Carnival PLC, Carnival Corporation és a Costa Crociere cégektől. A felperesek keresete többek között hivatkozik a hajó kapitányának felelőtlen manőverezésére, továbbá arra, hogy a személyzet nem részesült előzőleg megfelelő kiképzésben, nem volt a fedélzeten érvényben biztonságirányítási és ellenőrzési rendszer, és nem volt hasonló vészhelyzetek esetére biztonsági forgatókönyv, illetve megfelelő mentési terv.
"A keresetet csak azután adtuk be, hogy a hajótársasággal holtpontra jutottak az egyeztetések. A jelentős összegű kártérítéssel az a célunk, hogy az érintett cégek szembesüljenek mulasztásaik súlyával és következményeivel. Ezeknek a társaságoknak fizetniük kell a katasztrófa miatt, de cégeket nem lehet börtönbe küldeni, így ez csakis anyagi úton történhet meg, és további életeket követelhet, ha ezeket az alpereseket nem büntetik meg!" - fogalmazott Ronai Péter.
Arra a felvetésre, hogy az olasz hajó katasztrófájának magyar túlélői miért egy New York-i bíróságon indították meg a kártérítési pert, az ügyvéd közölte: a Costa Concordián dolgozókkal a munkaadók többnyire aláírattak egy papírt arról, hogy az esetleges jogvitáikat olasz bíróság előtt kell lefolytatni, ám ez a négy magyar esetében nem történt meg, miután közvetítő cég révén kerültek a hajóra.
Hozzáfűzte: bár nem kételkedik az olasz bíróságok pártatlanságában, de köztudott, hogy egyfelől ott elhúzódhatnak a perek, egy ilyen bonyolult jogvita, akár tíz-tizenöt évig is tarthat, másfelől az ottani ítélkezési gyakorlatban a kártérítések összege lényegesen alacsonyabb, mint például az Egyesült Államok bíróságain.
Ronai Péter kérdésre válaszolva közölte, hogy a per érdemi szakasza előtt újabb egyeztetés kezdődik a felek között, amely akár évekig is eltarthat, ezért egyelőre még csak megjósolni sem lehet, mikor kerül sor az első tárgyalásra. Az ügyvédi iroda azonban már vállalta a négy magyar túlélő peres eljárással kapcsolatos költségeinek megelőlegezését.
Azt azonban az ügyvéd leszögezte: megítélése szerint az ügy sikeres lezárása érdekében kulcsfontosságú, hogy az Egyesült Államokban maradjon a per, ezért is lehet még nagy jelentősége a joghatóság kérdésének, azaz, hogy mely bíróság illetékes.
Ronai Péter kitért arra is: álláspontja szerint a munkáltatónak tudnia kellett, hogy Francesco Schettino, a Costa Concordia kapitánya a múltban is követett el a katasztrófánál alkalmazott manőverekhez hasonlóakat, hiszen ilyesmiért már korábban is megrótták. Továbbá tudtak az érintett cégek a személyzet viselkedéséről és arról is, hogy a fedélzeten prostituáltakat alkalmaznak.
Az ügyvéd a perben bizonyítani kívánja, hogy a kapitánynak elégtelen volt a felkészültsége, és nem rendelkezett megfelelő képesítéssel a hajó irányításához, továbbá, hogy a hajót rosszul tervezték.
A Costa Concordia katasztrófája után Olaszországban, Franciaországban és az Egyesült Államokban egymás után indultak kártérítési perek a túlélők és az áldozatok rokonai részéről a luxushajót tulajdonló vállalat, a Costa Crociere és ennek tulajdonosa, a Carnival hajótársaság ellen. Az Egyesült Államokban többtucatnyi utas indított már pert az amerikai székhelyű Carnivallal szemben, sok százmillió millió dollárnak megfelelő kártérítést követelve.
Az olasz hatóságok a katasztrófával összefüggésben a hajótársaság kilenc tagja ellen emeltek vádat gondatlanság, emberölés és mulasztás miatt.
A 114 500 tonna súlyú, 290 méter hosszú, 25-35 méter széles, 52 méter magas üdülőhajó a katasztrófa óta az oldalára dőlve, félig elmerülve rostokol a zátonyon Giglio sziget partjainál. A hajóroncs kiemelése és elszállítása akár egy évig is eltarthat.