Itt láthat képgalériát a hajó felállításáról
Tizenkilenc órás munka után kedd hajnalra felállították az oldalára dőlt Costa Concordia óceánjárót az olaszországi Giglio szigeténél - közölték a munkát irányító műszaki szakemberek. "A hajó ismét egyenes helyzetben van" - jelentette be hivatalosan pontban reggel 4 órakor Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője.
A rendkívüli és egyedülálló munka a tervezett 12 óránál hosszabb ideig tartott, előző este ugyanis megszakították a luxushajó egyenesbe állítását. A hajótestet húzó acélsodronyok beleakadtak a hajó oldalán levő tartályokba. A Costa Concordia 2012. január 13-án éjjel feneklett meg, amikor a toscanai partok közelében fekvő Giglio szigeténél sziklának ütközött, majd az oldalára fordult.
A fedélzetén 4229-en tartózkodtak, közülük 3209 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajón 1023 fős személyzet teljesített szolgálatot, köztük 12 magyar.
A szerencsétlenség következtében 32 ember - köztük a hajón zenészként dolgozó magyar Fehér Sándor - vesztette életét. Két holttestet még nem sikerült megtalálni.
A Giglio partjától 150 méterre zátonyra futott hajótestet az a két szikla tartotta, amelyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, amely így megtelt vízzel. A szakértők azt állították: az egyre rosszabb időjárás miatt most volt az utolsó lehetőség a roncs "talpra állítására", egy újabb telet a hajó nem bírt volna ki.
A 114 ezer tonna súlyú, 289 méter hosszú, 35 méter széles Costa Concordia felállításán tavaly nyár óta dolgoztak.
Első lépésben a Costa Concordia alatti tengerfenékre egy 18 ezer tonna súlyú, több futballpálya nagyságú pódiumot építettek, és végül erre helyezték rá a felállított hajót. A tengerből való kiemeléshez a hajónak a vízből kiemelkedő bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek, és ezekkel húzták fel a hajót. A hatalmas test felemeléséhez 36 hidraulikus emelőtornyot építettek a hajótestre és a tengerbe. A hajó mozgatását szolgálta a Costa Concordia bal oldalára erősített 11, vízzel teli óriástartály is, amelyek arra szolgáltak, hogy a súlyukkal megbillentsék a hajót. A Costa Concordiát 65 fokos szögben kellett elforgatni, hogy ismét egyenesen álljon a vízben. Részletesebben erről itt olvashat.
Az előmunkálatok során 4 ezer köbméter vizet és több mint 2 ezer köbméter üzemanyagot szivattyúztak ki a hajótestből. A rendkívüli és mindvégig páratlan látványt nyújtó műveletben 500-an vettek részt, közöttük 120 búvár, 60 logisztikai-biztonsági szakember, 50 mérnök és 10 biológus is.