Lelőttek egy malajziai utasszállító repülőgépet Ukrajnában az orosz határ közelében – adta hírül az Interfax orosz hírügynökség légügyi hatóságokra hivatkozva. A gép Ukrajna légterében, az orosz határtól 60 kilométerre tűnt el a radarképernyőről. Tíz kilométeres magasságban repült.
Anton Gerasenko, az ukrán belügyminiszter egyik tanácsadója azt írta a Facebookon, hogy a gépet egy Buk típusú légvédelmi rakéta találta el. Az Associated Press hírügynökség munkatársai láttak is ilyen rakétakilövőt csütörtökön a kelet-ukrajnai Sniznyében.
Kelet-Ukrajnában hónapok óta zajlanak harcok az oroszbarát szakadárok és az ukrán hadsereg között. A szakadárok önhatalmúlag saját népköztársaságot kiáltottak ki, és feltehetően orosz támogatással küzdenek az ukrán biztonsági erőkkel. Korábban az ENSZ és az USA is azzal vádolta meg Oroszországot, hogy tankokat és rakétakilövőket küldenek a szakadároknak.
Az Ukrajinszka Pravda ukrán hírportál forrásai szerint a gép Hrabovo település közelében zuhant le. A Reuters helyszínen tartózkodó újságírója lángoló roncsokról és a földön szerteszét fekvő holttestekről számolt be. A gép részei és a holttestek mintegy 15 kilométeres körzetben szóródtak szét. Az Információs Ellenállás nevű civil szervezet azt közölte, hogy a Donyeck megyei Toreztől északra zuhant le az utasszállító. Az Interfax Ukrajina szerint Hrabovo környéke a szeparatisták ellenőrzése alatt áll.
Alekszander Borodaj kelet-ukrajnai szakadár vezető az ukrán hadsereget vádolta azzal, hogy ők lőtték le a gépet. Az ukránok szerint semmi közük az egészhez, nincs is a térségben légvédelmi rendszerük, de az oroszoknak van. Jurij Butuszov, a Cenzor.net ukrán lap szerkesztője szerint az oroszok lőttek le szerdán is egy ukrán Szu-25-ös vadászgépet. A rakétával most is az ukrán hadsereg egyik IL-76-os teherszállító gépét próbálták lelőni, és feltehetően tévedésből találták el a civil gépet – írta a Facebookján Butuszov.
Az Itar-Tassz orosz hírügynökség június végén arról adott hírt, hogy a donyecki szakadárok megszerezték a Buk légvédelmi rakétarendszer egyik állomását Kelet-Ukrajnában.
Petro Porosenko ukrán elnök honlapján közölte: "Hangsúlyozzuk, hogy az ukrán fegyveres erők nem hajtottak végre semmilyen támadást légi célpont ellen." Az ukrán államfő megbízást adott a kormánynak arra, hogy a lehető leghamarabb hozzanak létre vizsgálóbizottságot a tragédia körülményeinek tisztázására.
A kelet-ukrajnai szakadárok egy képviselője szerint utasszállító repülőgép nem haladhatott volna át Donyeck és Luhanszk megye légterében, mivel ott már nincs megfelelő légi irányítás, ezért az ukrán légi irányítás július 8-án meg is tiltotta a polgári légi forgalmat.
A RIA hírügynökség szerint a gép lezuhanása miatt telefonon beszélt egymással Barack Obama amerikai és Vlagyimir Putyin orosz elnök. Az nem világos, hogy ki kezdeményezte a hívást.
A lezuhant gép – egy Boeing 777-es – Amszterdamból tartott a malajziai fővárosba, Kuala Lumpurba. A fedélzeten 295 ember tartózkodott: 280 utas és 15 fős személyzet. Mindenki meghalt. „Sokkolt a hír, hogy lezuhant egy Malaysian Airlines-gép. Azonnali vizsgálatot indítunk” – közölte Twitter-oldalán Mohd Nazsib Tun Razak malajziai kormányfő. Arról nem írt, hogy a gépet lelőtték volna.
"Az utasszállító 10 kilométeres magasságban haladt, ide kevés lenne egy vállról indítható rakéta. Valószínűbb, hogy a gépet egy közepes hatóságú légvédelmi rakétarendszer lőhette ki, például egy Buk, ami 25 kilométerig hatékony" – mondta el az Origónak Trautmann Balázs haditechnikai újságíró. A másik lehetőség, hogy vadászgép fogta be és semmisítette meg a repülőgépet, de mindkét esetben komoly technikai háttér szükséges a támadáshoz: szakadároknak nincs ilyen típusú nehézfegyverzetük, erre csak az orosz vagy az ukrán hadsereg lehetett képes.
Akár rakétáról, akár vadászgépről van szó, az akciónak nyoma kellett, hogy maradjon: a légvédelmi rakéta indítása nagy hőfolttal jár, ezt a konfliktusos területet figyelő kémműholdak jó eséllyel rögzítethették, a vadászgépet pedig a radarok észlelhették. Az igazi bizonyíték persze maga a repülőgéproncs lenne, amelyben biztosan benne maradtak a támadóeszköz repeszei – de ennek tárgyszerű vizsgálatára nincs sok esély: a gép háborús övezetben esett le, a kérdés csak az, hogy az ukránok vagy az oroszbarát szakadárok szerzik meg előbb.
Trautmann Balázs valószínűtlennek tartja, hogy a gép baleset miatt zuhant le: egy katasztrófa bekövetkezte előtt szinte mindig van vészhívás vagy vészjelzés a légi irányítás felé, most viszont semmi ilyen nem történt, a robbanás a pilótákat is váratlanul érte.
A légitársaságok menekülnek a közelből. Az Air France és a Lufthansa is közölte, hogy járataik elkerülik az ukrán légteret, és más társaságok is hasonlóan cselekednek.
Nem ez az első alkalom, hogy a Malaysian Airlines valamelyik repülőjáratával katasztrófa történik. Márciusban az Indiai-óceán felett tűnt el az MH-370-es járat, amelyet máig nem találtak meg.