Pozsonyban, Szlovákia fővárosában nincs körgyűrű, amit meg lehetne sarcolni, igaz, az autópályák a Pozsony környéki szakaszai ingyenesek. A D1-es és D2-es autópályákon a városközponttól körülbelül 25 kilométeres távolságban kezdődnek a díjfizetős szakaszok. Az autópályadíjat matrica vásárlásával lehet leróni, tíznapos, egyhónapos, és egyéves matrica van, amelyek ára a 3,5 tonna alatti járművekre 10, 14, illetve 50 euró (3000, 4300, 15 300 forint).
Szlovákiától keletre, Ukrajnában egyelőre nincs miért fizetni: az ország útjainak katasztrofális állapotát csak elenyésző mértékben enyhíti autópálya: Kijev és a város nemzetközi reptere, Boriszpol között, illetve keleten, Harkovtól Dnyipropetrovszkig. Az ukrán fővárost tehát egyelőre nem veszi körül semmilyen magasabb rendű út (alacsonyabb rendű sem), vagyis az útdíj is tárgytalan.
Más a helyzet Romániában. Autópályákból ugyan másik keleti szomszédunk sincs eleresztve (eddig a Bukarestből Pitestibe, Ploiestibe, illetve Constantába vezető aszfaltcsík készült el), a helyi osztályozás viszont megkülönböztet nemzeti és európai utakat, amelyek használatáért ugyancsak pénzt kérnek – a legrövidebb előfizetés az egyhetes, ez 3 euróba (900 forint) kerül. Nemzeti útnak minősül, így fizetős a Bukarest körül szinte teljesen szabályos kört leíró kétsávos is - vagyis a román M0-s -, igaz a díjtétel nem kifejezetten erre a szakaszra vonatkozik.
Sokkal nagyvonalúbbak Szerbiában és Horvátországban, a logika pedig mindkét országban ugyanaz: az egyébként kapus rendszerben működő autópálya-hálózat Belgrádhoz és Zágrábhoz közeledve ingyenessé válik – az utolsó fizetőállások a két város központjától 10-20 kilométerre vannak –, vagyis az agglomeráció lakói, illetve az autópályát váltó sofőrök nem kell, hogy fizessenek az elkerülő szakaszokon.
Zágráb-környéki térképünkön az ingyenes szakaszokat, illetve a belépési pontokat jelöltük.
A szerb autópálya-kezelő térképén is szembetűnő ez a logika.
Szlovéniában már nem ennyire elnézőek, az ottani hálózatnak nincs ingyenes szakasza. Vagyis a helyi rendszer inkább az osztrák, semmint a volt jugoszláv példákra hajaz.
Ausztriában ugyanis minden autópálya fizetős. A Bécset dél felől elkerülő, 38 kilométer hosszú A21-es, valamint a városi szakaszokkal rendelkező S1, A22, A23, S2 sem ingyenes. Aki ezeken szeretne autózni, matricát kell vásároljon, amely a teljes osztrák autópálya-hálózatra érvényes. Az ingázók számára nincs külön matrica. A 3,5 tonna alatti járműveknek a tíznapos matrica 4,9 euró (1500 forint), a két hónapos 24,8 euró (7600 forint), az egyéves 87,7 euróba (27 000 forint) kerül.