Újságíró volt, hogy politikus legyen, ami után üzletasszonynak állt. Ez még Olaszorszgban sem tipikus karrier. Irene Pivettivel mindenestre mókás sétálni, mert miközben mi szeretnénk kérdezni tőle, főleg ő érdeklődik, de ennyire még ne ugorjunk előre. Az agilis üzeletasszony jelenleg az Only Italia vállalkozásának kínai és európai bevezetésén munkálkodik. Magyar partnerével Laczay M. Ádámmal a Vigeo Plus alapítójával tárgyalt. Itt találkoztunk vele az expó közelében.
Irene Pivetti televíziós műsorvezető, újságíró és politikus. 1994-ben az olasz képviselőház elnökévé választották, így ő lett a az olasz parlament történelmében a legfiatalabb elnök.
Milyen üzletet remél Magyarországon?
Kölcsönösen szeretnénk erősíteni a két ország közötti gazdasági kapcsolatokat úgy, hogy megjelenési lehetőséget biztosítunk magyar KKV-éknek a milánói világkiállítás hivatalos társeseményén az Aquae Venice-en, Velencében. Ennek a nemzetközi együttműködésnek a részleteit beszéltük meg.
Az ön cége mit profitál ebből?
Mi lényegében olasz vállalkozásokat, gyártási folyamatokat és kultúrát „árulunk". Ha valaki felveszi velünk a kapcsolatot, akkor összehozzuk olyan olasz cégekkel, amelyekkel jól együtt tudnak működni.
Mondana egy példát?
Tételezzük fel, hogy napellenzőt akar az adott magyar cég gyártani, akkor mi megmutatjuk, hogy ezt miképpen lehet a leggazdaságosabban megtenni akár úgy is, hogy ajánlunk több, ebben az iparágban otthonos mozgó olasz vállalkozást.
21 évvel ezelőtt gondolta, hogy üzletasszony lesz? Akkor ugyanis beszállt az igencsak zavaros politikai életbe.
31 éves voltam amikor először megválasztottak az olasz parlament elnökének (egyébként miatta robbant ki a vita olasz nyelvészek között, hogy az olasz elnök szót lehet nőneműként is használni – szerk.) és óriási elánnal vetettem bele magamat a munkába. Nagyon tetszett és motivált, hogy akkoriban volt az egész olasz politikai rendszer megreformálása és ebben én is részt vehettem. Miután több évet eltöltöttem, rájöttem, hogy a legtöbbet nem mint politikus tudok segíteni a hazám kis- és középvállalatain.
De visszamenne?
Miért is ne?
Hogy látja az olasz politikát és az Európai Unió jelenlegi politikáját és gazdasági kapcsolatait?
Annak ellenére, hogy voltak hibák az EU eddigi gazdasági rendelkezéseiben, egyértelműen ebben látom a jövőt, a tagállamok közötti gazdasági kapcsolatok elmélyítésben.
Miközben beszélgettünk odaértünk a világkiállítás helyszínéhez. Bementünk, hogy végigsétáljuk az expót. Annak ellenére, hogy Irene az olasz politikával kapcsolatban nagyon kritikusan fogalmazott, mégis hazájában igazán nagy népszerűségnek örvend: a rövid sétánk alkalmával sokszor állították meg egy közös fotó erejéig.
Természetesen nem hagyhattuk ki a magyar kiállítóhelyét sem. Elmondtam Irenének, hogy az otthoni sajtó meglehetősen kritikus a magyar pavilonnal szemben. Irene először udvariasan azt mondta: egyáltalán nem csúnya a magyar pavilon. Az már egy másik kérdés, hogy ő sem értette igazán a koncepciót. Azt kérdezte, hogy mi volt az alapötlet, mit mutat ez az épület Magyarországból? Azon is meglepődött, hogy a magyaros fűszerpaprika helyett dél-amerikai chili paprikával díszítik a plafont. Mosolya inkább volt udvarias, mint elismerő.
Újságírói múltját azonban itt sem tudta megtagadni, mert azonnal több kérdést tett fel. Ezekre Rétfalvi Flóra, magyar pavilon kommunikációs vezetője válaszolt. Ezekből megtudhattuk, hogy naponta 1300-1600 ember keresi fel a pavilont. Pontos szám nincs, mert nincs beléptetőkapu. Reggelente több gyermekcsoport jön (10-16 óra között), délutánonként és főleg este pedig a felnőtt látogatók jönnek es élvezik a teraszt is a naplementében. Életkert pavilonban amúgy koncerteket is adnak, akkor csaknem százan hallgathatják a zenét.
A pavilon eddig 1,7 milliárd forintba került. Később még 700 millió forintot költenek rá. A beruházást végig közbeszerzéssel valósították meg, a pavilon felépítésénél, felállításánál az építő cégek kétharmada magyar alvállalkozó volt.
Az milánói expót naponta mintegy 200 ezren tekintik meg, a szervezők a világkiállítás fél éve alatt mintegy 20 millió látogatót várnak a rendezvényre.