Az orosz miniszterelnök a múlt hét végén mondott egy beszédet a müncheni nemzetközi biztonságpolitikai konferencián. Talán ha Magyarország akár csak egy államtitkárt is odaküldött volna a többtucatnyi állam- és kormányfő közé, az ott elhangzottakból a hazai közbeszédbe is került volna valami.
Dmitrij Medvegyev beszédéből értelemszerűen a leghangzatosabb mondatot emelték ki: „nyersen fogalmazva:
gyorsan közelítünk egy új hidegháborús időszak felé.
Oroszországot úgy mutatják be, mint a NATO, Európa, Amerika és mások számára majdnem legnagyobb fenyegetést. Elrettentő filmeket mutatnak be arról, hogy az oroszok atomháborúba kezdenek. Néha összezavarodom: 2016 vagy 1962 van?”
Kétségkívül hatásos, de ezen a két mondaton kívül Medvegyev egész beszéde
az összefogás szükségességét hangsúlyozta.
Szíriáról például azt mondta: Oroszországnak és az Egyesült Államoknak vezető szerepet kell vállalnia abban, hogy a múlt héten szóba hozott tűzszünet megvalósuljon, a két ország hadseregének napi munkája pedig kulcskérdés.
Hosszan sorolta a két érdekszféra közös kihívásait – a menekültválság és az európai identitás elvesztése, a terrorizmus elleni harc vagy a schengeni övezet összeomlásának veszélye –, amelyek ellen „meggyőződése, hogy lehetséges a közös fellépés”. Már csak azért is, mert a véleménykülönbségek szerinte nem annyira eltérőek, mint amennyire „a fallal kettéosztott Európa” idején voltak.
Nem épp egy hidegháborús gyújtogató beszéd, amelynek végén ráadásul Kennedyt idézett (vö.: 1962): „A belpolitika csak legyőzhet minket; a külpolitika meg is ölhet.”
A beszéd Oroszország önértékelésének lényege. Azt üzeni, hogy egyetlen jelentős konfliktus sem oldható meg Moszkva nélkül.
„Vagy összefogunk, vagy elbukunk”
– egyszerűsítve így szól Putyinék ajánlata, amely jól is hangozna, ha nem lenne Ukrajna. Ha ugyanis a Nyugat az ottani háborús helyzet – és pláne a Krím annektálása – fölött szemet huny, azzal a fehér zászlót lengetné. Nota bene: a Krím olyan értelemben elveszett, hogy az Oroszország elleni szankciók megszüntetésének feltétele a Minszk2 békemegállapodás betartása, abban viszont egy szó sem esik a félszigetről.
Az ukrán elnök ugyan váltig állíthatja, hogy addig nem nyugszik, amíg az egész országot „fel nem szabadítják”, de Kijevnek reálisan jelenleg arra van esélye, hogy a Donbasz fölötti szuverenitást visszaállítsa; a felek most abban nem értenek egyet, hogy ez ki miatt nem lehetséges. Nem véletlen, hogy
az orosz vezetés mindent megtesz azért, hogy a Nyugat-Ukrajnát és Szíriát külön kezelje,
mintha Moszkvának köze nem lenne ahhoz, ami Ukrajnában történt.
Az is szembetűnő jelenség, hogy az oroszok különbséget tesznek a Nyugat és a NATO között, holott a kettő nehezen elválasztható. A Nyugat (benne főleg Európa) egyenlő az együttműködés utáni vággyal és a gazdasági kapcsolatok visszaállításával – itt külön hangsúlyozzák azt a vitatható állítást, hogy a szankciók nekünk ugyanúgy fájnak, mint nekik –, a NATO (lényegében az Egyesült Államok) pedig a fenyegetés szinonimája, amellyel folyamatosan éreztetni kell Moszkva katonai potenciálját.
Ráadásul a szövetség tagja az a Törökország, amellyel Moszkvának a Szu-24-es novemberi lelövése óta kifejezetten ellenséges a viszonya.
Hiába azonban az éles NATO–orosz ellentét, a hidegháborúhoz ennek még nem sok köze van. Mondunk néhány érvet:
Az persze igaz, hogy voltak már barátságosabb időszakok, de a helyzet messze nem reménytelen. Ha valamiért veszélyes, akkor az inkább az, hogy egyik fél sem hajlandó engedni a saját narratíváiból:
A felek nem győzik ugyan hangoztatni az együttműködés szükségességét – mint most Medvegyev is –, de az elmúlt két évben megmerevedett álláspontokból senki sem akar engedni. Pedig, ha nem akarnak hidegháborút, előbb-utóbb kénytelenek lesznek.