Lassúnak és látványosnak ígérkezik a Morandi-híd szétdarabolása. A bontás a hídtest talpon maradt részének közepén kezdődött el. A mérnökök nyilatkozatai szerint szétvágják a híd középső elemét rögzítő fogakat, az így szabaddá vált hatalmas híddarabot a földre eresztik, majd elszállítják.
A bontási munka előkészítése december óta tart. Acélszerkezetekkel megerősítették a hídroncsot tartó, több ponton 90 méter magas lábakat, és rögzítették a híd egyben maradt részeit is, hogy a bontásnál ne veszítsék el egyensúlyukat.
Az első hídelem kivágása és földre eresztése szombat estére fejeződhet be.
A számítások szerint csak a hatalmas betontömb fokozatos leemelése több mint 7 órát vesz majd igénybe.
A hídroncs bontását a szerkezet egyben maradt, nyugati részén kezdték el, amely távolabb esik a híd alatt sorakozó, már az omlás után kiürített lakóházaktól, amelyeket szintén le fognak bontani.
A híd keleti, az omlás miatt csonkban maradt részét nem bontják szét, hanem felrobbantják.
A bontás ütemezését az időjárás határozza meg, de az előzetes tervek szerint a Morandi-hidat legfeljebb féléven belül teljesen lebontják, és ezzel egy időben megkezdődnek a helyén emelendő új híd építési munkái is. A bontást és az újraépítést kivétel nélkül olaszországi vállalatok végzik. Az új genovai híd Renzo Piano olasz sztárépítész tervei alapján készül. Marco Bucci, Genova polgármestere, a hídépítésért felelős kormánybiztos bejelentette, hogy a város
új hídja év végére elkészül, de a hivatalos avatást 2020. április 15-én tervezik.
Bucci megjegyezte, hogy az új híd új nevet is kap majd, amelyet egyelőre nem közöltek.
Az első hídelem lebontását a helyszínről követte Giuseppe Conte olasz miniszterelnök,
aki Genova és Olaszország talpra állásának nevezte a roncs helyett épülő hidat.
A kormányfőt kísérő Danilo Toninelli infrastrukturális miniszter hangsúlyozta, hogy
a bontás és újjáépítés több mint 200 millió eurós (több mint 6,2 milliárd forint) költségét nem az olasz állam fizeti, hanem részben a leomlott hidat üzemeltető autósztráda-társaság.
Toninelli hozzátette, hogy a hídomlás miatt otthonát veszítő 600 család eddig már 200 millió euró támogatást kapott.
Az 1967-ben emelt, a tervezőjéről, Riccardo Morandiról elnevezett híd (vagy más nevén Polcevera-viadukt) keleti része tavaly augusztus 14-én napközben omlott le, miközben 35 gépjármű haladt át rajta.
A több mint egy kilométer hosszú hídból egy 200 méteres darab lezuhant.
A katasztrófának negyvenhárom halálos áldozata volt. Az eddigi hatósági vizsgálatok szerint a híd elsősorban a hiányos karbantartás miatt omlott le. A genovai bíróságon csütörtökön kezdődött el az előzetes bizonyítékfelvételi eljárás.
Az ügyészség 20 személy ellen emelt vádat, köztük vannak az érintett autósztráda-társaság mérnökei, és ennek a híd karbantartásáért felelős szakemberei is.