Abdel-Fattah esz-Szíszi egy nappal azután beszélt erről, hogy kiszabadították a megfeneklett Ever Given óriás konténerszállító hajót, amely csaknem egy hétig állta el a forgalmas vízi utat.
Beszerzünk a csatornához szükséges minden berendezést, hogy elkerüljük a hasonló incidenseket
- mondta Szíszi a Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) székhelyén.
A válság megmutatta, mennyire fontos a csatorna a világ számára
- tette hozzá az egyiptomi elnök, sikernek nevezve az óriáshajó kiszabadítását.
Hét nap után a csatornában hétvégén végzett kotrási és ásási munkáknak köszönhetően a Szuezi-csatorna Hatóság mentésben részt vevő munkásainak és a holland Smit Salvage nevű cég mentőcsapatának vontató- és kotróhajókkal sikerült hétfő estére kiszabadítania a hajót.
Hétfő este hat órakor az egyiptomi állami Nile TV (Nílus Televízió) szerint
a baleset miatt veszteglő több mint 400 hajó közül az elsőknek sikerült átkelniük a csatornán.
Kedden már több, az Ever Givenéhez hasonló méretű - 400 méter hosszú, több mint 200 ezer tonnás - jármű is hajózott a csatornában.
Továbbra is többtucatnyi hajó várakozik a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő, 190 kilométer hosszú, a világkereskedelmi forgalom mintegy 10 százalékát bonyolító csatorna két bejáratánál.
A hatóságok szerint az óriási dugó felszámolása 3-4 napot vesz igénybe.
Oszama Rabi, az SCA elnöke hétfő délután bejelentette a forgalom újraindulását, véget vetve a nemzetközi kereskedelmi tengerhajózással kapcsolatos aggodalmaknak.
Először a heves szelet és egy homokvihart okoltak a teherhajó megfenekléséért,
Oszama Rabi később nem zárt ki esetleges emberi vagy műszaki hibákat sem.
Minden egyes nap, amikor vesztegeltek a hajók, 6-10 milliárd dolláros volt a kár az Allianz biztosító szerint.
A megrekedt, illetve más úton szállításra került áruk értéke becslések szerint 3 és több mint 9 milliárd dollár között mozog.
Az SCA szerint Egyiptom naponta 12-15 millió dolláros kárt szenvedett a csatorna zárva tartása miatt,
amelyen 2020-ban közel 19 ezer hajó haladt át.