A Bloombergnek nyilatkozó veterán pilóták szerint a General Dynamics Corp. vadászbombázói jelentős előrelépést jelentenek azokhoz a szovjet korabeli gépekhez képest, amelyekkel az ukrán pilóták eddig repültek, azonban a most érkező F-16-osok vélhetően még mindig gyengébb radarral és rövidebb hatótávolságú rakétákkal rendelkeznek, mint a legmodernebb orosz repülőgépek és légvédelem.
Olyan lesz, mintha ... egy Ladáról átváltottak volna egy Honda Accordra
- mondja Brynn Tannehill, egy volt pilóta, ugyanakkor hozzátette, hogy
a fizika törvényeit nem lehet legyőzni.
A pilóták szerint Ukrajna kissé túlbecsüli az F-16-osok háborúbeli szerepét és képességeit. John Venable, az amerikai légierő egykori F-16-os pilótája például azt mondta, hogy
ha az oroszok felé is repülnének velük, az orosz radarok vélhetően még azelőtt észlelik az F-16-os repülőket, hogy elég közel kerülnének a lövéshez.
Venable szerint a legokosabb, ha a pilóta ilyenkor valamilyen fedezéket keres magának egy domb mögött a géppel, mielőtt lelövik azt egy rakétával. Éppen emiatt nem annyira optimista a vélhetően a dél-ukrajnai nyílt síkságokra összpontosuló ukrán ellentámadás kapcsán sem. A cikk azt is írja, hogy Venable szerint a keleti dombosabb terepen a pilóták az utolsó pillanatig a földhöz lapulva tudnak maradni, és csak az utolsó pillanatban jönnek elő, ahogyan ezzel most is próbálkoznak az elöregedett MiG-jeikkel és Szuhojokkal. Ez azt jelenti, hogy
hirtelen 30 fokos szögben felemelkednek, és a normál gravitációs erő négy-ötszörösét tapasztalják meg, mielőtt lőnek, majd újra fedezékbe merülnek. De a siker esélye egyetlen rakétával korlátozott, és a kezdeti meglepetés után az oroszok már számítanának erre a cselre
– tette hozzá a veterán pilóta.
Az F-16-osokkal egyes ukrán célok, mint például a cirkálórakéták lelövése, valóban kivitelezhetetlenek, mondja Dan "Two Dogs" Hampton, aki 151 harci bevetésen vett részt F-16-ossal a két öbölháború idején és Koszovóban. Ezt azzal magyarázza, hogy csak rövid idő telik el a között, hogy a radar észlel egy cirkálórakétát, és a pillanat között, amikor az eléri a célját. Ahhoz tehát, hogy egy F-16-os sikerrel járjon, túl sok értékes órát kellene a levegőben körözve töltenie. Optimistább viszont azzal kapcsolatban, hogy az orosz légvédelem ellen hogyan boldogulnának. Hampton szerint
bár az orosz SZ-400-as légvédelmi rakétarendszereket pont az olyan 4. generációs repülőgépek, mint például az F-16-osok legyőzésére fejlesztették ki, semmi sincs kőbe vésve.
Mindettől függetlenül Hampton is egyetért azzal, hogy F-16-osokat érdemes küldeni. Ezek egyértelmű jelét adnák a szövetségesek hosszú távú elkötelezettségének, másrészt az ukrán légierő nehezen tudja beszerezni a megmaradt szovjet korabeli repülőgépeinek levegőben tartásához szükséges alkatrészeket. Az F-16-osok már csak pótlásként is értékesek lennének, és nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy sakkban tartsák Oroszország még mindig nagy és veszélyes légierejét.
Egyesek azt is állítják, hogy az F-16-osokat fel lehetne „turbózni" különféle alkatrésszel és technikai rendszerrel, azonban Venable szerint felvetődik a kérdés, hogy a megfelelően felszerelt F-16-osok szállítására fordított több százmillió dollárt nem lehetne-e hatékonyabban Ukrajna földi légvédelmére vagy más fegyverrendszerekre költeni.
A Bloomberg megjegyzi, hogy
az F-16-osoknak a legújabb AMRAAM típusú légvédelmi rakétákra lenne szükségük ahhoz, hogy esélyük legyen túlszárnyalni azokat a 200 kilométeres hatótávolságú rakétákat, amelyeket Oroszország Szu-35-ös vadászgépei használnak az ukrán légierő ellen. Ezeket a Pentagon 2023-as költségvetésének indoklásában darabonként 1,8 millió dollárra becsülték.