A jelölti vita kapcsán az újrázni igyekvő Joe Biden demokrata elnöktől pusztán egyetlen feladatot várt el a kampánycsapata, mégpedig azt, hogy ne tűnjön kétségbeejtően elveszettnek és alkalmatlannak. A vitát követő felmérésekből, valamint reakciókból azonban egyértelműen kiderül, Biden a legoptimistább elvárásoknak sem tudott eleget tenni.
Az elmúlt napokban, hetekben mesterségesen duzzasztott demokrata várakozásmenedzsment ellenére a jelek szerint az Egyesült Államok jelenlegi elnöke, Joe Biden sokkal nagyobb kihívásnak élte meg a CNN hírtelevízió lebonyolításában, június 27-én tartott 90 perces vitát, mint amelyre stábja és támogatói számítottak.
Hiszen a hivatalban lévő elnökről az elmúlt négy évben mást sem lehetett hallani, minthogy elődjéhez, Donald Trumphoz képest Biden maga a megtestesült higgadtság és politikai kompetencia, amelyre nemcsak az Egyesült Államoknak, hanem az egész nyugati világnak szüksége van.
Csakhogy a valóság – ahogyan az a baloldalon oly gyakran elő szokott fordulni – e vágyvezérelt gondolatokkal szemben az elnökjelölti vitán is egy teljesen más képet mutatott, nemcsak az amerikai választók, hanem a világpolitika iránt érdeklődő európai állampolgárok számára is.
A Századvég egy hamarosan induló átfogó cikksorozat keretében kívánja bemutatni, hogy mi, magyarok milyen fogalmakat, értékeket és sztereotípiákat társítunk az Egyesült Államokhoz. A kutatás célja, hogy megismerhessük az Egyesült Államok társadalmáról, kultúrájáról, nemzetközi szerepéről és jelentőségéről alkotott magyar véleményt.
Az eleve gyatra politikai teljesítménnyel (+40/–55 százalékpont), népszerűséggel (+41/–55 százalékpont), valamint országirányítással (+25/–65 százalékpont) kapcsolatos percepciós mutatókkal rendelkező
Biden hiába próbált magabiztosságáról mindvégig tanúbizonyságot tenni, már rögtön a vita elején belebonyolódott a gazdasággal kapcsolatos saját mondanivalójába, amelyet ellenfele, Donald Trump, a republikánusok várható elnökjelöltje kíméletlenül kihasznált.
Az inkumbens elnök korai botlása még a demokratákkal rokonszenvező politikai elemzők, illetve kommentátorok nagy részét is meglepte, hiszen a vita ilyen korai szakaszában egyrészt stratégiai hibának tűnt Biden fókuszvesztése, másrészt – folyosói pletykák szerint – az egész vitastruktúrának a hagyományostól való eltérését éppen ennek elkerülése érdekében lobbizta ki magának az elnök kampánycsapata.
Ugyanis a köztudottan baloldali elfogultsággal rendelkező CNN hírcsatorna nem egy, hanem két precedens nélküli újítást is eszközölt a jelölti vitában, mégpedig bevezette a kereskedelmi reklámszünet alkalmazását, valamint az éppen nem beszélő jelölt mikrofonjának lenémítását.
Mint ismert, az előbbi alkalmazása csupán a pártok előválasztási vitáinál fordul elő – gondoljunk csak bele, gyakran ötnél is több jelölt vitázik párton belül, a nézőknek szükségük van a reklámok nyújtotta szünetekre –, ám amikor már csak két, egymással versengő tábor elnökjelöltje vagy várható elnökjelöltje szállt ringbe, az elmúlt viták során soha sem alkalmaztak megszakító szüneteket. Logikus is, hiszen a választók elvárják, hogy az ország potenciális vezetője megszakítás nélkül képes legyen másfél órányi koncentrációt felmutatni.
Ám Bident a közbeiktatott pihenők mellett még az is segítette, hogy a CNN – tanulva a négy évvel ezelőtti, Biden számára kínos perceket okozó Trump stratégiájából – lenémította az épp meg nem szólaló jelölt mikrofonját, ezáltal fizikailag megakadályozva azt, hogy a korábbi vitákhoz hasonlóan a szerényebb debattőri képességekkel rendelkező Biden logikai bukfenceit, illetve félresikerült érveléseit ellenfele azonnal, akár közbevágással is leleplezze.
A vita közepére érve azonban minden néző számára egyértelműen kirajzolódott, hogy az imént említett médiahátszél ellenére sem tudott Biden bármilyen nemű erőt és koherenciát felmutatni – és ennek megfelelően az egyik legerősebb demokrata témának vélt abortuszkérdést sem sikerült megfelelően tematizálnia.
Mindezzel szemben a billegő államokban jelenleg is vezető republikánus Trump kisebb-nagyobb kilengésekkel ugyan, de megfelelően hozta a stábja által nagyvonalakban előkészített kommunikációs irányt – amelynek működése kapcsán a Századvég gondozásában megjelent Washingtoni napló c. könyv kitűnő betekintést biztosít.
A „let him speak”, azaz „hagyd beszélni” stratégia Biden esetében kifejezetten jól működött, ennek tudatában az egyébként kifejezetten tüzes retorikájú Trump sok esetben hagyta, hogy Biden önmaga ellenségeként belekeveredjen a saját mondanivalójába.
Az amerikaiak által kifejezetten negatív érzésekkel párhuzamba hozható gazdasággal, inflációval, bevándorlással, valamint egy külföldön finanszírozott háborúval (Ukrajna) kapcsolatosan a volt elnök ellentmondást nem tűrően érvelt.
Nem is csoda, ugyanis a felmérések szerint az amerikai választók nagy többsége úgy érzi, a négy évvel ezelőtti Trump-adminisztráció alatt (amelynek legvégét még a koronavírus okozta pandémia is próbára tette, nemcsak egészségügyi, hanem monetáris értelemben is) egész egyszerűen jobban szárnyalt a gazdaság, az ország jobb úton haladt.
Hogy ezek az elhangzó és számokkal alátámasztott kritikák valójában mennyire hatoltak húsig Bidennél, hamar kiderült, ugyanis egy-egy ilyen csörténél a demokraták jelöltje azon túl, hogy „hazugnak” nevezte ellenfelét, érdemi cáfolatot már nem tudott felsorakoztatni.
A vita leszálló ágában persze egyik jelölt sem tartózkodott a tőle már megszokott, és a politikai arénában már sokszor elhangzott személyeskedéstől, ami a felmérések szerint talán éppen a legnehezebben mobilizálható, 30 év alatti, bizonytalan szavazók motiváltságát érinthette rosszul, akikre minden bizonnyal szüksége lesz annak a jelöltnek, aki novemberben magabiztosan győzni szeretne.
A vitát követően a magszavazók véleményeit összesítő felmérések azonban kevés lehetőséget hagytak bármilyen nemű demokrata magyarázkodásnak, ugyanis a megkérdezettek majdnem kétharmada úgy vélte, Donald Trump egyértelműen győztesként zárta a vitát.
Hogy e 90 perc hosszú távon milyen lenyomatot hagy mind az elkötelezett, mind pedig a bizonytalan választók körében, persze, nagy kérdés. Egyvalami ugyanakkor biztosan kijelenthető:
a Demokrata Pártnak a következő és egyben utolsó elnökjelölti vita, illetve az őszi kampányhajrá kapcsán a mostanitól valami merőben eltérő stratégiára lesz szüksége, ha erőt szeretne jelöltjén keresztül felmutatni.
A szerző Sümeghi Lóránt, a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítvány vezető elemzője