Ahogy arról az Origo korábban beszámolt, rekordszintű és életveszélyes légszennyezést mértek Pakisztán második legnagyobb városában Lahorban. A rossz minőségű dízel károsanyag-kibocsátása, a mezőgazdasági égetésekből származó füst valamint a téli lehűlés okozta köd keveréke okozza a problémát. Bár a pakisztáni város az év ebben az időszakában rendszeresen küzd a szmoggal, idén azonban példátlan méreteket ölt.
Az iskolákat bezárták, a dolgozókat arra utasították, hogy ne menjenek munkába, és általánosságban az embereket arra kérték, hogy maradjanak otthon. Ezek a rendelkezések részei az úgynevezett „zöld zárlatnak”, amelynek keretében a motoros riksákat, a nehézgépjárműveket kitiltották a legproblémásabb területekről.
A hét végére a lahori legfelsőbb bíróság elrendelte, hogy Punjab tartományban minden piacot minden este 20:00 óráig be kell zárni, vasárnap pedig teljes zárlatot rendelt el. A parkokat és állatkerteket is bezárták november 17-ig.
Pawan Gupta, a Nasa tudósa szerint a probléma az, hogy
a város szennyezettségi szintje „jellemzően november végén és decemberben tetőzik. Ez tehát még csak most kezdődik. A legrosszabb napok valószínűleg még előttünk állnak”
- figyelmeztetett.
A pakisztáni Pandzsáb tartományban fekvő Lahor városát beborító füst már az űrből is látható, mintahogy ahogy az okok egy része is.
Az amerikai űrkutatási hivatal, a Nasa műholdfelvételein jól látszik a vastag szmogréteg és az, hogy több tűz is ég egyszerre az indiai főváros, Delhi és a pakisztáni Lahor közötti térségben.
Tehát a kialakult szmognak egyik fő okozói a tüzek, amelyeket a pakisztáni és indiai gazdák az aratás utáni avar elégetése miatt gyújtanak. Ez ugyanis gyors módja annak, hogy megtisztítsák a földjeiket a következő termésre való felkészüléshez.
A műholdfelvételek hat héttel korábban még tiszta eget és - ami döntő fontosságú - sokkal kevesebb tüzet mutattak. Idén „15 500 - 18 500 tüzet gyújtottak a Nasa becslései szerint”. Hiren Jethva, a Nasa Goddard Űrrepülési Központjának és a Morgan Állami Egyetem vezető kutatója szerint, ez az érték jóval magasabb, mint a legtöbb évben.
A pakisztáni környezetvédelmi hatóságok szerint a Lahor-ban uralkodó szmog mintegy 30%-a a határon túlról, Indiából származik.
Az indiai kormány igyekszik kezelni a problémát, és idén megduplázta az avarégetésen kapott gazdák bírságait.
Lahor légszennyezésének nagy részét azonban az ötmillió motor és több millió más jármű kipufogógáza okozza.
Pénteken Lahor legfelsőbb bírósága a szmog fő okaként a nagy forgalom okozta gázkibocsátást jelölte meg - írja a pakisztáni Associated Press. Továbbá ott vannak a város külvárosában működő iparágak - például a széntüzelésű téglaégetők -, amelyek még több légszennyezést okoznak. Az év utolsó hónapjaiban pedig mindez egyesül a Tibetből beáramló hideg levegővel, és létrehozza a szmogot, amely jelenleg rátelepedett a városra.
Egyértelmű, hogy a mérgező levegő megbetegíti az embereket - írja a BBC. Az Amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) levegőminőségi indexe (AQI) szerint az 50-es vagy az alatti érték jó levegőminőséget, míg a 300 feletti érték veszélyes levegőminőséget jelez.
Lahorban az értékek „novemberben minden nap az indexet meghaladó értéket mutattak”.
Lahorban néhány helyen az 1000-et is meghaladta. Csütörtökön az AQI-skálán 1 917-es értéket mértünk
- nyilatkozta az EPA.
Keddre 900 embert szállítottak kórházba légzési nehézségekkel Lahorban. „Egyre több ember érkezik asztmás, torokviszketéses és köhögéses panaszokkal” - mondta Dr. Irfan Malik, az egyik legnagyobb lahori kórház tüdőgyógyásza.
Máris megugrott a légúti megbetegedésekre panaszkodó betegek száma - „ami különösen aggasztó, mert még nem is láttuk a téli szezon első hideghullámát”.
Könnyű a kormánynak bezárni az iskolát ahelyett, hogy valódi lépéseket tenne a válság kezelésére”
- nyilatkozta egy helyi lakos a zöldzárlatot illetően.
A hatóságok évek óta küzdenek, hogy megoldást találjanak Lahor szennyezési problémájára. A kormány reméli, hogy a rövid távú megoldások enyhülést hoznak, de a hosszú távú megoldások - például a tömegközlekedés javítása - időbe telik.
Egy a levegőminőségi vizsgálatokkal foglalkozó cég egyik szakembere azonban rámutatott arra, hogy a légszennyezés nem szezonális, hanem állandó probléma.
Lahor sokkal szennyezettebb, mint Delhi, a szmog hosszabb ideig tart és magasabb csúcsértékeket ér el
- jegyezte meg.
Szerinte a helyzet egyre rosszabb. Saját adatelemzése szerint októberben 25%-kal nőtt a szennyezettségi szint a tavalyi év azonos időszakához képest. "A kormányoknak a határ mindkét oldalán gyorsan kell cselekedniük a probléma kezelése érdekében" - érvelt.
„A tiszta levegőhöz vezető útiterv világos, de a jelenlegi politikák mind India, mind Pakisztán részéről nem elegendőek a szennyezés jelentős csökkentéséhez”- tette hozzá.