Ha Humphrey Bogart karaktere, Rick Blaine a Casablancában (1942) nem lett volna láncdohányos, lehet, hogy a film nem lenne minden idők egyik legnagyobb klasszikusa. A Casablanca minden egyes jelenetében száll a füst, és ez épp úgy része Rick személyiségének, mint az álmodozó-tragikus arckifejezés vagy a fehér öltöny.
De nehéz elképzelni Carrie Bradshaw-t is cigi nélkül a Szex és New York sorozatban: egy vérbeli urbánus, harmincas szingli egyszerűen kell, hogy dohányozzon, vagy legalábbis, hogy küzdjön a cigaretta iránti vágya ellen.
Ahogy Cool, Cameron és Petrie fogalmazott egy akadémiai tanulmányában: a cigarettás film- és tévéjelenetek egy sor hangulatot, jellemzőt és kontextust fejeznek ki. Ezek a jelenetek pedig egybevágnak a nézők mindennapi tapasztalataival - és így lesz a karakter hihető, mindennapi személyiség vagy éppen egy megközelíthetetlen idol.
Nem véletlen, hogy a népszerű Bollywood filmipar, mint ahogy a hollywoodi is előszeretettel használta eddig a füstös képeket: hosszas története során számos főhőst vagy kalandort ábrázoltak cigarettával (vagy az úgynevezett "bidivel", a kézzel sodort cigivel) a kezükben és szájukban.
De ennek most vége: India az első állam a világon, amely október 2-től minden egyes cigarettázós jelenetet letilt a képernyőről és a vászonról, a régebbi produkciók közben pedig a képernyő alján egy figyelmeztető felirat fut majd. A füstös képek elmosódnak, mint ahogy Robin Williams eléletlenedik Woody Allan Agyament Harry című filmjében.
Füstfelhő a világ felett
Az indiai egészségügyi szakemberek már régóta hangoztatják, hogy a filmekben és a tévéműsorokban látható füstölés nagyon erős hatással van az emberekre: egy 2003-as World Health Organization (WHO) jelentés szerint körülbelül 250 millióra tehető az országban a dohányosok száma, és több mint 800 ezren halnak bele a rossz szokásba minden évben.
A cigarettázás nemeztközi szinten 4,8 millió embert öl meg évente, ebből körülbelül 500 ezer Dél-Kelet-Ázsiában történik - írta a BBC. A különféle nemzetközi szervezetek már korábban is figyelmeztettek arra, hogy a világ két legnagyobb filmipara, Hollywood és Bollywood "gátlástalanul promótálja" a dohányzást a különféle filmekben.
Az Action on Smoking and Health (ASH) azt állítja például, hogy háromból két gyerekkorhatáros hollywoodi filmben feltűnik a cigaretta így vagy úgy. "A korhatáros filmekben való dohányzás nem adja el a filmeket, eladja viszont a dohányzást a gyerekeknek" - hangsúlyozza az ASH, hozzátéve, hogy tudományos adatok bizonyítják: a fiatalok nagy része azért kezd el cigarettázni, mert ezt látja a médiában is. "Mivel a hollywoodi filmipar termelésének az 50 százalékát Észak-Amerikán kívül forgalmazza - állítja az ASH -, így gyerekek milliói szembesültek a vásznon való dohányzással szerte a világon."
Stúdiók, amelyek a legtöbb gyerekeknek szóló, dohányzós jelenetet is tartalmazó filmet gyártják
Filmstúdió | "Dohányzós gyerekfilmek" száma 2002-ben | "Dohányzós gyerekfilmek" az összes gyártott film százalékában |
Disney | 14 | 67 |
Warner | 10 | 59 |
Sony | 10 | 77 |
Universal | 8 | 73 |
Fox | 7 | 64 |
Paramount | 7 | 67 |
DreamWorks | 6 | 100 |
MGM | 4 | 80 |