A szülő nő joga eldönteni, hogy hol akar szülni - ebben a tételben teljes az egyetértés az otthon szülés pártolói és a kórházi szülés hívei között. Ám a közös platform itt véget is ér: a szülés módjáról, körülményeiről nagyban eltért, eltér a két fél véleménye.
A két modell eltérő szakmai felkészültséget és hozzáállást feltételez, alapvetően különbözik szemléletében és gyakorlatában. A kórházi modell szerint a szülésvezetés csak kórházon belül működhet, és a felmerülő komplikációk - amelyek még egy egészséges terhesség után sem kizártak - elhárításához szülész-nőgyógyász szakorvos szükségeltetik. Az otthon szülés támogatói viszont úgy vélik, hogy egy normális lefolyású várandósság után mindehhez egy bába tudása is elegendő, az agyonmedikalizált kórházi közeg pedig eleve magában hordozza a komplikációk és az indokolatlan beavatkozások lehetőségét.
Számos egymásnak feszülő sajtónyilatkozat és petíció és két tragikus kimenetelű otthon szülés után, 2007 végén végre tárgyalóasztalhoz ült az otthon szülést segítők és a kórházi szülész szakma, hogy mindenki igényeit figyelembe véve, az Egészségügyi Minisztériummal közösen találják meg a megoldást.
A tárgyalások eredményeképpen kidolgozott minisztériumi javaslat sok szempontból megfelelt ugyan mindkét félnek, de volt jó néhány további egyeztetést igénylő pontja - az egyik legfontosabb, hogy az otthon szülést segítők képzési feltételeinek és a tanfolyam menetének kidolgozásához a minisztériumnak és az egyeztetésben részt vevőknek legalább fél évre van szükségük; majd újabb néhány hónap, amíg az első "garnitúra" végez. Ezért az Egészségügyi Minisztérium azt tervezte, hogy az otthon szülést szabályozó rendeleteket csak ez év június végén lépteti hatályba, és addig sem kötelez senkit semmire: pusztán arra kérte az otthon szülést választó anyákat és a szülést kísérő közreműködőket, hogy a miniszteri rendeletben megfogalmazott szakmai követelményeket mint ajánlást alkalmazzák és az eddigi egyeztetéseken már lefektetett alapelveket - amelyeken, úgy tűnt, nem kívánnak változtatni - tartsák be.
Ez biztosíthatta volna azt, hogy a tanfolyam elindulásáig hátralévő időben ne maradjon segítség nélkül, illetve ne kényszerüljön törvényt sérteni az az anya, aki az otthon szülést választja. Így a helyzet jogilag rendezetlen maradt ugyan, de a minisztérium engedélyével és azzal az ígérettel, hogy mielőbb megoldódik helyzetük, az otthon szülés kísérésében gyakorlatot szerzett szülésznők és bábák segíthették az erre vállalkozó családokat.
Önrendelkezési jogot sért
A civil szervezetek vártak az újabb egyeztetés időpontjára, ám azóta - bár egyfajta vázlatos, bábaképző tanterv elkészült - nem történt semmi előremutató. Tény, hogy az egészségügyben miniszterváltás volt, de Fazekas Tamás, a Társaság a Szabadságjogokért képviselője azt állítja: Székely Tamás jelenlegi minisztert már kétszer is keresték hivatalosan, választ egyszer sem kaptak.
"Alkotmányellenes helyzet áll fenn az otthon szülés hazai szabályozása kapcsán, ugyanis az állam a rendszerváltás óta nem rendezi az otthon szülés és az abban szaksegítséget nyújtók helyzetét" - állítja Fazekas Tamás, és hozzáteszi, ha mielőbb nem rendeződik ez a kérdés, a TASZ az Alkotmánybírósághoz fordul, és más jogi eljárásokat is indít.
"Az alkotmányból levezethető önrendelkezési jogból és az egészségügyi törvényből is egyértelműen kiderül, hogy a várandós édesanyának jogában áll szabadon eldönteni, hol és milyen körülmények között kívánja világra hozni gyermekét, ha ezt biztonságos feltételek mellett teheti. Ezt a választását nem hogy korlátozni nem lehet, de az állam köteles biztosítani az otthon szülés jogi, fizikai és finanszírozási hátterét is" - állítja Fazekas Tamás.
Minisztériumi javaslat Szakmai gyakorlat és jelenlét |