Kész csoda, hogy Magyarország nem a kerékpáros olimpiai- és világbajnokok országa: talán nincs is olyan ember, aki gyerekként ne kért volna biciklit valamilyen jeles ünnepre, vagy ne gyűjtött volna rá évekig, hogy miután a vadonat új "Csepel" márkájú szerkezet csomagtartójába akasztott seprűnyéllel megfuttata a család legerősebb és legtürelmesebb emberét, kis túlzással, reggeltől estig a bringáján üljön.
A kerékpározás - bicajozás, bringázás, kerekezés vagy cangázás esetleg drótszamarazás - igazi népsport, hiszen a kerékpározás tudományát elsajátítani nem túl nagy ördöngősség. Gyerekkori bringa-imádatunkat érdemes lenne felnőttként is megtartani, hiszen tavasztól őszig - az elszántabbnak a tél sem jelenthet akadályt - egyrészt egy izmokat és érrendszert egyaránt karbantartó, és nem utolsósorban környezetkmélő közlekedési eszközzel járhatunk munkába, iskolába, gyermekért az óvodába, másrészt, hétvégeken szebbnél szebb kiadós túrákat tehetünk biciklis barátaink társaságában.
Biciklit a bicikliboltból
A vásárlást nem csak kezdő biciklistáknak ajánlott kerékpár-szakboltokban megejteni, hiszen itt nemcsak segítenek kiválasztani a megfelelő "útitársat", hanem össze is rakják, és be is állítják a kerékpárokat, sőt, még hasznos és jó minőségű kiegészítő felszereléseket is találunk.
A terep-kerékpározásra mountain bike vagy cross-country ajánlott, a hétköznapi használatra pedig a trekking kerékpárok a legpraktikusabbak, amelyekben ötvöződnek a városi és a hegyi bicikli jó tulajdonságai. Ha már megvan, hogy milyen típusú biciklit szeretnénk, a következő feladat a megfelelő vázméret kiválasztása. Ezt legkönnyebben úgy tudjuk megtenni, hogy átlépjük a vázat, és megnézzük a felső cső és a közöttünk lévő távolságot. Ha ez nagyjából 10 centiméter, akkor épp megfelelő méretű kerékpárt választottunk.
A testi épségünk érdekében az első és legfontosabb, hogy minőségi biciklit vegyünk: tehát felejtsük el nagyapáink kontrás, görbített kormányú, acélfelnis, műanyag pedálos kétkerekűjét, s inkább duplafalú, alumíniumfelnis kereket, rá pedig erősen bordázott gumit válasszunk. Jó, ha tudjuk, hogy nem célszerű az eredetileg első- és hátsókerékre tervezett gumikat felcserélni, mert méretükben különböznek. A fékrendszer, illetve a váltók minősége nagyon fontos. A pedál legyen fémkeretes, és minél egyszerűbb. Nyeregválasztásnál sportos és kényelmes nyerget válasszunk - de ne az otthoni fotel legyen kényelmünk mércéje.
A kiválasztási kritériumoknál a méret után a bicikli súlya, illetve a geometria a legfontosabb. Tehát: válasszunk minél könnyebb kerékpárt, mert annyival is kevesebb súlyt kell a hegytetőre cipelnünk. Többek között ezért is tűntek el a biciklire erősített szerszámtartók - a szerszámok ma már a professzionális biciklismezek zsebében, illetve az oldaltáskában lapulnak. Figyeljünk a kormány és a nyereg távolságára, hiszen az a célunk, hogy minél jobban elnyúljunk a váz felett, mert hajlított pozícióban könnyebb a légzés, s ez légellenállás szempontjából is előnyös. A nyeregmagasságot úgy állítsuk be, hogy térdünket teljesen kinyújtva, sarkunkkal elérjük a pedált.
Biztonság és kénylem tetőtől talpig
Ha nem a munkahelyünkre, hanem nagyobb túrára készülünk, érdemes olyan ruhát válasszunk, amely gyorsan szárad, nem fúj át rajta a szél, és nem szakad el könnyen - ezeknek a követelményeknek leginkább a lycra nevű anyag felel meg. Az ebből készülő mezek jó melegek, mégsem füllesztők, s emellett sok különböző méretű, praktikus zsebbel rendelkeznek, amelyekbe a szükséges felszerelést belepakolhatjuk. Hasonló anyagból kiváló biciklisnadrágok is készülnek, csak győzzünk választani a széles szín- méret- és fazonválasztékból.
Egy biciklista addig nem is igazi biciklista, amíg legalább egyszer el nem "perecel". Ezért igen fontos és hasznos a fejre tökéletesen illeszkedő, és megfelelően beállított bukósisak. A biztos fogás a kormányon már fél siker: az tenyérizzadást - csúszkáló kéz, vízhólyagok - elkerülendő, hosszabb távra tervezett tekeréshez nélkülözhetetlen a kesztyű. Legalább ilyen hasznos lehet a törhetetlen szemüveg, ez ugyanis nemcsak a portól, a felcsapódó sártól véd meg bennünket, hanem a bogaraktól is megóvja szemünket.
Az imádott, és bizony nem túl olcsó eszköz biztosága sem utolsó: a megfelelő, nehezen elvágható, lehetőleg fémből készült biciklizárak, ha nem is lehetetlentik el, de mindenképp megnehezítik a biciklitolvajok dolgát.
Túraútvonalak Magyarországon közel 2000 kilométernyi bicikli út van, ám a tervek szerint, 2013-ig majdnem kétszer ennyi úton kerekezhetünk biztonsággal. Íme néhány útvonal-terv az országot biciklivel bejárni vágyóknak: Hegylakóknak: Túra a Visegrádi várba (42 km) A Börzsöny déli lejtőin (45km) Aszfaltbetyároknak: Gyulai túra (72km) Őrség (80 km) További útvonaltervek itt! |