A nyelv csapdája
Mit gondolnak Önök a következő kijelentésről: amiről nem lehet beszélni, az olyan, mintha nem is lenne? Valószínűleg vitatkozásra ingerlő megállapítás. Ha arra gondolunk, hogy tudunk valamit, de az adott helyzetben nem akarunk bajba kerülni, ezért nem hozzuk szóba, akkor elvetjük ezt a kijelentést. Gondoljunk most például arra, hogy mit is mesélnénk egy alkalmi ismerősünknek az üdülőben családi életünkről. És ugyanerről az orvosunknak? Az önkormányzati tisztviselőnek? A válóperes ügyvédnek? Nyilván mindig maradnak el nem mondott részletek, történetek, mindig más és más marad ki az elbeszélésből. Persze ezekkel az elhallgatott dolgokkal mi magunk azért tisztában vagyunk. Vagy mégsem?
|
A külső és a belső ember
Pál apostol a rómaiakhoz írt levelében már beszél a belső és a külső ember harcáról. A belső ember az a részünk, aki képes felismerni és befogadni az isteni törvényt, a külső pedig a testiséggel azonos, amely a bűn törvényének van alávetve. A kereszténységnek ez a gondolatmenete évszázadokra meghatározta az önmagunk megismerésének lehetséges formáit.
Tudósok, akik középkori szerzők önéletrajzait tanulmányozzák, arra a megállapításra jutottak, hogy ezekből alig rajzolódik ki a szerző alakja, személyisége. Az akkor használatos nyelvezet, a kötelező beszédfordulatok, a vallásos előírások egyszerűen nem tették lehetővé, hogy valóban saját magukról, saját személyes dolgaikról, érzéseikről írjanak. Bár voltak nagyszerű kivételek, mint például Szent Ágoston Vallomásai, a középkor embere feltehetően még nem tudott saját magáról gondolkodni, nem tudta saját belső világát megismerni.
Az évenkénti gyónást a keresztények
számára az 1215-ös lateráni zsinat
kötelezővé tette. Lehetővé, sőt
feladattá vált az önmagukban való
elmélyülés. Mégis, a "belső ember", az
önálló, bonyolult, jót és rosszat
egyaránt magában hordozó, saját belső
pszichológiai világgal rendelkező ember a mai
formájában csak sokára, a 19. század
kezdetére alakul ki. A belső, lelki ügyek
irányításában, formálásában a
papi, a szülői és a nevelői hatalom mellett
fokozatosan egyre nagyobb szerepet kap a lélek
tudományos szakértőinek hatalma. A cikk
folytatásában ezeket a fejleményeket fogjuk
szemügyre venni.
Lust Iván
a Női lapozó lelki tanácsadója,
oldalán közvetlenül fordulhatnak
hozzá
tanácsért bármely pszichológiai
témában