Minden tizedik
Szinte minden iskolai osztályba jut egy-két ilyen "problémás" gyerek, aki megnehezíti a többiek előmenetelét és a tanár munkáját is egyben. Mi lehet az oka a jelenségnek? Nagyon sok elmélet látott már napvilágot a problémáról, rengeteg okot és elnevezést ismerhet meg, aki elmélyül a szakirodalomban. Ma egy jól körülhatárolt elnevezést használunk: viselkedési és/vagy tanulási zavar. (A törvény ezt a "más fogyatékosság" kategóriába sorolja.) A legtöbb szakember úgy gondolja, hogy egy nem körülhatárolható, minimális agysérülés tehető felelőssé a problémahalmazért. Az ok lehet koraszülés, túlhordás, elhúzódó vagy rohamos szülés, betegség a terhesség második trimeszterében, a gyermek halmozott megbetegedései kétéves kor alatt, és így tovább. A lényeg az eredmény. Nagyon nehéz együtt élni egy ilyen kis fickóval, és sokszor neki is nehéz elviselni önmagát. Nagyon fontos, hogy tudjuk: ezek a gyerekek nem szándékosan nehezítik meg környezetük életét. A probléma hátterében jól kimutatható észlelési, mozgás- vagy egyéb zavarok állnak. Ezen eltérések jó része már kiskorban feltérképezhető. Türelmes, szeretetteli, de egyben következetes neveléssel jelentősen javíthatjuk a gyerek esélyeit. Ha az érzékelő-, mozgásos képességek érése jelentősen elmarad a kortársakéitól, korai fejlesztésre, szakember által irányított foglalkozásra van szükség. Ha idejében fény derül a problémára, könnyen lehet, hogy iskoláskorra már rendeződnek a dolgok.
Tünete a "rosszalkodás"
Megelőzhető?
Sződy Judit
Ajánlat
A hiperaktív gyerek "elviselése"
Korábban
Fogódzók iskolaválasztáshoz
Kisgyerekkel a pszichológusnál