Valójában egy olyan kommunikációs módszer, ami segíti a konfliktusban álló feleket kölcsönösen elfogadható megoldás kidolgozásában. Mediáció során a szemben álló felek egy mediátor (vagyis konfliktuskezelési technikákban jártas szakember) segítségével tisztázzák a megoldásra váró kérdéseket, és végül közös megegyezésre jutnak. Nem kiszolgáltatottak a hivatal alkalmazottainak és munkarendjének, nem helyettük döntenek, mint egy bírósági tárgyalás során, és az ülés(ek) végeztével mindkét fél győztesnek tudhatja magát.
Mit csinál a mediátor?
A konfliktusba került emberek közti kommunikáció általában eredménytelen: a gyanakvás, a félelem, a harag irányítja őket, ami megakadályozza, hogy tisztán lássák a helyzetet, és sokszor azt sem teszi lehetővé, hogy felismerjék saját érdeküket. A mediátor úgy irányítja a felek közötti kommunikációt, hogy végül a résztvevők feladják merev, előítéletes álláspontjukat, és új szemmel látják a problémát, így végül kiléphetnek az eddigi parttalan vitatkozásból, eredménytelen egymásra mutogatásból. Ezt a folyamatot sokszor pusztán a mediátor jelenléte is beindítja. A szakember fő feladata, hogy pártatlanul, lehetőleg észrevétlenül terelje a beszélgetést az egyezség meghozásának irányába. Nem könnyű ez a munka, a feladatot speciális technikák elsajátítása és kellő önismeret mellett lehet hatékonyan végezni. A jó szakember a mediáció során képes biztonságos légkör kialakítására, és a felek közötti erőegyensúly fenntartására. Ha a mediátor úgy érzi, hogy nem tudja megtartani pártatlanságát, nem vállalja el, vagy visszaadja az ügyet.
A mediátornak nem feladata döntéseket hozni, lelki segélyt nyújtani, tanácsokat adni, ügyvédi feladatokat ellátni. A mediátor "pusztán" segítséget nyújt egy olyan hatékony kommunikáció kialakításához, mely által a felek maguk jutnak el e vitás kérdés megoldásáig.
Négy érv a mediáció mellett |
Az egyéni vitákban könnyebben megállapodásra lehet jutni, mindenki kifejtheti valódi álláspontját, és az érintettek maguk dönthetnek a vitás kérdésekben |
A mediáció gyorsan elérhető szolgáltatás |
Lehetőséget nyújt olyan formák elfogadásra, amely a "hivatalos" útnál emberközelibben tudja oldani a konfliktusokat |
Tehermentesíti az igazságszolgáltatást, lehetővé téve, hogy csak a valóban bírói ítéletet igénylő esetekre koncentrálhassanak |