Légyszi szavazz a béna filmemre!

Vágólapra másolva!
Álmodozni szabad, de ha sokba kerül, nem feltétlenül érdemes. Az arany iránytű, a Hajlakk, a Harry Potter és sok más film gyártója nem zavartatta magát attól, hogy köznevetség tárgyává válik, és Oscart álmodott filmjének. Az Oscar-jelölések keddi bejelentése előtt áttekintjük az idei év legviccesebb és legirreálisabb Oscarért kampányoló hirdetéseit.
Vágólapra másolva!

Mint tudjuk, a filmstúdiók szinte bármire képesek, hogy alkotásaikat Oscar-díjhoz vagy legalábbis jelöléshez juttassák, és ennek legelterjedtebb módja egész oldalas hirdetések megjelentetése a filmes szaklapokban (Variety, The Hollywood Reporter, Screen Daily stb.) és honlapokon. Az ősz előrehaladtával egyre több ilyen reklámba ütközünk, a szezon pedig karácsony és január közepe közt éri el a csúcspontját, amikor az Amerikai Filmakadémia tagjai leadják Oscar-jelöléseiket. Az esélyes filmek ún. For Your Consideration-reklámjait már áttekintettük decemberben (és hogy ki kampányolt legjobban, magyar idő szerint kedd délután fél háromkor kiderül, amikor kihirdetik az idei jelöltek listáját), érdemes viszont pár szót szentelni a leglehetetlenebb hirdetéseknek is.

Évről évre akadnak olyanok, akik nem sajnálják a pénzt arra, hogy tökéletesen esélytelen filmjeiket reklámozzák borsos áron. Az idei esélytelenségi verseny nyertese valószínűleg a Bella című film, amely még a 2006-os torontói filmfesztiválon elnyerte a közönségdíjat, utána viszont az ismeretlenség homályába süllyedt. A gyártót ez nem zavarta: az amúgy meglehetősen rossz kritikai fogadtatásban részesült alkotást hirdetésükben többek közt a legjobb film és rendezés díjára javasolják. Reklámjukban külön vicces, hogy a szokásoktól eltérően nem valamelyik neves lap kritikusa, hanem Tony Bennett énekes ajánlja a filmet. A hirdetések amúgy két fő típusba sorolhatók: vannak, akik nemes egyszerűséggel azt írják reklámjukra, hogy "for your consideration in all categories", azaz minden kategóriában a szavazók figyelmébe ajánlják a filmet, mások éppen ellenkezőleg, attól remélik a sikert, hogy külön-külön megemlítve az összes elképzelhető kategóriát rázsúfolják a rendelkezésre álló felületre.

Forrás: [origo]Forrás: [origo]
A két véglet: Dan in Real life (Nagyban) és Vágy és vezeklés (Nagyban)

Ezt az utat választották az erősen díjesélyes Vágy és vezeklés esetében is: a filmhez készült sokféle hirdetés egyikén biztos, ami biztos, mind a 15 lehetséges kategóriát felsorolták (és a női mellékszereplő kategóriánál odaírták a film mindhárom női mellékszereplőjének a nevét), plusz még azt sem felejtették el tudatni, hogy az alkotás 7 Golden Globe-jelölést kapott, így plakátjuk inkább hasonlít újságcikkhez, mint reklámhoz. Míg a Vágy és vezeklés legalább tényleg számíthat jelölésekre, Francis Ford Coppola Youth Without Youth-a nem tartozik az esélyesek közé, úgyhogy esetükben különösen mókás, hogy 14 kategóriát neveznek meg a hirdetésükön.

Az akaratlanul is vicces hirdetések másik csoportjába tartoznak azok, amelyek teljesen esélytelen kategóriákban próbálják nyomni a filmet, ilyen például Az arany iránytű vagy a Hajlakk ajánlása a legjobb film díjára. A Harry Potter és a Főnix Rendjé-hez kétféle hirdetés is készült, a realisztikusabb olyan technikai kategóriákban ajánlja a szavazók figyelmébe a filmet, mint például vizuális effektusok, vágás és operatőri munka, a merészet álmodó verzió viszont a legjobb film, rendező és forgatókönyv díjait szeretné megkaparintani. Hasonlóképpen Mézengúz-éknál sem apróztál el a dolgot: a legjobb animációs film kategóriája mellé odacsapták még a legjobb forgatókönyvet és a rendezést is.

Forrás: [origo]Forrás: [origo]
Oscart Harry Potternek (Nagyban) és a nagypapámnak (Nagyban)!

Idén két abszolút kedvencünk van. Az egyik az Into the Wild komolynak szánt hirdetése, amelyet egy könnyes szemű, ismeretlen öregember (Hal Holbrook) portréja dominál, akit a legjobb férfi mellékszereplő díjára tartanak esélyesnek az alkotók, miközben a rendező, Sean Penn neve a plakát alján bújik meg, a főszereplő Emile Hirsch pedig nincs is feltüntetve. A másik a Walk Hard című komédia szándékosan vicces hirdetése, amelyen a híres Jim Morrison-pózban elhelyezkedő John C. Reillyt láthatjuk, a felirat pedig a szokásos udvarias szöveg helyett úgy szól, hogy "in every category you got", azaz ajánlják "minden kategóriában, amitek csak van".

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!