Szombaton immár harmadszor rendezik meg a Múzeumok Éjszakáját, idén is a Szent Iván-naphoz, azaz az év leghosszabb napjához legközelebbi szombaton. E dátum ezúttal június 24., amikor is hajnali kettőig lehet szórakozni országszerte a múzeumokban: ötven budapesti és ötvenegy vidéki intézményben.
A hetedik kerületi Nefelejcs utcában ez alkalommal nyílik meg a Kortárs Építészeti Központ, a Róth Miksa Emlékház melletti épületegyüttesben, amely három évre kap helyet itt. A megnyitónak megadják a módját, lesz gyerekprogram, induló kiállítások és délután kettőtől hajnalig dj Suefo downtempo-szettje, vj Mao vizuális hátterével - ez utóbbi a presszóvá alakított belső udvarban.
Az udvar falain és az utca felőli homlokzaton sötétedés után Kozma Péter képzőművész fényinstallációja jelenik meg. Fényi Tibor, a Róth Miksa Emlékház igazgatója szerint ez azért is szerencsés, mert a 21. századi művész akár a 19-20. századi üvegfestő utódjának is tekinthető, amennyiben mindkét alkotó művészetében jelentős szerepet játszott, illetve játszik a fény. Az igazgatónak egyébként meggyőződése, hogy Róth-nak nagyon tetszene Kozma művészete.
Róth Miksa előtti tisztelgésként sötétedéskor a nagyteljesítményű vetítők segítségével egy üvegkonstrukció képzetét keltő műalkotás vetül az udvar falaira - az illúzió hatására a hajdani mester talán ecsetjei után nyúlna. Másrészről az installáció megidézi a 18. század végén újdonságnak számító üvegpalotákat, például a londoni Crystal Palace-t, vagy a 20. századeleji mexikóvárosi Teatro Nacional éppen Róth által kifestett üvegkupoláját..
A magyar származású, svájci állampolgárságú Kozma Péter alkotótársával Berkes Dórával hatalmas tereket használ művészetükhöz. Elég, ha a budapesti helyszínekre gondolunk: ki ne emlékezne a Városháza tér, a Millenáris, az Erzsébet híd, vagy a Magyar Telekom-székház többszöri "átfestésére"? Az idén azonban a művészek közös produkciójuk, a raypainting ("fényfestés") mellett több időt szánnak önálló projektjeikre, illetve az azokkal való kísérletezésre.
A komáromi kompozíció
Kozma Péter önálló alkotásaiban nem Berkes Dóra üvegfestményeit vetíti a falra, hanem a digitális képalkotás lehetőségeit vizsgálja. Egyik első önálló projektje keretében a varsói Tudomány és Kultúra Palotáját vetítette be digitális technikával készített diáival. A múlt héten pedig a komáromi Monostori erőd következett.