Italian MotoGP rider Valentino Rossi of the Movistar Yamaha MotoGP team celebrates after winning the Motorcycling Grand Prix TT Assen at the TT Circuit in Assen on June 27, 2015. AFP PHOTO / ANP / BAS CZERWINSKI ***NETHERLANDS OUT***
Vágólapra másolva!
Valentino Rossi minden idők talán legjobb motorversenyzője. Már 36 éves, nehéz idők vannak mögötte, de idén eddig minden futamon dobogón végzett, és vezeti a vébét. Egy személycsere és egy baleset is közrejátszhatott abban, hogy ismét a legjobbak közt van, de annak ellenére, hogy a vb rendkívül szoros, a rajongói okkal reménykedhetnek a tizedik vb-győzelmében.
Valentino Rossi az idény felénél 13 ponttal vezeti a MotoGP-világbajnokságot, az eddigi kilenc futam mindegyikén dobogóra állhatott, miközben ő a mezőny legidősebb tagja. Rossi február 16-án, a vb-címvédő Marc Márquez február 17-én született, csak az olasz 1979-ben, a spanyol meg 1993-ban. Vagyis 14 évvel idősebb Márqueznél.
Rossi zsenialitása megkérdőjelezhetetlen, kilenc vébét nyert eddig, ebből hetet az elit kategóriában. Összesen 111-szer intették le elsőnek, 205-ször állt dobogóra, hatféle motorral nyert vébét (125 köbcentistől az ezresig), kilenc pályán ő aratta a legtöbb győzelmet. Ám az idő rajta is fog:
2009-ben lett legutóbb világbajnok, és 2011-ben – pontosan másfél évtized után először – futamgyőzelem nélkül zárta az évet.
De ne csak a számok nyelvén beszéljünk a Doktorról! Rossi 2008-ban kapta meg csapattársnak Jorge Lorenzót a Yamahánál. Az első évben még magabiztosan verte vissza a támadásait, a másodikban már több pályán is kemény csatákat vívtak, Barcelonában, Lorenzo hazai futamán például Rossi az utolsó kanyarban tört az élre. Rossi ismét bajnok lett, ám a harmadik idényükben már Lorenzónak állt a zászló.
Ötéves mélyrepülés
Rossi akkor már 31 éves volt, többször is megsérült az idény közben, Mugellóban 190 km/óránál bukott egy edzésen, eltörte a sípcsontját, ezért négy versenyt kihagyott. Ráadásul a csapattársával megromlott a viszonya, mert Rossi úgy érezte, többet tesz a Yamaha fejlesztéséért, mint Lorenzo. Az év végén el is hagyta a csapatot.
Következett két év a Ducatival, amiből szörnyű vesszőfutás lett.
Az elsőt hetedik helyen zárta, először nem szerzett vb-érmet az 1996-os debütáló idénye óta. De míg futamot újoncként is nyert, ezúttal azt sem. A második ducatis idényben hatodik lett, szintén nulla győzelemmel, utána keserűen távozott a csapattól.
2013-ban, 34 évesen visszatért a Yamahához, és míg a nyolc évvel fiatalabb Lorenzo 330 ponttal ezüstérmes lett, Rossi 237-tel negyedikként zárta a vébét. Igaz, Hollandiában 46 verseny után végre ismét győzni tudott, de összességében úgy tűnt, már Lorenzo a Yamaha nagyobb ásza. Ráadásul a következő évben felbukkant Marc Márquez, aki fiatalos szemtelenséggel újoncként világbajnok lett, majd meg is védte a címét. Így jutottunk el a mostani idényhez.
Egy váltás és egy baleset adhatott lendületet
Idén Rossi rögtön megnyerte a katari idénynyitót, majd a harmadik, argentin futamot is – úgy, ahogy még senki nem nyert futamot, extra kemény hátsó gumit választva –, ezzel biztosan vezette a vébét. Bár később Lorenzo zsinórban négy versenyt nyert, Rossi dobogós helyeken végezve őrizte az előnyét, az eddigi utolsó két GP-n pedig még növelte is: nyert Assenben, és Lorenzo előtt harmadik lett a Sachsenringen.
Ám a változás még a 2013-as idény zárásában gyökerezik, amikor megvált Jeremy Burgess főmérnöktől, aki a csúcskategóriás debütálása, azaz 2000 óta volt mellette, és aki olyan klasszisokkal dolgozott korábban, mint Wayne Garner és Mick Doohan.
„Túl jó barátságban voltak – mondta az Origónak a Rossi-Burgess viszonyról Talmácsi Gábor, a 125 köbcentisek korábbi világbajnoka. –
Nem volt megfelelési kényszer, nem akadt, aki belenyomja Rossit a dolgokba, aki seggbe rúgja, és többet vár el tőle.
A döntésbe biztosan beleszólt a Yamaha, de erős lehetett Rossi akarata is.”
Az új főmérnök Silvano Galbusera lett, és Rossi 2014-ben – öt év után először – ismét Lorenzo előtt végzett a vébén. Igaz, ez egy szép ezüstérmet jelentett, mert Márquezzel abban a szezonban nem lehetett bírni.
„Kellett egy szezon, hogy Rossi elhiggye, megint a legjobbak közé érhet – mondta Talmácsi. – Először Lorenzóra fejlesztett Yamahát kapott, de egy év után lett egy Rossi-Yamaha, amely jobban fekszik az ő stílusának.”
A mérnökváltás mellett kulcsmozzanat lehetett Marco Simoncelli halálos balesete is.
A fiatal tehetség a 2011-es Malajziai Nagydíjon elcsúszott, a mögötte érkezők közül Rossi és Colin Edwards is eltalálta a sisakját. „Nagy kérdés volt, hogyan áll fel a Simoncelli-balesetből? Nem torpant meg, azt mondta, ad még magának pár évet, és gyerünk előre, vissza egy jó motorra! Neki ugyanis ez az élete, se feleség, se gyerek, teljesen a MotoGP burkában él” – magyarázta Talmácsi Gábor.
Tehetség, alázat, ambíció
Rossi nyilvánvalóan őstehetség, de a sikereihez ennél több kell. „Mindig a legjobb emberekkel veszi körül magát, jól menedzseli magát, jól döntött a mérnökváltással, és többnyire a csapatváltásokkal is” – mondja Talmácsi.
Bár 36 évesen, kilencszeres világbajnokként óriási a respektje, folyamatosan tanul most is. „Jót harcoltunk Pedrosával, egy-két új ívet is tanultam tőle” – mondta Rossi a Német Nagydíj után. Talmácsi pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy „amikor Casey Stoner és Márquez behozta az új stílust – a versenyző kevésbé dönti a motort, de jobban lelóg róla a combjával és a vállával –, Rossi tudott ebből tanulni.
Nagyon sokat gyakorolt, hogy elsajátítsa ezt, ami azért sem volt könnyű, mert neki volt már egy kiforrott stílusa.
Az, hogy ez sikerült neki, mutatja, hogy nemcsak született tehetség, de az alázat és az ambíció is megvan benne.”
Rossi jelenleg vezeti a vb-t, és a magyar világbajnok szerint „féltávnál izgalmasabb a vb, mint valaha”, mert „a két gyári Honda (Márquez és Pedrosa) és a két gyári Yamaha (Rossi és Lorenzo) bármikor nyerhet futamot, de a Ducati is hozhat meglepetéseket”.
A hajrá az övé lehet
Rossi úgy számol, hogy a hátralévő kilenc futamból hármon – Indy, Brno, Silverstone – Márquez és Lorenzo nagyon erős, neki pedig Misano és az utolsó helyszínek fekszenek. Tavaly kiváló második félévet zárt, az egy hónapos nyári szünet kapóra jön neki. A MotoGP-ben 25 pont jár a győzelemért, így még a címvédő Márquezzel is bőven számolni kell, noha jelenleg még csak negyedik Andrea Iannone mögött. Rossinak 179, Lorenzónak 166, Iannonénak 118, Márqueznek 114 pontja van.
Talmácsi szerint Rossi listavezető helye
semmiképpen sem csak egy fellángolás, sőt ő a legnagyobb vb-esélyes a tapasztalata és az eredményei miatt. Nagyon közel áll a tizedik vb-címéhez”.
És ha a rendkívül szoros versenyben a babona döntene: a legutóbbi verseny helyszínén, a Sachsenringen 17 éve rendeznek futamokat. Azóta mindig az lett a világbajnok, aki Sachsenring után az élen állt.
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!