Vettel az élre állt az időmérő előtt
2011. november 26. 14:01
A papírforma érvényesült a Brazil Nagydíj szombat délelőtti szabadedzésén, amelyen Sebastian Vettel maga mögé utasította a mclarenes Jenson Buttont, valamint saját csapattársát, Mark Webbert.
A köridők alaposabb elemzése már pénteken is azt mutatta, hogy egyetlen körön valójában a Red Bull a leggyorsabb, s Vettel ezt most bebizonyította, ráadásul 1:12.460-as időeredményét egy hosszabb etapban - tehát feltehetően magasabb üzemanyagszinttel - is érte el, mint a McLarenek. Ha délután megszerzi idei 15. pole-ját, azzal új rekordot állít fel, megdöntve Nigel Mansell 1992-es csúcsát - ehhez azonban még az időjárásnak is lehet egy-két szava.
Egyelőre ugyanis száraz volt a pálya, és szépen sütött a nap Interlagosban, de a hétvége további részére esőt várnak. A versenyre már 90 százalék a csapadék valószínűsége a meteorológiai jelentések szerint, ami a gumijait hamarabb bemelegítő McLarennek kedvezhet. Button a szabadedzésen mindössze 87 ezreddel maradt le Vetteltől, míg Lewis Hamilton hátránya kétszer ekkora volt.
Fernando Alonsónak eleinte gondja volt a DRS-ével, ezért ki kellett cserélni az aktuátorát, de végül felkapaszkodott az 5. helyre, Adrian Sutilt előzve meg, aki egy egészen rövid, egyetlen mért körös etapban érte el a köridejét. A Mercedesek ezzel szemben csak három mért kör után tértek vissza a bokszba, míg Felipe Massa a lágy gumikon forgalomba került, s a 10. helyre szorult. A kétféle keverék között szinte mindenkinél 0,9-1,0 másodperc volt az eltérés.
Sébastien Buemi csupán három ellenőrző kört teljesített, mivel Toro Rossóján hidraulikai szivárgást észleltek, így végig javítani próbálták az autóját. Bruno Senna Renault-jában pedig a motorral akadt valamilyen probléma.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brazil Nagydíj szombati szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Interlagosban az előrejelzések ellenére továbbra is szép, napos idő van, a levegő 27, az aszfalt máris 38 fokos, pedig még csak délelőtt 11 óra van. Későbbre azonban esőt várnak.
A csapatok tegnap kihasználták, hogy kaptak két extra szett tesztgumit, és sok időt töltöttek a pályán. Most, mivel csak egy órájuk van felkészülni az időmérőre, azonnal megkezdték a munkát: már kivétel nélkül mindenki megtett egy-egy bemelegítő kört. Ricciardót figyelmeztették, hogy vigyázzon, mert újak a fékjei.
Tegnap délután Hamilton volt a leggyorsabb, de mivel a Red Bull péntekenként többnyire 10 kg-mal több benzinnel teljesíti az időmérő-szimulációit, egyetlen körben valójában a Red Bull a favorit: korrigáltan Vettel kb. 0,15 másodperccel jobb időt ért el. A hosszú etapokon a Red Bull 0,946 másodperccel gyorsabbnak tűnt Hamiltonnál, de azokat meg a McLaren szokta magasabb üzemanyagszinttel megtenni: ők általában a rajthoz tankolják fel az autóikat (ez kb. 140 kg benzint jelent), míg a Red Bull a második etaphoz (ehhez kb. 105 kg üzemanyag kell). Ezt figyelembe véve Webber és Hamilton legjobbja között csak egy ezred volt a különbség!
Áthaladt a bokszutcán, hogy a bokszkijáratnál gyakorolja a rajtot. Trulli a következő etapja előtt átállíttatja a fékerőelosztást a Lotuson. Jelenleg csak Senna és D'Ambrosio van a pályán, egyelőre mindenki a közepes gumikat használja.
Így az időmérőn és a versenyen sajnos már nem láthatjuk majd ezeket a nagyszerű felvételeket. Petrov Renault-jára új első szárnyat szereltek, ez már a hetedik változat ebben a szezonban.
Az első mért körét 1:16.605 alatt teljesíti, majd 1:15.491-re javít. Rajta kívül még csak D'Ambrosiónak van mért köre. Hamilton legjobbja tegnap 1:13.392 volt.
Mivel az időmérőre és a versenyre is esőt várnak, érdekes kérdés, hogy ki vállalja be a teljesen esős beállításokat - különösen, ha az időmérőn mégis száraz marad az idő, mert nincs garancia arra, hogy a futamon tényleg esni fog. Ezen alkalmasint sok múlhat. Vizes pályán a McLaren javára billenhet a mérleg nyelve, hiszen a hideg aszfalton ők rendszerint gyorsabban bemelegítik a gumijaikat, mint a Red Bull.
1:14.654-re javít. Kicsit felpörögtek az események, már heten tettek meg mért kört.
A DRS aktuátorát kellett kicserélni, mert nem működött a felcsapható hátsó szárny.
Rögtön belevág a közepébe, és 1:13.988-ra javítja a nap legjobbját. Tavaly ilyenkor Kubica volt a leggyorsabb 1:19.191-gyel, de a pálya akkor vizes volt.
1:13.754-es körével 0,246 másodpercet ver Hamiltonra. Schumacher feljött negyediknek, beférkőzve Button elé. A Mercedes a Ferrarival szeretne harcolni a hétvégén.
A versenyzők a zaj miatt a garázsban is rádión beszélgetnek a mérnökeikkel, de Petrové nem működik. A Renault-nál tréfásan azt indítványozzák, hogy a kezébe nyomnak egy megafont.
Button egy pillanatra az élre állt, de Vettel visszavág: 1:13.186. Ez már Hamilton tegnapi legjobbjánál is gyorsabb. A sorrend mögöttük Webber, Hamilton, Rosberg, Petrov, Schumacher.
0,16 másodpercet ver csapattársára, így már az 5. helyen áll. Eddig mindketten 8 kört tettek meg. Tegnap délelőtt és délután is Schumacher volt a gyorsabb.
Az állandó sebességet biztosító CSL segítségével egyenesfutási tesztet bonyolított le az előző etapjában.
Előbbi problémája után végre kijöhetett a pályára, de első mért körében elfékezte magát a célegyenes végén, és kisodródott a bukótérbe. Még hidegek a gumik, ráadásul tegnap is sokan panaszkodtak rá, hogy csúszik az aszfalt. Kovalainen szerint most sem túl jó a tapadás.
A hátsó szárnyát sokkal meredekebbre állították, mint Alguersuariét. Lehet, hogy a Toro Rosso a biztonság kedvéért kétféle taktikát fog választani a versenyzőinek, hogy minden eshetőséget lefedjen. Buemi az egyetlen, akinek még nincs mért köre: csak 3 bemelegítőt tett meg. Úgy tűnik, hidraulikai szivárgást észleltek az autóján, úgyhogy gyorsan leszerelték róla a padlót. Nem valószínű, hogy vissza tud térni a pályára az edzés vége előtt.
A telemetria valamilyen gondot jelzett, a Renault szerelői most vizsgálják át a motor jobb oldalát. A kipufogó rendben van, most a gyújtógyertyákat nézik meg. Közben Alonso feljött ötödiknek, 4 tizeddel Schumacher elé.
Hamarosan előveszik majd a lágyat, de tegnap nem volt akkora a különbség a két keverék között, mint várták.
Ő az első az élmezőnyből, és 1:14.114-ről 1:13.393-ra javít, amivel feljön a 4. helyre, Webber és Hamilton közé. Tehát a lágy keverék az ő esetében 8 tizeddel volt gyorsabb a keménynél. Rosberg pedig 1:14.269-ről 1:13.286-ra faragta le az eredményét, vagyis ő egy teljes másodpercet javított.
Egy hűtőkört követően ismét ment egy mért kört a lágy gumikon, az első és utolsó szektorban javított is, de összességében 26 ezreddel elmaradt előbbi önmagától.
Button autóján a súlyelosztást tolják előrébb, Hamiltonnak az első szárnyát állítják meredekebbre.
Továbbra is a közepes gumikat használva 32 ezredet ver az eddig vezető Vettelre: 1:13.154.
A lágy gumikon 1:13.113 alatt teljesíti a körét a Force Indiával, de utána azonnal visszatér a bokszba, vagyis csak egy mért körre volt feltankolva, míg a Mercedesek háromra. 0,173 másodpercet vert Rosbergre.
A lágy gumikon 1:13.776-ról 1:12.765-re javít, vagyis Rosberghez hasonlóan ő is egy teljes másodperccel gyorsabb ezen a keveréken, mint a közepesen. Ez a rövid pályán nem kevés. Massa közben beragadt egy Virgin mögé. Vettel Red Bullján az utolsó pillanatban még átállították az első hasmagasságot.
Neki 1:13.508 volt az előző körideje, amit a lágy Pirelliken 1:12.622-re farag le - tehát a két keverék között tényleg 0,9-1,0 másodperc az eltérés. Alonso a következő körében megcsúszott a Senna S kijáratánál.
1:12.508-cal átveszi a vezetést, míg Webber 0,133 másodperccel lassabb. De Hamilton jobb körön van...
Hamiltonnak végül nem sikerült, neki viszont igen: 1:12.460 alatt teszi meg az utolsó mért körét. Button egyelőre Alonso mögött van, az 5. helyen.
Az utolsó pillanatban 37 ezredre megközelíti meg Vettelt, míg Webber hiába javít, marad harmadik.
A bokszkijáratnál Massa lelassít, mert valószínűleg a rajt gyakorlására készül, és ez váratlanul éri a hátulról érkező Schumachert, aki alig tudja kikerülni a szűk helyen.