A Mercedes elöl maradt, Vettel csak harmadik Jerezben
2012. február 09. 08:57
Csütörtökön a harmadik napjához ért a négynapos jerezi előszezoni teszt, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton és Fernando Alonso is ma ült először versenyautóba idén. Nico Rosberg volt a leggyorsabb 1:17,613-as körével, amit szokás szerint délelőtt futott meg. A német még a tavalyi autót használta, akárcsak a tegnapi győztes csapattársa, Michael Schumacher. Azonban a fiatalabb német ma közel egy másodpercet vert hétszeres világbajnok tegnapi idejére. A Mercedes ezzel befejezte a jerezi tesztet, a régi autóval eleve csak háromnapos programot terveztek, ennyi időt szántak az adatgyűjtésre az új gumikról.
Rosberg elégedetten nyilatkozott az Autosportnak az új Pirellikről. "Nagy hatással lesznek a versenyzésre, mert a keverékek között most kisebb a különbség. Nekem nehéz előre látni, hogy ez hogy alakul majd, de különböző lesz."
"A gumik elhasználódása továbbra is nagy probléma, a hátsó gumik kicsit erősnek tűnnek. Mindent egybevetve a Pirelli jó munkát végzett" - tette hozzá a német. "Fontos, hogy rendesen megértsük a gumik működését, mert akad néhány nagy különbség tavalyhoz képest. Ez egy jó dolog, mert pontosan tudjuk, az autó hogyan viselkedik (az új gumikkal). Közvetlen összehasonlítási alapunk lesz, amikor feltesszük az új gumikat az új autóra" - fejezte be Rosberg.
Rosberg nyert a régi autóval
(Kattintson a képre a galériához!)
A Mercedes mögött nyolc tizeddel, a második helyen Romain Grosjean Lotus E20-asa végzett, mint a leggyorsabb 2012-es autó. A 25 éves francia 2009-ben már indult kilenc Forma-1-es versenyen, tehát nem nevezhető zöldfülűnek. Csütörtökön első alkalommal ült be az idei versenyautójába, de nem kellett sok idő, hogy hozzászokjon. Legjobb körét a Pirelli közepes keverékén futotta, összesen 53 kört tett meg műszaki hiba nélkül. Főleg a beállítások próbálgatására és a minél több kilométer megtételére összpontosított.
"Ez az első alkalom, hogy Forma-1-es pilótaként kezdhetek egy szezont, tehát ez egy kicsit különleges volt számomra, amikor ma először elhagytam a bokszutcát" - nyilatkozta a GP2 tavalyi bajnoka. "Először nagyon csúszós volt a pálya reggel, de élveztem az autóban lenni. Kényelmesen érzem magam, az E20-ast jó vezetni"- tette hozzá.
"Tudnod kell, hogy reagál az autó. Például, ha alulkormányzottsággal küzdesz egy pályán, tudnod kell, mit tehetsz ellene. Több változtatást kipróbáltunk, és mindent lejegyeztünk, hogy jobban megértsük az autó működését" - nyilatkozta. "Jó volt a táblázat tetején lenni, remélhetőleg a szezon hátralévő részében is ott maradunk!" - fejezte be Grosjean.
Jean-Eric Vergne a Toro Rossóból aggódva figyeli a közeledő Vettelt
A lotusos nyolc tizeddel verte a második leggyorsabb 2012-es autót vezető pilótát, történetesen az aktuális világbajnokot. Sebastian Vettel idén először vezette az új autót, szerinte még túl korai véleményt mondani arról, hogy mennyire versenyképes a Red Bull RB8. "Magunkra kell figyelnünk, a saját autónkra kell koncentrálnunk. Alig van idő arra, hogy azt nézzük, a többiek mit csinálnak" - nyilatkozta a 96 kört teljesítő német. "Most még várunk a Mercedesre, aztán egy kicsit többet fogunk tudni, de az már most látszik, hogy megint nagyon szoros lesz, ha nem szorosabb, mint tavaly."
"Két hónapja nem ültem autóban, beletelt pár körbe, mire felvettem újra a ritmust. Az autó jónak érződik" - nyilatkozta a nap végén. "Nyilvánvalóan többé-kevésbé ezt vártuk. Elég nagyot csökkent a tapadás a szabályváltozások miatt, de hamar hozzászokik az ember. Eddig eléggé boldogok lehetünk. Volt néhány problémánk, amik egy kis időre megállítottak minket, de ez normális."
A Red Bull versenymérnökeinek vezetője, Ian Morgan elégedett volt a nap végén: "Sebastian első napja az autóban majdnem tökéletesre sikerült. Reggel nagyon hideg volt, nehéz volt felmelegíteni a gumikat. Ez azt jelentette, hogy az első pár óra nem volt túl produktív, de aztán később remek körülmények jöttek, kevesebb széllel, mint tegnap, ezért sikerült szinte mindent megcsinálni, amit akartunk, beleértve két hosszú etapot, amelyek jól mentek."
Hamilton szerint jelentősen csökkent a tapadás a gyors kanyarokban
Lewis Hamilton a nem hivatalos ebédszünet előtt még a világbajnok előtt volt a tabellán, de aztán Vettel bő másfél tizeddel elé került. "Boldog vagyok, hogy visszatértem, ez egy hiba nélküli nap volt, több körrel, mint tavaly ilyenkor. Eddig minden pozitív" - nyilatkozta a brit.
"Nem voltam biztos benne, hogy hol tartunk. De aztán amikor megkaptam az új gumikat, elég könnyen ki tudtam hozni belőlük a tapadást, és kimondottan azt éreztem, hogy van valamink, amin dolgozhatunk" - tette hozzá. "Jelen pillanatban még nem jósolható meg, hogy mire képes az autó, mivel vadonatúj. Még nem találtuk meg a helyes beállításokat. Elég sok különböző alkatrészt tesztelünk."
"A tavalyi autó továbbfejlesztésének érződik, de van néhány olyan dolog is, ami nem túl jó. Például a hátsó tapadás nem olyan erős a gyors kanyarokban, mint tavaly, de biztos vagyok benne, hogy visszanyerjük majd."
"Az autó fékezés közben jobban viselkedik néhány ok miatt. Jónak tűnik a kanyarbejáratoknál is" - tette hozzá a 2008-as világbajnok. "Szerintem a Red Bull gyorsnak látszódik. A Lotus is elég impresszívnek tűnik" - nyilatkozta. " De soha nem tudhatod az üzemanyagszinteket. Szerintem mi elég agresszív megközelítést alkalmaztunk az üzemanyagszintünkkel" - fejezte be az Autosportnak adott nyilatkozatát Hamilton.
Jean Eric Vergne végzett ötödikként a Toro Rossóval, csak 36 ezreddel a sauberes Sergio Pérez előtt. A mexikói tesztnapját egy váltóolaj-probléma miatt meg kellett szakítani egyszer.
A nap nagy vesztese a mért kör nélkül maradt Jules Bianchi és csapata, a Force India volt, mivel egy kicsúszás miatt szinte az egész napi programjuk elúszott. A tesztpilóta reggel törte össze az új Force India jobb hátulját a Sito Pons kanyarnál. Egy hiányzó fékalkatrész miatt végül egész nap nem tudták megjavítani az autót, így a délutánra tervezett pilóta, Nico Hülkenberg ki sem tudta próbálni a VJM-05-öst. Csütörtök estére várják a hiányzó alkatrészt az angliai gyárból, így a német holnap már valószínűleg vezethet.
Jules Bianchi elszúrta a Force India mai napját
"Elkövettem egy kis hibát a második etapomban. Kicsit hidegek voltak a gumik, kipördültem a sóderágyba, és az autó jobb hátuljával eltaláltam a falat. Nem volt nagy ütközés, de megsérült az autó. Nagyon sajnálom, mert a hibám sok időbe és erőfeszítésébe került a csapatnak"- nyilatkozta Bianchi a nap végén.
Ez volt az első alkalom, amikor előkerültek a piros zászlók csütörtökön Jerezben, a második akkor jött el, amikor Giedo van Der Garde kicsúszott a Caterhammel, a harmadik pedig akkor, amikor az edzés végén megállt Romain Grosjean alatt a Lotus. Utóbbi esetben valószínűleg szándékos benzinkifogyasztásról volt szó, hogy ellenőrizzék akarták a szintjelző pontosságát.
Fernando Alonso csak hetedikként végzett az egész héten gyengén muzsikáló Ferrarival, a spanyol 67 kört teljesített. A Ferrari technikai igazgatója, Pat Fry kissé elkenődve így nyilatkozott az Autosportnak a nap végén: "Nem vagyok elégedett azzal, ahol jelenleg állunk. Szerintem sok területen tudunk még javulni. A megbízhatóságunk jó, a teljesítményünk szerintem nagyjából rendben van, de még játszhatunk a teljesítménnyel, és javíthatunk az autón néhány kanyarban, ezen kanyarok néhány konkrét részében. Nem mondanám, hogy boldog vagyok, amíg nem tudjuk az egész dolgot munkára fogni."
Fry leszögezte, hogy a gondoknak nincs köze a nyomórudasból idénre vonórudassá változtatott első felfüggesztéshez. "Az első felfüggesztés nem nagy dolog, hogy őszinte legyek. Egy kis aerodinamikai előnyt jelent, egy kis tömegközéppont előnyt jelent. Tudom, hogy különbözik attól, amit az emberek a múltban készítettek, de őszintén mondom, nem jelent nagy kockázatot"- folytatta."A kis előny egy kis tömegnövekedésbe került, de a súly alul van, végül ezt kellett tennünk." Fry azt is elárulta, hogy éjszaka új hidraulika-alkatrészek érkeznek, hogy ne fordulhasson elő holnap az, ami ma, hogy Alonso ilyen problémák miatt időt veszít a teszten.
Bruno Senna közel kétszer annyit ment a Williams-szel, de csak nyolcadik lett, megelőzve a kicsúszása után a pályára visszatérő Van der Gardét.
Jó reggelt! Köszöntjük kedves olvasóinkat a jerezi teszt harmadik napjáról élőben készülő tudósításunkban! Ahogy eddig is, egész nap igyekezni fogunk friss információkkal szolgálni. A spanyolországi pálya környékén továbbra is szép idő van, felhők nincsenek a láthatáron, de akárcsak tegnap, ma is hideg lesz: legfeljebb 14 fok. Kezdetnek íme egy kép Timo Glock hotelszobájának ablakából. Bruno Senna már készül beülni a Williamsbe, pályafutása során először.
Räikkönen keddi elsősége után szerdán is szenzációs eredménnyel zárult a tesztnap, Michael Schumacher ugyanis 1,2 másodperccel jobb időt futott, mint tavaly Jerezben bárki. Az eredményét azonban a tavalyi Mercedesszel érte el, az új autók közül a Red Bull bizonyult a leggyorsabbnak. A napról írt részletes összefoglalónkat a teljes tabellával itt olvashatják.
A legtöbb csapatnál turnusváltás lesz: a Red Bullnál Sebastian Vettel, a Ferrarinál Fernando Alonso, a McLarennél pedig Lewis Hamilton áll munkába. A Williamsnél pedig bemutatkozik a már említett Bruno Senna, ami történelmi pillanat lesz: valószínűleg senkit nem kell külön emlékeztetni rá, hogy mikor láthattunk utoljára Sennát egy Williamsben...
Ő az első, aki egy második ellenőrző körre is kint marad az MP4-27-tel. Elsőként azonban a Force India tesztpilótája, Jules Bianchi hajtott ki a bokszból - ő ismét csak délelőtt fog vezetni, délután átadja a helyét Nico Hülkenbergnek. Heikki Kovalainen, aki tegnap mindenkinél több, 139 kört, két teljes versenytávot tett meg a Caterhammel (és a főnökei szerint egy csepp izzadság nélkül szállt ki az autójából), a bokszutca faláról figyel. Olyan hideg az idő (csak 0,3 fokos a levegő!), hogy kesztyű van rajta.
Ma átadta a Lotust csapattársának, Romain Grosjeannak, most épp az istálló technikai gurujával, Alan Permane-nel és a csapatfőnökkel, Eric Boullier-vel cseveg. Tegnap annak ellenére elégedetten szállt ki az E20-ből, hogy csak 5. lett. "Az autó kezdettől fogva jónak tűnt, és ma szerintem javítani is tudtunk rajta, bár a körülmények nehezebbek voltak, mint az előző napon" - mondta az Autosportnak, az új Pirellikről hozzátéve, hogy a hidegben nem volt könnyű boldogulni velük. "Némelyik keverék jobban működött, mint a többi. Új állapotban mindig rendesen működtek, de ha elhasználódtak..."
Jelenleg senki nincs kint, a hideg miatt a bokszutcában is alig lézeng néhány fotós. A nézők azonban máris kezdenek beözönleni a kapukon - amikor Fernando Alonso vezet, Spanyolországban mindig sok szurkolója látogat ki a tesztekre. Amíg nincs akció, itt egy kép a bokszba visszatérő Hamiltonról, ezen pedig az látható, ahogy Grosjean beszélget Boullier-vel az imént megtett ellenőrző köre után.
Sergio Pérez megtörte a csendet, a Sauberen van néhány új aero-elem. Kamui Kobajasi az első tesztnap után pozitívan nyilatkozott róla, mondván: "Nem a jó köridőkre törekedtünk, azzal még ráérünk, de a kezdet biztató volt. Az autóról szerzett első benyomásaim kedvezőek." És egy másik hír a Sauber háza tájáról: kiderült, hogy nemrég távozott technikai igazgatójuk, James Key egyelőre nem a Forma-1-ben folytatja, hanem a Lotus Carshoz szerződött, ahol a 2013-ra készülő GT3-as Evora fejlesztési programját fogja irányítani. Ezen kívül a Le Mans-i 24 óráson egy LMP2-es Lotusszal induló Kodewa istállót is segíti majd.
Miután Grosjean megtette vele a bemelegítő kört, elvégzik az autón az ilyenkor szokásos munkálatokat, például leeresztik és újratöltik a fékolajat. A Force Indiánál azt mondják, délelőtt aerodinamikai teszteket fognak végezni (a VJM-05-ön ismét rajta van a függőleges, periszkópszerű mérőműszer), aztán a beállításokra és az adatgyűjtésre kezdenek koncentrálni. Már ha kicsit melegebb lesz, mert az aszfalt egyelőre alig 4 fokos! A gumik szempontjából távolról sem optimális.
A Ferrari eddigi teljesítményét és bátortalanságát látva máris sokan arra következtetnek, hogy az új, merész koncepciójú F2012 elmarad a várakozásoktól. Az istálló az első két napon látványosan nem volt hajlandó még megpróbálkozni sem egy gyors körrel, és váltig hangsúlyozta, hogy csak "adatgyűjtést" végeznek. Ha elfogadjuk a régi tézist, hogy egy igazán gyors autó kezdettől fogva gyors (amire persze a tavalyi McLaren jó ellenpélda lehet), ez nem biztató előjel. Felipe Massa tegnap este óvatosan fogalmazva ugyan, de elismerte, hogy a Ferrari előtt hosszú út áll. "Sok munka vár ránk. Ez az autó teljesen új, nem is hasonlít a tavalyira. Még sokat kell rajta dolgozni, sokmindent ki kell próbálnunk" - mondta. A kérdésre pedig, hogy akadtak-e vele kezdeti nehézségek, azt felelte: "Egy új autóval mindig vannak ilyenek. Az eredmények néha elmaradnak a várttól. Ráadásul most teljesen új irányt követünk. Szerintem még csak az elején tartunk, ha következetesen viselkedő, ütőképes autót szeretnénk." Lehetséges, hogy a Ferrari új tervezési filozófiája egyelőre magának a csapatnak is szokatlan.
A német 1:23.011-gyel kezd, majd 1:22.451-re javít. Közben a nézők nagy örömére Alonso is megtesz egy teljes kört, igaz, csak 1:32.546 alatt. Rosberg és Pérez is csatlakozott hozzájuk.
Az ideje nem is rossz ahhoz képest, hogy milyen hideg van: 1:19.875. Ez valójában máris jobb, mint amire a Sauber a teszt első két napján képes volt. Persze Schumacher tegnap 1:18.561-gyel végzett az élen.
A Caterham tesztpilótája is 1:32-es körrel nyitja a napot. Sokan már Jarno Trulli közelgő bukását látják abban a tényben, hogy ő csak egy napot kapott a héten az új autóval (annyit, mint Giedo van der Garde), míg Kovalainen kettőt. Trulli helye elvileg érvényes szerződése ellenére sem bombabiztos.
1:28.803 az első idő, amit elér. Közben Grosjean is megtett egy mért kört, 1:24.366 alatt.
Eddig 1:25.420 a legjobbja. Már nyolcan teljesítettek mért kört, Pérez a fel- és levezetőkkel összesen tíznél tart. Kicsit felpörögtek az események. A Schumachert váltó Rosberg is feljött a 6. helyre.
Még tegnapi, Massával a volánnál. Jól megfigyelhetőek rajta az F2012-es jellegzetességei: a dupla légbeömlő a bukókeretben, a betört orr és az egzotikumnak számító vonórudas első felfüggesztés.
Úgy tűnik, Jules Bianchi kicsúszott a Force Indiával a Sito Pons kanyarban. Az autó a gumifalban áll. Bianchi egyébként a napokban bejelentette, hogy idén a WSR-ben fog versenyezni, ami három év GP2-zés után akkor is visszalépés, ha a GP2-ben idén nem tudott volna versenyezni, mert sok F1-es nagydíj péntek délelőtti edzésnapján kell majd vezetnie.
A Ferrari tájékoztatása szerint éppen aerodinamikai adatgyűjtést végzett, amikor lengetni kezdték a piros zászlókat.
Már csak Vergne-nek és Bianchinak nincs mért köre. Bianchinak egy darabig, úgy tűnik, nem is lesz...
1. Pérez (Sauber C31) 1:19.780 - 10 kör
2. Vettel (Red Bull RB8) 1:22.451 - 8 kör
3. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:24.215 - 7 kör
4. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:24.412 - 9 kör
5. Senna (Williams FW34) 1:25.208 - 10 kör
6. Rosberg (Mercedes W02) 1:25.514 - 9 kör
7. Van der Garde (Caterham CT01)1:29.832 - 7 kör
8. Alonso (Ferrari F2012) 1:32.546 - 8 kör
A szemtanúk szerint felszántotta a kavicságyat, miután kitört a fara, ami ilyen hideg aszfalton, egy tapasztalatlan versenyzővel a volánnál nem csoda. A Force India szerint az autó nekikoccant a gumifalnak is, de ránézésre nincs rajta komoly sérülés. A csapat szerelői már odaértek a helyszínre, és letakarták ponyvával a VJM-05-öt, mielőtt feltették egy trélerre. Bianchi sajtóirodája ironikus módon épp a baleset pillanatát választotta arra, hogy kitwittelje: a francia idén a WSR-ben fog versenyezni. Tökéletes időzítés!
Azt írják, még a versenyzők sem érzik a kezüket, annyira hideg van (2 fok). Néhányan rögtön előállnak ötletes javaslatokkal: Craig Scarborough, az ismert technikai szakíró például felajánlja, hogy kölcsönadja nekik a fűtött motorkerékpár-markolatát, valaki más meg azt indítványozza, hogy a McLaren tervezzen fűtött kesztyűt. Remek!
1. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:18.806 - 29 kör
2. Pérez (Sauber C31) 1:19.780 - 18 kör
3. Vettel (Red Bull RB8) 1:20.154 - 15 kör
4. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:20.303 - 20 kör
5. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:20.933 - 19 kör
6. Alonso (Ferrari F2012) 1:22.712 - 14 kör
7. Van der Garde (Caterham CT01) 1:23.797 - 26 kör
8. Rosberg (Mercedes W02) 1:24.251 - 23 kör
9. Senna (Williams FW34) 1:24.321 - 20 kör
Újraindították a tesztet, Grosjean azonnal 1:22.334-re javított. Ezzel a 2. helyen áll. Alonso, Vettel, van der Garde és Pérez is a pályán van.
Ezen persze még ép.
0,374 másodpercre megközelíti az élen álló Pérezt. Vergne is megtette első mért körét a Toro Rossóval, egyelőre a 8. helyre iratkozott fel. Vettel következő köre 2 tizeddel lassabb volt az előzőnél.
A csapat most vizsgálja át az autót. Közben néhány ezer kilométerrel arrébb: Karun Chandhok épp Chennai egyetemén készül előadást tartani az autósportról mérnökpalántáknak.
Mivel úgyis a régi autójukat használták, eleve csak az első két napon akartak tesztelni, hogy gyakorlási lehetőséget adjanak Pedro de la Rosának. Összesen 478 km-t tett meg.
Noha Button az első két napi összesítésben csak 9. lett, a McLarennél azt állítják, elégedettek az új MP4-27-ről szerzett első benyomásaikkal. A csapat számára tavaly az egész előszezon rosszul alakult, mert kiderült, hogy a polip-kipufogó zsákutca. Ám a technikai igazgató, Paddy Lowe szerint Button pozitívan nyilatkozott az idei modellről. "Azt hiszem, azzal foglalta össze legjobban a dolgot, hogy 'ez olyan autó, amelyen végre lehet dolgozni.' A vb-győzelemhez pontosan ilyenre van szükség. Nagyobb elismerés nem is létezik" - vélte Lowe. És Buttonhoz hasonlóan ő is hangsúlyozta, hogy az MP4-27 alacsony orra - hiába teszi kakukktojássá a mezőnyben - nem tévút. A McLaren mérlegelte mindkét megoldás előnyeit és hátrányait, utána döntött a hagyományos, lépcső nélküli kialakítás mellett. "Szó sincs róla, hogy valami elkerülte volna a figyelmünket. Nincs semmiféle kiskapu, amit nem vettünk észre" - mondta. "Tudtuk, hogy azon a részen magasabb lehetne a váz, direkt nem akartuk megemelni." Lowe megjegyezte azt is, hogy mivel a McLaren eleve alacsony orrú autókat épített az elmúlt években, az orrkúp megengedett magasságának csökkentése miatt nekik nem volt szükségük olyan koncepcióváltásra, mint a többieknek - ami akár előnyükre is válhat.
Az ideje 1:18.901, ez bő 3 tizeddel marad el Schumacher tegnapi legjobbjától. 2012-es autótól eddig ez volt a leggyorsabb kör. Biztató a Lotusnak! Közben Hamilton is az új McLaren eddigi legjobb körét teljesítette, 1:20.303 alatt. A teszt első két napján is a délelőttnek ebben a szakaszában születtek a legjobb köridők.
Konkrétan 1:19.660, amivel szintén átvette volna a vezetést. Utána viszont visszatért a garázsba, vagyis - nem meglepő módon - ez is egy rövid etap volt.
A csapat épp most írta a Twitteren, hogy elromlott az F2012 hidraulikája, amit most próbálnak kijavítani. "Fernando még sokáig nem tud majd kimenni a pályára" - ismerték el.
1:21.539-cel. Így a senki földjén van, 1,2 másodperccel Hamilton mögött, és ugyanennyivel Alonso előtt.
Már 1:18.806-nál tart, és a következő két köre is gyors: 1:19.275, 1:19.408. Utána 1:20.165-re lassul vissza. A 3-as kanyarban kitör az autó fara, de Grosjean bátran a gázon tartja a lábát. Íme egy kép, csak hogy lehessen szokni a látványát, az eddigi leggyorsabb 2012-es autóról (Kimi Räikkönennel a volánnál):
"Egyre keményebben nyomja a gyors kanyarokban, a kigyorsításai jók, a visszajelzései tiszták és pontosak. Szép munka az új fiútól!" - írják. A holland legjobbja eddig (24 kör után) 1:24.926, ami 3,4 másodperccel marad el Kovalainen tegnapi eredményétől.
Na nem arról van szó, hogy szakított volna Simon Fuller F1-es körökben vitatott cégével, a XIX Entertainmenttel; hanem a cég felvette mellé a híres Didier Cotont, aki annak idején Mika Häkkinen menedzsere is volt. Kovalainen pedig az IMG-vel szerződött le, amely korábban olyanok pályafutását egyengette, mint Jackie Stewart.
A Saubernél azt írják, ki kellett tisztatani az autóját a "kavicságyban tett rövid kirándulás" után, de már ismét kimehetett a pályára. Van der Garde közben javított, és feljött hetediknek, ami ahhoz képest, hogy egyelőre nem használhatja sem a DRS-t, sem a KERS-t, szép eredmény.
Ilyen hidegben ez figyelemreméltó. A lelátón egyébként ennyien ülnek, de egyelőre csalódniuk kell: a Ferrari továbbra is javítja a hidraulikai hibát, így Alonso egyelőre nem mehet ki a pályára. Egy korábbi kép itt látható róla.
A BBC számításai szerint a tegnapi hosszabb etapokon a Red Bull átlagosan 0,442 másodperccel volt gyorsabb a Ferrarinál, amelynél a McLaren csupán 2 századdal tudott jobb tempót. Räikkönen pedig nagyon kiegyensúlyozottan vezetett, háromszor is előfordult, hogy három egymás utáni köre 6 századon belül volt.
A legújabb köre 1:18.419, ez már mindenestül a hét legjobb eredménye eddig. Egy tizedet vert vele a tegnapi leggyorsabb Schumacherre is. Közben Senna feljött a 7. helyre egy 1:21.978-as körrel, Rosberg pedig 1:20.270 alatt teljesítette a legutóbbit, így már a 4. helyen áll.
Ez igencsak biztató a Lotus számára. Különben érdekes, hogy Alonsóhoz hasonlóan Vettel sem volt kint a pályán egy ideje, és még csak 15 kört tett meg (eggyel többet a spanyolnál), miközben Grosjean már 36-nál tart. Nem tudjuk, mi lehet a Red Bull-lal.
Már a nyolcadik körben jár, a legutóbbit 1:21.483 alatt tette meg. A Mercedesnek, mivel a régi autóját használja, nincs más dolga, mint minél több információt gyűjteni az új gumikról.
Az ideje 1:19.727, az eddigi legjobb a McLarentől - igaz, a Lotustól 1,3 másodperccel elmarad. Hamiltonnal szinte egyidőben Vergne is javított, ő 1:19.734 alatt teljesítette a körét, megkaparintva a 3. helyet.
Részletes, ügyesen összevágott filmecske tegnapról. Érdemes megnézni, jól érzékelteti egy F1-es teszt hangulatát.
Az Autosport szerint a csapat ma kipróbált újításai - köztük a C31 hátsó része - jól működnek. A Sauber jelenleg a hasmagassággal kísérletezik. Közben végre Vettel is visszatért a pályára. Vajon mit tartogat a Red Bull?
Egyelőre 1:21-es tempóban rója a köröket. Rosberg befejezte 16 körös etapját, az átlaga 1:21.657 volt. Reggel óta melegebb lett: a levegő már csaknem 10, az aszfalt 18 fokos.
1. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:18.419 - 38 kör
2. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:19.727 - 30 kör
3. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:19.734 - 32 kör
4. Pérez (Sauber C31) 1:19.770 - 30 kör
5. Vettel (Red Bull RB8) 1:20.154 - 18 kör
6. Rosberg (Mercedes W02) 1:20.270 - 41 kör
7. Senna (Williams FW34) 1:21.978 - 31 kör
8. Alonso (Ferrari F2012) 1:22.712 - 14 kör
9. Van der Garde (Caterham CT01) 1:23.505 - 35 kör
"Sokkal stabilabb a fara, mint a tavalyi autónké, pedig erre nem számítottam, hiszen elvesztettük a befújt diffúzort. A gyors kanyarokban mégis jobban tapad" - mondta a CT01-ről. "Számomra a legfőbb probléma egyelőre az, hogy az autó kicsit lustán fordul be a kanyarokba, de ennek az az oka, hogy még a tavalyi első szárny van rajta." Kovalainen hozzátette, hogy az új Caterhamet könnyűnek tűnik beállítani, de az erősorrendben elfoglalt helyéről még nem mert nyilatkozni, mert egyelőre csak magas üzemanyagszinttel használták.
A Ferrarit a jelek szerint még mindig szerelik, Vettel viszont mostanra megtett 24 kört. Jelenleg Hamilton, Rosberg és Senna van a pályán.
Az előbbi 1:19.464-re, az utóbbi 1:19.981-re. Grosjean előnye még így is több mint egy teljes másodperc.
A német tegnap olyan tartalmú és hangvételű nyilatkozatot tett Jerezben, miután megszerezte a vezetést a tesztnapon, amiből sokan arra következtettek, hogy jövőre, szerződésének lejárta után is folytatni szeretné a pályafutását. "Még mindig azért vagyok itt, hogy harcoljak a vb-címért. Ehhez kétség sem férhet. Hogy ez sikerülhet-e, az idén kiderül" - mondta, óvatosan hozzátéve: "Azt azonban nem hiszem, hogy azok után, ahol tavaly befejeztük, idén mindjárt világbajnok autót készíthetünk. Onnan kell építkeznünk, ahol tartottunk, s bár bízom benne, hogy a jövőben eljutunk (a vb-győztes autóig) is, lépésről lépésre kell haladnunk."
A Ferrari hidraulikai hibáját orvosolták, a spanyol mindjárt a lágy gumikon gurult ki a bokszból, de egy ellenőrző kört követően vissza is tért oda. A Force Indiánál viszont azt írták, a Bianchi által délelőtt megrongált VJM-05-öt továbbra is szerelik. "Délutánra remélhetőleg elkészülünk vele, hogy Nico (Hülkenberg) is kipróbálhassa." Vagyis Bianchi számára vége a napnak...
Most állítólag a hajtáslánncal akadt valami gond, Alonso ezért nem tudta folytatni a munkát. Az előbb a hidraulikával volt baj. Most Grosjean, Hamilton és Senna van a pályán.
Ma szabadnapja van, a Twitterén azt írja, elmegy kikapcsolódni kicsit, hogy legyőzze golfban John Dalyt - aki kamionsofőr a Caterhamnél! Jerezben így fest az időmérő-monitor.
A legutóbbi körét 1:20.412 alatt tette meg. Ezzel a 7. helyen áll, pedig a Ferrari eddigi legjobb köre a héten - Massa tegnap 1:20.454-gyel zárt.
Az ideje 1:17.613, ez 9 tizeddel jobb csapattársa, Schumacher tegnapi eredményénél is. Persze még mindig a régi Mercedesszel.
A Toro Rosso szerint legalábbis. A csapat megragadta az alkalmat, hogy a helyszínen gyorsan megebédeljen.
Valószínűleg sokan ebédelnek, jelenleg csak Rosberg és Senna körözget.
1. Rosberg (Mercedes W02) 1:17.613 - 70 kör
2. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:18.419 - 53 kör
3. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:19.464- 38 kör
4. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:19.734 - 41 kör
5. Pérez (Sauber C31) 1:19.770 - 31 kör
6. Vettel (Red Bull RB8) 1:20.154 - 28 kör
7. Alonso (Ferrari F2012) 1:20.412 - 26 kör
8. Senna (Williams FW34) 1:21.293 - 61 kör
9. Van der Garde (Caterham CT01) 1:23.505 - 40 kör
A cég sportprogramját irányító Paul Hembery azt mondja, továbbra sem sikerült újabb autót találniuk a gumik teszteléséhez a múzeumba küldött 2009-es Toyota helyett. A csapatok egyike sem akar adni neki egy tavalyi modellt, attól félve, hogy ezzel a technikai trükkjei átszivárognak a riválisokhoz, de a Pirellinek szüksége lenne egy olyan autóra, aminek modernebb az aerodinamikája, és van benne DRS. "Történt valamilyen előrelépés, részleteket azonban egyelőre nem árulhatok el" - mondta Hembery.
Bár a kipufogókat az új szabályok szerint szigorúan behatárolt helyen kell kivezetni, így a hangjuk sem lehet annyira sokféle, mint tavaly, az Autosport helyszínen tartózkodó újságírói szerint a Ferrarié mégis másképp szól.
1:19.785-re faragta le az idejét, amivel a 6. helyen áll, de még 6 tizeddel elmarad Webber tegnapi etalonjától.
"Ez rendkívül fontos munka, így érthetjük meg az autó viselkedését" - írják. Az lehet, de Alonso valószínűleg unatkozik egy kicsit: a legutóbbi körét 1:37 alatt teljesítette.
Ez valójában egy igazi installáció a W02 darabjaiból, de már idei festéssel:
Jelenleg ők ketten vannak a pályán, a német nyert: 1:20.847-es kört ment, míg a brit csak 1:22.391-est. 1:0!
A valenciai bázisú csapat csütörtökön megerősítette, hogy a madridi Caja Magica sportközpontba költözik át, ahol 11 ezer négyzetméteres részt fog bérelni. A HRT már tegnap abbahagyta a tesztelést Jerezben, s bár új versenyzője, a McLarentől érkezett Pedro de la Rosa elismerte, hogy az autójuk sokkal gyengébben tapad, mint az élcsapatokéi, úgy vélte, nem fog sokáig tartani, hogy újra felvegyék a ritmust, miután tavaly szinte a teljes menedzsmentet lecserélték. "A rutinos és a tapasztalatlanabb emberek érdekes elegyéből áll a csapat, ezért fontos volt, hogy eljöjjünk ide" - mondta Jerezben. "Noha a régi autónkkal teszteltünk, ami nem sokat ér, hasznos volt kipróbálnunk a Pirelli új gumijait. Valamit mindig lehet tanulni; már alig várjuk az új modellt." Ami egyébként tegnap és ma esett át az FIA kötelező töréstesztjén - hogy sikerrel-e, azt még nem tudjuk.
Ez pedig egy friss kép róla. 1:21.293-as idejével továbbra is a 8. helyen áll, pedig 74 kört tett meg - ebben a tekintetben csak Rosberg van előtte.
1. Rosberg (Mercedes W02) 1:17.613 - 84 kör
2. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:18.419 - 56 kör
3. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:19.464- 45 kör
4. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:19.734 - 46 kör
5. Pérez (Sauber C31) 1:19.770 - 31 kör
6. Vettel (Red Bull RB8) 1:19.785 - 40 kör
7. Alonso (Ferrari F2012) 1:20.412 - 38 kör
8. Senna (Williams FW34) 1:21.293 - 74 kör
9. Van der Garde (Caterham CT01) 1:23.324 - 54 kör
Mivel jól ismerik az autójukat, rengeteg kört tudnak megtenni vele, így az eddigi három napon ők tették meg a legnagyobb távolságot - azaz ők szerezték a legtöbb adatot az új gumikról, ráadásul úgy, hogy a tavalyi modell jóvoltából van közvetlen összehasonlítási alapjuk is. A többi csapat nehezebben mérheti fel, hogy a különbség mennyiben köszönhető az új autójuknak, és mennyiben az új gumiknak. Ez akár a Mercedes javára is válhat.
A C31 a hajtáslánccal kapcsolatos probléma miatt vesztegel a garázsban. Kobajasi közben fitneszleckéket néz a laptopján. Hajrá! Nico Hülkenberg viszont a BBC riportere szerint frusztráltnak tűnik, amiért még mindig nem próbálhatta ki az új Force Indiát, mert Bianchi délelőtti kicsúszása óta nem tudták helyrehozni. Ráadásul, ezt még nem említettük, Bianchi egy felvezető körben csúszott bele a gumifalba.
1:19.297-es körével felkapaszkodik a 3. helyre. Egy tizeddel még mindig elmarad Webber tegnapi idejétől. Mindenki visszatért a bokszba, csak Rosberg rója magányosan a köröket. A Lotusra aerodinamikai nyomjelző festéket kentek.
A Saubernél elárulták, hogy a C31-ben ki kellett cserélni az olajszűrőt, ami sokáig tart.
Az Autosport megtudta, hogy a csapat ma az autó hosszanti dőlésszögével kapcsolatos tesztet végzett, és a rövid etapokon a beállításokkal kísérletezett. Most pedig, hogy a pálya állapota már túl van az ideálison, hosszabb etapokra állnak át. Épp kint van a pályán a legutóbbi köre 1:22-es volt.
Szokatlanul nyugodt a környék. Illetve csak volt, mert az imént Vettel, Grosjean és Vergne is csatlakozott a spanyolhoz a pályán.
A 3-as kanyarban próbálta közelről követni Grosjean Lotusát, de a szélárnyékban elfogyott a leszorítóerő a Ferrariról, és kis híján keresztbe állt. Nagyobb baj nem történt, de Alonso visszatért a garázsba.
Mármint a száz kört - ma ő az első, aki eléri a bűvös határt. Alonso viszont a Ferrari tájékoztatása szerint csak most ment el ebédelni.
Egy teljes napot elvesztegettek Bianchi reggeli kicsúszása miatt, az autót ugyanis ma már nem tudják kijavítani. "Egy új alkatrészre várunk, amely nélkül nem tudjuk befejezni a szerelést. Holnap újra pályán leszünk" - írják. Hülkenberg, akinek ma kellett volna kipróbálnia a VJM-05-öt, már közölte is, hogy bánatában elmegy teniszezni. Bianchi nem lesz túl népszerű...
A Ferrari azt mondja, "a spanyol 46 kört tett meg, a legtöbbet egyenletes sebességgel, és az autója tele volt szenzorral." A rosszmájúak megjegyezhetnék, hogy elvileg erre való a szélcsatorna. Közben Senna végzett az ebédjével, és Pérez is felkészült a munka folytatására, mert a Sauber befejezte a C31 hajtásláncának javítását. Rosberg 1:21-es köröket ró a pályán.
1. Rosberg (Mercedes W02) 1:17.613 - 108 kör
2. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:18.419 - 79 kör
3. Vettel (Red Bull RB8) 1:19.297 - 65 kör
4. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:19.464- 57 kör
5. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:19.734 - 63 kör
6. Pérez (Sauber C31) 1:19.770 - 31 kör
7. Alonso (Ferrari F2012) 1:20.412 - 46 kör
8. Senna (Williams FW34) 1:21.293 - 78 kör
9. Van der Garde (Caterham CT01) 1:23.324 - 68 kör
A végén már 1:26-os köröket futott, ahogy elkoptak a gumik. Ez meglehetősen csendes délután: pillanatnyilag csak Grosjean köröz.
Végre újra beülhetett a megjavított Sauberbe, de a sikánt kapásból elvétette. Nem történt baj, folytathatta a körözést. Alonso, Vergne, Hamilton és Senna is beszállt a buliba. Vergne bement ugyan a bokszba, de csak végighajtott rajta, aztán a végén gyakorolta a rajtolást. Kobajasi, aki ma nem vezet, de csak tegnap kezdte használni a Twittert, rendkívül büszke erre a képére. Olyannyira, hogy kétszer is kiposztolta.
Még csak a második ma, de ismét egy kicsúszás miatt. Ezúttal a Caterham újonca, Giedo van der Garde tett látogatást a kavicságyban, mégpedig a 10-es kanyarnál. Úgy tűnik, megpördült, mert a menetiránnyal szemben áll. Sokkal jobban időzített, mint Bianchi, mert már ment 69 kört, így a napja semmiképpen nem veszett kárba.
Legalábbis nem ment neki semminek, Bianchival ellentétben. Amíg a pályán csak sportbírók vannak, itt egy szép akciókép máról, ahogy a nagy testvér üldözi a kistestvért. Jól látható rajta, hogy Vergne aggódva pillant a tükörbe, amit bizonyára Vettel autója tölt ki.
Egyelőre senki nem sietett ki a pályára.
Ezt a hét közepén röviden már említettük az élő tudósításban, de itt van róla a részletes sztori is. A Mercedes ironikus módon épp ma posztolta ki az újabb érdekes adatok között, hogy a Nürburgring az elmúlt években 50 millió eurót költött a biztonsági létesítmények fejlesztésére. Jó befektetés volt...
Rosberg, Grosjean, Vettel és Senna. A Mercedes a leggyorsabb, 1:21-es köröket megy.
Hiába tiltották be az extra leszorítóerőt generáló befújt diffúzorokat, Paul di Resta úgy véli, az autók idén így is gyorsabbak lesznek a tavalyinál. "A Forma-1 óriási iramban fejlődik. Biztosra veszem, hogy mindenki keményen fogja pörgetni a fejlesztéseket. A teszten születő köridőket a tavalyival összehasonlítva mindenképpen úgy tűnik, hogy így lesz" - mondta az Autosportnak. Ez igaz: Grosjean ideje 1,4 másodperccel jobb, mint amivel Rubens Barrichello megszerezte a vezetést Jerezben.
1. Rosberg (Mercedes W02) 1:17.613 - 114 kör
2. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:18.419 - 104 kör
3. Vettel (Red Bull RB8) 1:19.297 - 79 kör
4. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:19.464- 67 kör
5. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:19.734 - 77 kör
6. Pérez (Sauber C31) 1:19.770 - 37 kör
7. Alonso (Ferrari F2012) 1:20.412 - 54 kör
8. Senna (Williams FW34) 1:21.293 - 105 kör
9. Van der Garde (Caterham CT01) 1:23.324 - 70 kör
Mármint azok közül, akik éppen a pályán vannak: futott egy 1:20.672-es kört, és az első szektorban javított a saját részidején, miközben Hamilton és Rosberg 1:21-es tempót diktálnak most.
A csapat megerősítette, hogy amikor van der Garde nemrég kicsúszott vele, a CT01-nek nem lett baja. Mázli.
Tizennyolc hónap felfüggesztett börtönbüntetésre és 200 ezer eurós pénzbírságra ítélte a müncheni bíróság, amiért a tavalyi Kínai Nagydíj után, egy buliban megvágta Eric Lux nyakát egy pezsgőspohárral, de túl súlyosnak tartja a döntést, ezért az ügyvédje - ahogy várható volt - fellebbez ellene. Ugyanakkor az ügyész is fellebbez, mert szerinte meg túl enyhe volt az ítélet: ő tizenkilenc hónapos börtönbüntetést és 300 ezer eurós pénzbírságot kért Sutilra. Aki egyébként komolya megharagudott az eddig barátjának tartott Hamiltonra, mivel az nem ment el tanúskodni mellette, holott közelről látta az esetet.
A bokszkijáratnál. Ez persze egy teszten rutinnak számít, a versenyzők ilyenkor érezhetnek rá a kézi kuplung fogáspontjára.
De összességében nem farag le a köridejéből. Ahogy az előző két napon, ma is délelőtt születtek a legjobb időeredmények, utána már romlott a pálya állapota.
Brit felsőházi képviselők egy csoportja nyílt levélben tiltakozott ellene, hogy a Forma-1 idén elutazzon Bahreinbe. Erről bővebben itt írtunk. A csapatok a hét elején azt mondták, ebben az ügyben rábízzák magukat Bernie Ecclestone-ra. Mindenesetre kevés rá az esély, hogy idén tényleg megrendezik a rekordszámú, mind a húsz versenyt.
Így csúszott ki délelőtt mindössze 3 kör után, gallyra vágva a Force India egész napját.
Délután Hülkenbergnek kellett volna vezetnie, de az autót egy alkatrész hiányában nem tudták megjavítani. Mindenkivel előrdulhat az ilyesmi, de Bianchinak ezt megköszönni biztosan nem fogják.
Grosjean autója a 3-as és 4-es kanyar között vesztegel. Az időzítés alapján valószínű, hogy szándékosan kifogyatták belőle a benzint, mint Kobajasi Sauberjéből kedden. Mivel már csak 5 perc van hátra a tesztnapból, nem biztos, hogy bárki ki fog még menni a pályára.
Szemtanúk szerint minden környező posztról a Lotus köré sereglettek a sportbírók, kihasználva, hogy végre csinálhatnak valamit. A kerítésen keresztül valaki gyorsan elkattintott néhány kémfotót. A fotósok ilyenkor jó pénzért el tudják adni a részletgazdag az autókról készült képeket a rivális csapatoknak.
Újra megnyitották a pályát, még nem került elő a kockás zászló. Illetve de. Pérezen kívül más nem is próbálkozott.
Köszönjük a figyelmet! A jerezi teszt holnap ér véget, de már csak kilenc csapat részvételével, mert a régi autóját használó Mercedes nem folytatja a munkát. Hamarosan jelentkezünk az istállók reakcióit is tartalmazó összefoglalóval és a részletes tabellával.